Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Polering af lakeret finer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for lidt hjælp til, hvordan og med hvad jeg får poleret mine højttalere.

Jeg havde lakeret dem 3 gange og skulle lige til at slibe dem med vandslibepapir - korn 800. Heldigvis lavede jeg en prøve på en ekstra plade (der var behandlet præcis som højttalerne), for resultatet blev underligt skjoldet, som om vandet kunne trænge ned under lakken og påvirke fineren... Lakken var en Pinotex møbel og panellak - vandbaseret. Borset fra lidt små støvknopper var overfladen egentlig pæn i sin silkematte glans, en dog alligevel lidt for DIY-agtig efter min smag. Hvad gør man så? Jo - jeg forsøgte med madolie i stedet for vand... Og det gik helt fint. Der skulle slibes i noget længere tid end med vand, men der kom ingen skjolder eller misfarvninger eller andet mærkeligt.

Nu vil jeg så gerne lave en slutpolering. Jeg har forsøgt med Slipol - fordi jeg havde det i forvejen - men det tør jeg ikke bruge, da det føles som om det opløser lakken og gør den blød igen, og hvem ved hvad det kan ende med? Jeg har søgt hos Mekonomen, T-hansen, Harald Skrald Google osv., og kun fundet sådan noget hård voks, som skal påføres rondellen til en elektrisk poleremaskine. Jeg ville hellere have fat i samme slags pasta som Slipol, til at bruge på en blød klud, men bare knap så aggresiv, så den ikke opløser lakken. Og det er en let slibende effekt jeg er ude efter, og ikke møbelpolitur/shellack.

Nogen der har erfaringer? Allanowich?

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har god erfaring med M3 finese it, har brugt det til at fjerne ridser på pianolak højttaler. Måske det kan bruges.

http://njvsalg.dk/shopping/product_info.php/products_id/1173
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Hvad med tandpasta?

Ja det kyder som en joke, men jeg har brugt det til at polere akryl og småridsede cd´ere med stort held :-)

Kan selvfølgelig godt være det bliver dyrt i tandpasta, jeg ved ikke hvor store dine ht´ere er :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke så godt, at bruge vandig lak og så vandslibe. Her er terpentin baseret lak bedre. Denne vil ikke kunne gennemtrænges af vand/fugt på samme måde. Den er meget bedre at vandslibe i, da den er hårdere.  

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Der findes mange typer vandbaseret lak, men den type jeg har fundet bedst er en vandbaseret gulvlak fra GORI. Fordelen ved denne er at den er let at påføre, og den kan holde til næsten alle typer rengøringsprodukter når først lakken er hærdet, den bliver super stærk. Dette gør at man kan vådslibe til superglans, lakken fåes både i glans 20, 50 og 90.

Link til produktet http://www.dyrup.dk/dyrup/produkter/inde/gulve/gori%20gulvla k%20vandbaseret.aspx

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej med Jer og tak for rådene! Svendborg; Det er 2,4 kvadratmeter i alt, og så er tandpasta ikke længere effektivt nok.

Allanowich; jeg er efterhånden blevet for gammel til alkyd/terpentinprodukter og en effektiv maske/filter ved du jo selv er lidt kostbar, hvis ikke man har en mester, hvor man kan låne den med hjem.

Gorm; En gulvlak var også under overvejelse, men den dækkede ikke lige så godt og så havde jeg tidligere oplevet at en gulvlak blev mørkere, der hvor påstrygningerne overlappede, så derfor blev det ved møbellakken. Den var i øvrigt super nem at arbejde med - det var ikke lakkens skyld, at jeg lakkerede i støvede omgivelser...

Strand; 3M koster, men det virker som regel også... Hvor meget bruger man af det stads?

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed i samme boldgade som Slipol, er autosol. Det er primært beregnet til Chrome, men jeg har ikke overblik over hvad jeg ikke har brugt det
til i årenes løb.

Har dog ikke erfaring med at anvende det på vandbaseret lak, så test på ekstrapladen kan anbefales. Det fås i Thansen og alle mulige andre steder. Finder du
ud af at det kan bruges, kan du få en bøtte med 750ml. til 199 på nettet. Hvilket er en pæn besparelse i f.t. at købe det i de sædvanlige tuber.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:
Strand; 3M koster, men det virker som regel også... Hvor meget bruger man af det stads?

Hej!

En liter koster ca 300kr, det syndes jeg ikke er dyrt, og det rækker længer end dine 2,4 kvadratmeter. Det er både slibe og poleringsmiddel.
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg godt nok en rigtig gummi maske til kul filter liggende af den type man blot skruer på. Men jeg mener ikke disse dele er så dyre igen. Men når det sikkert kun er 2 kabinetter, der skal laves, er det måske dumt, at ligge inde med det bagefter. Det er jo ikke noget du skal lave hver dag på et værksted f.eks, så mon ikke du kunne holde det ud de få behandlinger de skal have? Med mindre du står i hjemmet, altså. For det tager jo lidt længere tid for at tørre.  

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2013 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

Gorm; En gulvlak var også under overvejelse, men den dækkede ikke lige så godt og så havde jeg tidligere oplevet at en gulvlak blev mørkere, der hvor påstrygningerne overlappede, så derfor blev det ved møbellakken. Den var i øvrigt super nem at arbejde med - det var ikke lakkens skyld, at jeg lakkerede i støvede omgivelser...

Hvis du overvejer en anden lak, så prøv Gori Gulvlakken, det er en af de bedste lakker jeg har prøvet at arbejde med endnu. Den dækker ret godt og løber ikke så let, den farver ikke træet, og så har den uv-filter således træet ikke gulner.

Jeg bruger gulvlakken i sprøjtepistol, og resultatet er perfekt hver gang, ingen appelsinhud eller løbere.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes