| Forfatter |
|
Westergaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt mig 2 stk. Audiotechnology C-Quenze 18 H 52 17 06 SD og et sæt WBT højttalerterminaler som jeg vil bruge til mit første DIY projekt. En 2-vejs gulvhøjttaler (med alm. passiv deling, hellere færre end flere komponenter) da mit lytterum ikke er mere end ca. 16 kvm. Jeg forventer dog en lidt større stue når vi flytter om ca. et år.
Jeg ville gerne ende ud i noget der størrelsesmæssig ligner ProAc D18 eller dem jeg linker til nedendor, men størrelsen er ikke afgørende. Højttaleren er tænkt som gulvhøjttaler, da jeg på den måde får en stabil konstruktion og ikke skal ud og finde en stander (om halvdelen af kabinettet er et stort sandkammer er mig ligemeget), samt at jeg nemmere kan "sælge" designet til kæresten.
Da jeg ikke har måleudstyr eller nogen særlig erfaring med at bygge højttalere selv, ville jeg gerne enten bygge noget nogen har haft succes med før (F.eks. en gulvudgave af X-eed MKII ) eller noget i stil med dem jeg linker til her nedenfor. Regner med at få mdf-pladerne skåret ud i byggemarkedet og efterfølgende malet hos en autolaker.
Det her ligener en højttaler med 18H?
http://www.audiohum.es/epages/audiohum_es.sf/en_GB/?ObjectPa th=/Shops/audiohum_es/Products/2121111111
og igen (mere eller mindre) i Peak Consult Princess Signature der har fået en god test her på siden: http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1571&zoneid=3
Specs på bas/mellemtone 18H521706SD:
http://www.flexunits.com/iz.asp?id=4%7Ca%7C135%7C%7C%7C
Hvis valget ikke falder på at kopiere et eksisterende design (kende i noget spændende?) ville jeg gerne høre om jeres erfaringer i forbindelse med valget af diskant og det generelle design. Det ville være rart hvis diskanten ud over at spille rigtig godt også er "nem" at arbejde med. Om det skal være en Scanspeak, Morel, Fountek NeoPro5i eller noget helt andet har jeg ikke besluttet mig for. Mit udstyr skifter jeg (efter kærestens mening) ofte og musiksmagen er pink floyd, Led Zeppelin og ellers meget blandet.
Jeg er måske startet lidt bagvendt med bare at købe bas-mellemtonen, men nu er jeg så små igang og vil da meget gerne høre jeres tanker og ideer 
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist samme enhed jeg har sammen med Scanspeak R29. Jeg bruger elektronisk delefilter, så en færdig løsning giver det ikke.
Men den særdeles venlige herre fra Audio Technology giver sikkert gode delefilter diagrammer fra sig hvis du spørge pænt. Og så kan du jo næsten ligeså godt holde dig til de diskanter som er på de diagrammer?
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej pof@ - ja det var da en oplagt mulighed. Er din højttaler også en to-vejs og hvor mange liter har du valgt at give din 18H?
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare være opmærksom på at byggemarkederne ikke er specielt nøjagtige i deres udskæringer. Ligeledes løfter
endetræet sig på mdf, så de skal helst samles i smig.
|
| Til top |
|
| |
morten3460 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. ellers er der jo mulighed for lidt inspiration på troels gravesen hjemmesiden. mvh morte
__________________ mvh morten
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ PHN2 - mener at have set steder på nettet hvor man kan bestille pladerne udskåret. Så må jeg kontakte dem inden for at høre om de kan ramme de ønskede må. Med smig mener du så en 45 grades vinkel og er det nødvendigt for at få pæne samlinger uden for meget spartel/slibe arbejde?
@ Morten3460 - syntes ikke at han har lavet nogen 2-vejs med 18H? men helt sikkert en spændende side jeg kunne få mange fif fra.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Westergaard skrev:
| Hej pof@ - ja det var da en oplagt mulighed. Er din højttaler også en to-vejs og hvor mange liter har du valgt at give din 18H? |
|
|
2-vejs og vistnok 15 l basrefleks. Jeg mener også at det er den størrelse den er lavet til. Sender dig lige en PM
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peak Consult Princess Signature er med en 15H enhed.
Din 18H skal, hvis den er en standard enhed med alu-svingspole, have 15 liter netto.
Troels Gravesen har et diy-kit med 18H og SWANS RT2H-A, kaldet: AT-SW
Vdr. diskant: Det er nok en god ide at finde et filter-diagram, som passer med en diskant, naar du ikke selv kan udmaale
Ht'erne
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige en gammel mail hvor Skaaning skriver 14 l. Men der er næppe forskel i praksis imellem 14 l eller 15 l.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Troels Gravesen har et diy-kit med 18H og SWANS RT2H-A, kaldet: AT-SW
|
|
|
"Do not buy a
standard 18H52-15-06 driver from AT. It is
different with regard to materials used and voice
coil impedance and the crossover shown below
won't work properly."
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er surt at det ikke er en std. enhed der er brugt, det er ellers en ret fed lille højttaler. Syntes altid at TG bruger uhyggeligt mange kompenenter i sine delefiltre - dræber det ikke de dynamiske egenskaber og gør driftseffekten højere?
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Jeg fandt lige en gammel mail hvor Skaaning skriver 14 l. Men der er næppe forskel i praksis imellem 14 l eller
15 l.
|
|
|
Forskellen ligger i den maade som bassen ruller af paa, og port-tuningen er derfor forskellig paa 14 og 15 liter. __________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
pof@ skrev:
Jeg fandt lige en gammel mail hvor Skaaning skriver 14 l. Men der er næppe forskel i praksis imellem 14 l eller
15 l.
|
|
|
Forskellen ligger i den maade som bassen ruller af paa, og port-tuningen er derfor forskellig paa 14 og 15 liter. |
|
|
Nu er vi vist lidt teoretiske;O)
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 06:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]Nu er vi vist lidt teoretiske;O)[/QUOTE]
Slet ikke: Westergaard sporger efter info, og det er da praktisk at vide, hvordan bassen ruller af ved et givent volume...om
det er 14 eller 15 liter der passer hans smag bedst, maa han jo finde ud af ( evt. ved at kontakte Skaaning ang. volume og
afrulning ).
Jeg har selv 2-vejs med 18H AT ( dog ikke standard ), og deres afrulning er bedst ved ca. 13,5 liter; dvs. bassen gaar dybest
med en langstrakt afrulning. Hvis volumen er storre end 13,5, lyder HT'erne underlige og usammenhaengende i bassen.
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt jeg var af det indtryk at større volumen typisk gave mulighed for dybere bas (med risiko for kasselyd) - og netop hvor
dybt min lille højttaler kommer til at gå var en af mine største bekymringer. Så det er da kun positivt at de ikke skal bruge
mere end +/- 14-15 liter. Jeg regner med at kontante Skaaning når jeg har styr på hvilken diskant jeg vil bruge og kan være
lidt mere konkret... Det er ikke mange gode diskanter der er på KSB for tiden
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken diskant-lyd kan du bedst lide ?
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt svært at sætte ord på. En stor/åben lyd uden det bliver skarpt/for lyst
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm: Uddyb venligst beskrivelsen ! Det er svært at anbefale en diskant, ud fra den beskrivelse !
|
| Til top |
|
| |
Westergaard Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er noget svært noget at beskrive lyd... En diskant der får det hele med - hellere lidt til den analytiske/afslørende side, end
en type der bare pakker tingene for pænt ind, ved f.eks. ved ikke at få de øverste toner med eller en for mørk afsteming. Hvis
den kan spille med lidt "krop" og dynamisk/hurtigt ville det være lige efter min smag. Håber at det giver mening
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2013 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der må findes færdige konstruktioner som lyder som dit mål? Husk at enhederne i de færdige tophøjttalere ikke nødvendigvis er særlig dyre
|
| Til top |
|
| |