Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy multichannel preamp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en plan om at opgradere mit setup med en multichannel pre-amp. Synes ikke der er det store udvalg af multichannel
preamp, og har ikke fundet noget til en ordentlig pris.

Jeg bruger pt 6 kanaler, men vil nok gøre klar til lidt flere når jeg nu er i gang.

Men første step er bare at lave en fornuftig stereo forforstærker.

En meget simpel forforstærker kan laves med en jfet i single ended operation, ved at matche Jfet's burde dette køre:
J1 er buffer mens J4 virker som strømgenerator.

Jeg forventer ikke at jeg for brug for gain så det er bare en buffer, hvor jeg så vil have attenuator foran.

ovenstående burde næsten prøves, jeg tror det virker ganske fornuftigt, og er meget simpelt f.eks med SST 4391:
Datablad

Id varierer er meget stabil fra omkring 7v Drain-Source spænding. Gate source spænding som funktion af strøm er også
meget liniær(lav forvrængning)

I opsætningen her vil strømmen være omkring 20mA, og ved 1KOhm belastning trækkes der ca 3mA peak ved 2VRMS.
Så trinnet kører fint i classA operation.

Ved matching af FET's vil dc offset ligge fornuftigt.

Kender i nogle gode Audio Jfets som jeg burde tjekke?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Du har simpelthen opfundet en JFet-buffer parllelt med Nelson Pass:
http://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf

Næsten alle J-Fets vil egne sig til denne konstruktion, eventuelt med en justering af source-modstanden hvis J-Fet'en har høj Vgs.

Hvor gutterne på www.diyaudio.com sværger til den lidt svært tilgængelige Toshiba 2SK170, så har jeg haft fine resultater i kredsløb helt magen til med BF245, 2N5459 og J113.
Husk en god kondensator i udgangen så du ikke smider DC til din effektforstærker

God fornøjelse.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Bruger siden: 09 April 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Oktober 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har prøvet at lave kredsløbet med 2N5486 og det virkede , men jeg foretræk passiv-volumenkontrol i min opstilling, man kan evt tiføje en smule variabel modstand for just i strømgeneratoren for at ramme nul, men math'er man jfet'erne (IDSS) nøjagtigt hvad man bør gøre så burde det ikke være nødvendigt med trim.

En god ide er at sætte de to jfet'er sammen termisk.
Skal der være en buffer tror jeg at denne løsning er noget af det simpleste der kan laves og dermed også tit den mest vellydende.

Kredsløbet er ingen opfindelse af hverken den ene eller den anden, det er en sourcefølger med en jfet strømgenerator som belastning i stedet for en modstand hvilket kan give mindre THD. Kredsløbet realiseres også tit med rør.

Til top Vis thor72's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thor72

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Takker for tilbagemeldinger.

Mht til dc på udgang, så vil jeg foretrække en DC servo istedet for kondensator i udgang.

Havde egentlig ikke tænkt på passiv volumenkontrol, men egentlig er buffer nok slet ikke nødvendig.

I sidste ende vil jeg have effektrin og volumenkontrol integreret i aktiv højttaler. Så der bliver ikke nogen problemer med lange kabeltræk efter volumenkontrol.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Takker for tilbagemeldinger.

Mht til dc på udgang, så vil jeg foretrække en DC servo istedet for kondensator i udgang.

Havde egentlig ikke tænkt på passiv volumenkontrol, men egentlig er buffer nok slet ikke nødvendig.

I sidste ende vil jeg have effektrin og volumenkontrol integreret i aktiv højttaler. Så der bliver ikke nogen problemer med lange kabeltræk efter volumenkontrol.

Muligvis min passive løsning er lidt speciel da den faktisk er tænkt som et filter (100 KHz) for DAC'en, til at filtrerer med bruges det skærmede kabel som alligevel skulle være mellem fortrin og effekt, skærm er valgt for at få afrulning nok, skærmen forhindre samtidig brum i den passive volumen, hvilket det tit kan ende med.
Volumen som er af shunt-typen.   

Jeg har relativ høj indgangsimpedans i det efter følgende trin, hvilket er nødvendigt.

Så ved den passive løsning er ulemperne summeret op i forhold til en aktiv løsning, at en frekvens-afrulning mere eller mindre vil forkomne (kapaciteten i kablet skal lades op), i mit tilfælde er det så ikke en ulempe fordi jeg bruger afrulningen som filter for DAC'en, den anden ulempe er at lave impedanser ikke kan drives fornuftigt, en tredje ting at der nemt kan opstår brum problemer.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil også forvente at min fremtidig effekt har rimelig høj indgangs impendans (måske en gainclone).

Jeg kører direkte ud fra DAC, som kan trække 600Ohm, og pt kører jeg uden lp filter, at bruge kabel som lavpasfilter i volumen
er helt perfekt.

Regulerer du på seriemodstanden?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gjort mig lidt tanker om betjening.

Regner med en styring ved hjælp af Arduino board, så der er rige muligheder for betjening.

Lige nu går tankerne på at boarded til styring at attenuator, skal kobles på wifi netværk, Så kunne der evt lavet en windows
app til styring(jeg hører kun musik fra min PC), eller man bruge touchosc
for at styre via Iphone eller Ipad.

Derudover vil jeg også gerne have en "almindelig" fjernbetjening. kunne tænke mig en simpel betjening med en slide
potentiometer, tror man kunne lave en fjernebtjening med god feeling på den måde. :

Puh det griber om sig , overvejer også bare at bruge en færdig volumen kreds f.eks:
PGA2311

Så kan jeg koncentrere mig om lave styringen istedet.

Nogen der har prøvet f.eks. PGA2311? De bliver efter sigende brugt i high end løsninger.

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hej,

Jeg vil også forvente at min fremtidig effekt har rimelig høj indgangs impendans (måske en gainclone).

Jeg kører direkte ud fra DAC, som kan trække 600Ohm, og pt kører jeg uden lp filter, at bruge kabel som lavpasfilter i volumen
er helt perfekt.

Regulerer du på seriemodstanden?

Nej på parallel modstanden, seriemodstanden er bestemmende for overgangsfrekvensen.
Til Ir kontrol brugte jeg Bascom og atmel mikroprocessor. Men jeg har faktisk luret lidt på Arduino, men kan ikke rigtig hitte fidusen i forhold til eksempelvis den løsning jeg har brugt, ville være glad hvis du kort kunne opsummere forskellen/fordelene ved Arduino.

Min Ir control med sleeptimer, hukommelse, faseskift, indgangsvælger osv, som du kan se har jeg valgt et ALPS pot. Som iøvrigt også fås i multikanal udgave

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tja det er egentlig ikke nogen speciel grund til at jeg har valgt Arduino, jeg har et board liggende og det kan let bruges til formålet.

Med arduino kan man direkte finde kode til de fleste setups man kunne tænke sig.

F.eks. hvis jeg ville bruge PGA2311, kan jeg finde kode som allere er lavet til styring. Jeg har ikke prøvet at arbejde med ren Atmel kreds, men mon ikke der findes eksempler på det meste her også?

Grunden til at vælge Arduino er at det er superlet at komme i gang med. ikke så meget andet .

Jeg så lige at man kan købe billige relæ boards på deal extreme: board med 8 relæer til 12$(med porto), så jeg tror egentlig det bliver det jeg sigter efter.

Et setup med 16 relæer/kanal burde give tilstrækkelig opløsning, og til en meget fornuftig pris.

thor72
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Vinterand

Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Tak LGrau for forklaringen omkring Arduino, og du har ret i at til Bascom og Atmel findes også en masse kode-eksempler, eksempelvis Ir-rutinen, LCD-rutiner osv så man skal bare stykke tingene sammen til det man skal bruge, og få data ind og ud af mikroprocessoren til og fra de eksternen komponenter, relæer pot, motorer, ir modtager osv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes