Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 18:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: LCaudio-selvbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline
Sendt: 18 April 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hejsa, så er det min tur til at stille nogle fornuftige spørgsmål herinde (håber jeg da!)

Jeg har nu besluttet at jeg vil igang med at bygge min egen effektforstærker som skal trække et sæt Dali Helicon 400, og hvis den lyder lige så godt som forventet så vil jeg bygge effektdele til at trække center samt bagkanalerne.

Pt. har jeg kun LCaudios foreslåede liste at gå ud fra, men tager gerne imod forslag til udskiftning af komponenter, hvis der skulle være en lydmæssig gevinst at hente, jeg har blandt andet tænkt på en lidt større trafo for at hive lidt mere effekt ud af den, det burde jo give en smule gevinst efter min mening. Mit budget til hele blokken er ca. omkring de 5000kr. måske lidt mere.

Kabinettet skulle blive en gammel effektblok der mister al indmaden, for derefter at blive lakeret om, og så skal jeg have fundet en der kan finde ud af at lave en træfront di kirsebærtræ der efterfølgende skal lakeres.

Jeg forventer at starte projektet op iløbet af Maj til starten af Juni måned, så der er lidt tid til at få lidt feedback, samt bestille komponenter hjem, og ja.. finde et kabinet. Skal siges jeg er komplet amatør, men man kan jo lige så godt springe ud i det .

Her er listen over de dele LCaudio foreskriver:

LCaudio:

2 Zappulse 2,2SE Moduler:       2698
1 Predator Netdel:                      399
4 Højtaler skruer:                        548
2 Phonobøsninger:                       344
1 Hovedtrafo 2*42v 500VA         599
1 DC filter:                                   249
2 softstart kredsløb:                    299
------------------------------------------
                                                     4837 

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

hov.. skal da kun bruge et softstart kredsløb *G*

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

én traffo på 500V/A er fint og din opbygning bliver mere simpel og ligetil med kun en forsyning så hold dig til det. Du skal huske at musik ikke trækker efffekt konstant men i pulser så selvom traffoen er lidt mindre end det din forstærker skal levere kan den sagtens nå at lade på lytterne i de "pauser" der er i effekt forbruget. Hvis du er helt grøn vil du nok opdage at selvbyg ikke altid er lig med billigere. Man skal nok syntes at der er noget sjovt ved loderøg og brændte fingerspidser for at få det fulde udbytte. Dog er predetor så "dyr" at der er meget at hente på at skrue den sammen selv. Du burde også lytte til den før du kaster 5000 efter den. Hør LC om du kan "låne" en predetor en uges tid hvis du smider pengene og så får overskudet tilbage hvis du beslutter dig for byggesættet istedet (eller hele beløbet hvis lyden ikke passer dig).

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej Tiger.

Du kan roligt gå igang med at bygge den LC Predator, jeg har lyttet på den i en måned, den spiller forrygende og bedre end mange og meget dyrere forstærkere.

Selvbygprisen er latterlig billig i forhold til den lyd og kvalitet du får. Evt. dårlig snak og ballade om produktet, hvis der er nogen der begynder på det, skal du se stort på, det er kun useriøst pladder.

MVH

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 April 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

én traffo på 500V/A er fint og din opbygning bliver mere simpel og ligetil med kun en forsyning så hold dig til det. Du skal huske at musik ikke trækker efffekt konstant men i pulser så selvom traffoen er lidt mindre end det din forstærker skal levere kan den sagtens nå at lade på lytterne i de "pauser" der er i effekt forbruget. Hvis du er helt grøn vil du nok opdage at selvbyg ikke altid er lig med billigere. Man skal nok syntes at der er noget sjovt ved loderøg og brændte fingerspidser for at få det fulde udbytte. Dog er predetor så "dyr" at der er meget at hente på at skrue den sammen selv. Du burde også lytte til den før du kaster 5000 efter den. Hør LC om du kan "låne" en predetor en uges tid hvis du smider pengene og så får overskudet tilbage hvis du beslutter dig for byggesættet istedet (eller hele beløbet hvis lyden ikke passer dig).

Mvh

Hej ..

Lc låner ikke ud, men du kan købe et komplet byggesæt, gå hjem og samle det, og hvis det ikke lige er dig alligevel, er der 30 dages fuld retur-ret, også selv om man har loddet i skidtet...

jeg har lige byyget en zap, jeg købte en 500va trafo, en predator netdel og to zap-pulse 2.2

det lyder altså rigtig godt, og lc er gode til at hjælpe hvis der er problemer...

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Toftdahl: Er det nøjagtigt det samme byggesæt du har lavet?.

Mørch: Det er da noget af en returret! :0), men så er man da sikker på man ikke taber noget på det hvis man ikke er tilfreds.

Det lyder næsten for godt til at være sandt med de Zap forstærkere, men der er ikke ret emget negativ omtale af dem her på forummet, så mon ikke der er hold i det :). Derfor er jeg heller ikke bange for at gå igang med projektet, men dvs. der er ikke nogen fordele i at vælge nogle andre kondensatorer, eller er alt bare perfekt?.

Btw. hvordan har i klaret det med kabinettet?, har i selv haft samme tanker som mig med en træfront?. Som sagt har jeg lidt svært ved at skulle se hvem jeg kan få til at lave det lige pt. Selve kabinettet har jeg tænkt mig at få lakeret sort hos en autolakerer.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ang. kabinet...

Jeg har lavet en 4mm alu bundplade som er bukket op til bagplade også. Så har jeg købt en 19mm acrylplade til front og bukket en 1.5mm rustfri plade til svøb. Jeg er ikke helt færdig med maling endnu, men jeg tror det holder 100....

Ang. returret hos lc, det er helt kanon, og man finder jo netop ud af om det er noget for en, eller man skal lade være. På 30 dage, skulle man nok kunne nå at bygge en prøveopstilling,,,, det var i hvert fald det jeg gjorde..

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder sådan en Zappulse contra en Millinium f.eks.?

Er der nogen der har hørt en 50-100w udgave af Zappulse - evt. monotrin med større strømforsyning???

Mvh

David

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

har ikke hørt millenium.....

Zappulse spiller rigtig godt, en af de ting der har tiltalt mig, er at den har et enormt kraftoverskud, der mangler simpelthen ikke noget. Nu har jeg ikke rigtigt stiftet bekendtskab med de meget dyrere mærker, så dem kan jeg ikke måle den med, men har haft en densen beat 300 til låns i en længere periode, og har syntes at den spillede godt, men der er bare mere af det hele i zappen.

selvom man spiller lavt, har den det hele med, det syntes jeg at jeg har manglet på andre forstærkere, hvor der tit har manglet bund ved lav lydstyrke.

mvh

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

har ikke hørt millenium.....

Zappulse spiller rigtig godt, en af de ting der har tiltalt mig, er at den har et enormt kraftoverskud, der mangler simpelthen ikke noget. Nu har jeg ikke rigtigt stiftet bekendtskab med de meget dyrere mærker, så dem kan jeg ikke måle den med, men har haft en densen beat 300 til låns i en længere periode, og har syntes at den spillede godt, men der er bare mere af det hele i zappen.

selvom man spiller lavt, har den det hele med, det syntes jeg at jeg har manglet på andre forstærkere, hvor der tit har manglet bund ved lav lydstyrke.

mvh

Er det sådan at du kan lave køleplader til Zappulsekredsløbene?, umiddelbart kender jeg ikke nogen smede der arbejder i alu, så det er lidt svært for mig at få fat i råmaterialer selv :-/. Derfor det nok bliver lidt dyrt for mig at bygge selv i forhold til hvad andre gør det til.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

zap pulse kræver ikke køleplader i den forstand da de ikke bliver varme. Lc anbefaler at bare bundpladen er i alu, så er det nok til køling..

Jeg har lavet min ude på job, hvis du kan købe et hjørne alu ved en produkthandler, så kan du jo bare få den bukket i en "jern bukkemakine" hos en smed du evt kender.. ellers så bare lav en flad bundplade hvorpå du skruer front og bagplade på nedefra..

mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 19 April 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hej Mørch,

Det var netop LC-s returret jeg tænkte på at bruge til at "låne" en predetor for at se om man syntes om lyden. Så sparer man alt besværet med at lode og kan sætte den op samme dag man får den hjem. Hvis den ikke lyder godt er det bare retur og så har man ikke brugt andet end pengene til fragt.

Hvis du bor på sjælland kan du købe alt det alu du har lyst til hos metalcenteret. Det koster nok omkring 40-80kr kiloet afhængigt af hvormeget du køber. De klipper på mål, men det koster selvfølgeligt ekstra. Der står altid lidt smårester derude, men det er ikke noget de sælger billigt. Du sparer dog et klip. Og du kan resikere de vil have at du køber en hel plade hvis de skal klippe i den. Der kan en rest være et bedre alternativ.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

TIGER - Jeg har ikke selv samlet LC forstærkeren, jeg har haft en færdig Predator til rådighed. Til prisen 12.000, synes jeg ikke jeg gider at slås med alu plader, kabinetter og jeg ved ikke hvad. En færdig predator spiller fra det øjeblik den kommer ud af kassen - og så har den en okay finish.

De virker seriøse og flinke hos LC - så ned og køb kassen som færdigprodukt, du vil aldrig fortryde. Jeg har testet og sammenlignet med utallige og meget dyrere forstærkere - i det store sammenhæng har intet spillet bedre, man opnår lytteglæde og bliver ikke lyttetræt, som man gør ved mange andre.

Lad mig høre når du har spillet på den i en uge, den kræver en uges tilspilning, og lad den altid være tændt, det er samme regel for alle digitale forstærkere, og den bruger jo heller ikke nævneværdig strøm.

MVH 

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

TIGER - Jeg har ikke selv samlet LC forstærkeren, jeg har haft en færdig Predator til rådighed. Til prisen 12.000, synes jeg ikke jeg gider at slås med alu plader, kabinetter og jeg ved ikke hvad. En færdig predator spiller fra det øjeblik den kommer ud af kassen - og så har den en okay finish.

De virker seriøse og flinke hos LC - så ned og køb kassen som færdigprodukt, du vil aldrig fortryde. Jeg har testet og sammenlignet med utallige og meget dyrere forstærkere - i det store sammenhæng har intet spillet bedre, man opnår lytteglæde og bliver ikke lyttetræt, som man gør ved mange andre.

Lad mig høre når du har spillet på den i en uge, den kræver en uges tilspilning, og lad den altid være tændt, det er samme regel for alle digitale forstærkere, og den bruger jo heller ikke nævneværdig strøm.

MVH 

Oki, tror nu jeg vælger byg selv løsningen , der er jo alligevel lidt at spare, og jeg ender med at skulle bruge 5 kanaler i sidste ende hvis jeg er tilfreds med forstærkeren, og hvis den kan få det optimale ud af mine Dali Helicon 400. Håber den spiller lige så detaljeret, eller mere end Holfi forstærkerne i 20k+ klassen.

Men jeg har nu bestilt loddekolbe osv. og har sat en ven i hifi branchen igang med at finde et kabinet til forstærkeren, og et par af de formastelige køleplader hehe.

Jeg satser på at bestille forstærkeren omkring d.15, der skulle der være råd til det :).

Tiger

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej Tiger.

Flot initiativ og gå på mod. Når du nu bygger den forstærker, så placer modulerne så tæt på ind og udgange, så du får så korte lednings / kabelføringer som muligt.

Der er en verden til forskel på den måde. Altid korteste vej og uden alle mulige kontakter og omveje, da den slags forringer musikkenkolosalt. Det var bare lige en erfaring der er blevet gjort hen ad den lange HI-FI vej.

Og tro mig, den spille fra alt det du har haft indtil videre, det er min erfaring.

Du kan skrive til mig på min E-mail.  toftdahl@webspeed.dk jeg vil gerne høre resultatet, det er jo altid interessant.

MVH -JHT

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 April 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Vil dog lige indskyde at ZapPulser uden i ikke-SE udgave, dvs. uden black gate lytter på boardet har det med at støje meget på lysnettet (eller måske bare i nærheden af sig) for mig giver det problemer med både radio og fjernsyn. Men jeg skal vel bare få taget mig sammen og få købt sådan et sæt black gate lytter.

Mht. til at placere boards tæt på ind og udgange. Er der så nogen der har erfaringer med at have en DAC lige ved siden af et modul (HF støj f.eks.) og kan man med fordel undvære nogle komponenter fra en dac på den måde p.g.a. meget kort lednings træk.

[Er godt klar over at volume kontrol så må laves digitalt]

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

MVH 

Er det så ikke spild at købe "soft-start" modulet ?

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Tiger med flere.

Jeg skal ikke gøre mig klog på teknologiens sammehænge og hvordan de enkelte har anvendt, samlet og gjort i forbindelse diverse komponenter - som nævnt ZAP PULSE.

Men ang. Predator og dermed den nyeste udvikling, har jeg ikke observeret den mindste støj eller udstråling af noget som helst art - herunder også TV og TUNER.

MVH -JHT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes