Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: WAF dilemma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Ohøj der ude!

Jeg er blevet sat på en mission af min kæreste, hun vil gerne have et ordenligt anlæg, men der skal helst være bygget af mig for at være "unikt" der er også fint da jeg elske bygge processen !

Men nu har hun jo nogle meget strenge krav til hvad det er hun vil have, og ikke mindst hvordan det skal se ud..

Efter en tur i hifiklubben er vi nået frem til at det skal være en lille 2,5 vejs med 5" bas og en lille diskant af en art. Men her udover er der et krav om at basserne skal være med gul membran og alle helst også med phaseplug. De eneste enheder jeg kender med dette udsene er monacors SPH135-KEP. Jeg har før leget med denne enhed og var ret glad for den. så medmindre i har andre bud så vil jeg tro at de bliver med dem.
Men er klar over at t/s data der bliver opgivet ikke er helt i orden, så søger nogle erfaringer med hvor meget volumen de skal bruge og hvad tuning i ville bruge. Ja hvis der endda er nogle der før har lavet et ligende projekt så kunne jeg jo se efter der !

Altså: Findes der andre enheder der ligner, og hvis ikke findes der så mere info om dissens KEP enheder?

MVh Tobias 
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Det er da vist igen en af de gange man bør strække våben og være den kloge. ?

prøv at besøge nogle af de andre forretninger , der ikke har klubbens logo over døren.

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lade være med at forestille mig hvordan dit udseende er???

Gul, og med phaseplug måske

Undskyld, kunne ikke lade være

Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg forstod det nu som om, at de tog i Hifiklubben for at finde den rette størrelse/dimension på højttalerne, da han vil
bygge selv, men der ar jo altid nogen som pipper op, i stedet for at hjælpe..

Der findes masser af enheder med phase plug :

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article &id=105&Itemid=127

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id =214&Itemid=204

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article &id=62&Itemid=86

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article &id=64&Itemid=88

http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Tang-Band/High-end-Wide -range/Tang-Band-W5-1611::558.html

https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsprecher/Gradient-Axis/ _71105_H12-AXT-05_1768,de,6800,114702

https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsprecher/Eton/_70446_H1 7-5-300-A8-25HEX_1768,de,855,53215

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product/mivoc-wpp-150-596/

Alle disse enheder kan også bruges, personligt er jeg glad for Seas enheder...

Google er din ven.

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

AV.....

Jeg troede at man kunne glide lidt humor ind også, den gik ikke.

Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jo jo, var ikke tiltænkt dig

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Skal højtalerne kun kigges på...? Eller skal de også spille musik... med god lyd? Jeg er ærlig talt lidt træt af de her tråde med: "Min kæreste siger at...!

Det er en stor misforståelse, at stor lyd fås i små indpakninger. Bose prøvede, og det lød af mælkekartoner. Mange har prøvet siden, men resultatet er det samme: Dåselyd!

Nyeste trend er små aktive subwoofere, som kun er 20 cm på hver led, som skal spille ned til 30 Hz. De lader sig kun gøre med en DSP, og lyder derefter.

Jeg vil vende spørsgmålet om... hvilke højtalere kunne du godt tænke dig at have stående? ...så køb dem!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Var Bose gulvhøjttalere med 2stk 5'' bas-mellemtoner = NOT... Manden vil bygge selv, og spørger om råd...

Endnu mere træls, at folk ikke holder sig til trådens emne................

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Læs evt beskrivelsen på denne side:
http://www.groundsound.com/GalleryPimster.php

Der skulle være grobund, for rigtig god lyd, elegant design samt nogenlunde overskuelig fremstilling.

Ideen skulle kommer fra dem her:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=art icle&id=25&Itemid=39

Volumen er så blevet tilpasset, så det bliver en gulvmodel og der er plads til forstærker i ryggen.
forstærkeren tænder/slukker selv når der kommer signal fra forforstærker og DSP'en kan tilpasset stort set et hvilket som helst sæt enheder du ville vælge at benytte. Så du er f.eks ikke bundet af specifikke data, som med passive versioner.
Jo det kommer til at koste lidt, men tilgengæld får du noget power og vellyd, selv om kæresten har nogle krav til udseende.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:
Jo jo, var ikke tiltænkt dig

Så må den være tiltænkt mig -  og fint nok ...    Jeg er sgu' eddertræt at de tåbelige indlæg.

kæresten dit, kæresten dat - hvidt her, hvidt der ...

Mænd - tag jer dog sammen, i stedet for at rende rundt med tungen ud af bukserne !

:)

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Så lad dog være med at bruge tid på dem, alle kan jo ikke være så fornuftig som dig

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:
Så lad dog være med at bruge tid på dem, alle kan jo ikke være så fornuftig som dig

Nogle må jo vække staklerne -  eller i det minste fortælle dem, at der er andre steder at kigge end lige klubben -  man kunne have været daffet over til DAT og se på små tøjhalere derovre -  stedet er iøvrigt også et slaraffenland for selvbyggere.

Men stort cadeu til klubben !   de har da om nogen fået folk til at tro der kun findes et sted at finde Hifi i danmark :)

tobiazz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Når det ser ud til at man ikke kan forsøge at være en god kæreste uden at skulle hånes for det.

Situationen er at jeg IKKE bor med min kæreste, hun i KBH, jeg i Århus. Jeg har selv rigeligt med højtalere og erfaring i
DIY, men manglede noget specifikt som jeg ikke selv stod med viden om. Der er fedt med alle de link, men alle de fine
SEAS enheder bliver desværre meget hurtigt meget dyre i forhold til det budget jeg er blevet stillet.

Omkring udsenet så gøre jeg som der bliver sagt samtidigt med at jeg fortæller hende hvad der kan og ikke kan lade sig
gøre. jeg vil mene at en 2.5 vejs med 2 x 5" basser burde give hendes stue rigeligt med lyd, og være en KÆMPE
opgradering fra hvad hun har nu.

Tak til Migo der forstod hvad humlen var, vi var nemlig i hifiklubben for at se på størrelser.

Jeg tror jeg må søge lidt videre før jeg finder ud af hvad der præcist skal laves :)

Alle lidt mere seriøse svar på tråden skal selvfølgelig være meget velkommen!
Til top Vis tobiazz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tobiazz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Migo skrev:

Nogle må jo vække staklerne -  eller i det minste fortælle dem, at der er andre steder at kigge end lige klubben -  man kunne have været daffet over til DAT og se på små tøjhalere derovre -  stedet er iøvrigt også et slaraffenland for selvbyggere.

tilmed har de folk gående , der ved mere om musik og højttalere end de vanlige ekspedienter hos klubben

http://www.danskaudioteknik.dk/

Men stort cadeu til klubben !   de har da om nogen fået folk til at tro der kun findes et sted at finde Hifi i danmark :)

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

En klog mand sagde en gang til min kone: Kære frue, man kan altså ikke få kontrabas ud af violinkasser :-)

Men med et 2,5 vejs er der vel tale om 2 stk 5" og en diskant?

Edit.. Jeg havde åbenbart siddet for længe inden jeg trykke send indlæg :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Så lidt....

De 5'' Seas L15 alu modeller tror jeg er billigere end Monacor's gule med phase plug..
DAT i Kbh er altid klar med et godt tilbud.. Og så kan de spille hæderlig bas for størrelsen...

Du kunne f.eks også skrive lidt om budget også, så kunne en del have været udeladt, og tid sparet

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Der er lidt her, hvis prisen er afgørende, de spiller meget bedre end prisen antyder :

http://www.mivoc.com/shop/de/mivoc/details-systembausatz.htm l?marke=mivoc&artikel=SB%2025%20JM

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/24c621aff8b983ab62 274ad471481783/cl/details/cnid/d5b41347c592f5153.02701699/
anid/09e413c716264b8c8.55896671/MIVOC-SB-180-II-SPEAKER-KIT/

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Skal det være 2½ vejs? kunne B&W CM1 ikke kunne gøre det, den har gul membran
Link
Til top Vis kskruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kskruger

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Skal man svare på et spørgsmål i et indlæg, er det en god idé faktisk at læse det først. En hel del af svarene her tyder på, at denne forudsætning ikke er opfyldt .

Man kan sagtens få god lyd ud af et 2- eller 2½ vejs system baseret på 5" bas/mellem enheder, oven i købet til rimelige penge. Men, man kan ikke få superdyb, kraftig bas, ej heller vildt høje lydtryk. ALLE højtalersystemer er i sidste ende udtryk for et eller andet kompromis, især hvis prisen og størrelsen er faktorer, der osse tæller.

At Hifi'klubben' er populær skyldes nok, at den vel er den eneste tilbageværende kæde herhjemme, hvor man kan komme til at se og høre produkterne, uden at skulle rejse pokkers langt. Kærester og deres krav? Tjah, jeg forstår godt Jan Stevns pointe, men i sidste ende må fyrene jo selv håndtere det...

Tobiazz, kan du ikke komme udenom problemet med enhedernes udseende med frontstof? Det ville gøre din søgen enklere .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Migo skrev:

Jeg har ærligt talt svært ved at se hvorfor Hi-Fi Klubben pludselig skal indblandes i en skæv debat om for og imod. Mig bekendt indoktrinerer HFK ikke nogen til at tro noget - folk er voksne nok til selv at vælge. HFK gør bare en stor indsats for at vise at vi stadig er her, og det er vist bedre end at stille sig bag i rækken af lukkede butikker - en række der jo desværre bliver længere og længere herhjemme.

Nå ja, og så kan vi stadig rigtigt fint fremvise masser af højttalere der er fløjtende ligeglade med hvad kæresterne synes, og det er også efterhånden en bedrift i sig selv og jeg er helt enig med dig i at nogle burde vække de arme stakler der giver kæresten skylden for alt eller lader sig diktere 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes