Forfatter |
|
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er her nogen som kan forklare - eller henvise til en artikel, der forklarer - hvordan man dimensionerer en slavebas, som erstatning for en given port/afstemning? Ud over det rent matematiske, er der så ellers nogen gode tommelfinger- og gyldne regler man bør kende i den forbindelse?
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
OleDP Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har nogle erfaringer med slavebasser og man siger vel generelt at man skal have det dobbelte areal af slavebas ifht aktive
basser. Altså 1 aktive 6,5" = 2 stk 6,5" slaver eller 1 stk 8", sådan cirka.
Det er relativt dyrt med slavebasser, men også dejligt. Inden mislyde, ingen luftstøj. Bare ren bas.
Mvh Ole
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Giver det i grunden ikke et langsommere system? Tænker på transienter. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg forstår det vil impuls svaret, i bedste fald, være som basrefleks. I praksis nok noget længere omkring f(res.), så speed
stortrommer kan blive gnidret sammen. Uden for resonans er impuls (transienter) lige så godt med som på de andre kabinet
typer :-)
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Foreløbig tak for input!
Et "lille" problem med mh-audio/Wavecor:
mh-audio bruger "kun" areal (diameter), Fz og boksvolumen som input og udregner herefter "kun" vægten (af det bevægelige system), som systemet skal have for at opnå den ønskede Fz i det valgte boksvolumen. Der specificeres ikke hvorvidt den kalkulerede vægt er inklusiv eller eksklusiv luft (der flyttes af membranen). Siden arealet er en del af input, kunne man mistænke at regnearket bag resultatet, selv udregner og tager hensyn til massen af luften (hvorfor er arealet ellers af betydning for udregningen?). Så (måske?) udregner regnearket massen af det bevægelige system for den passive enhed - uden luft.
Men f.eks. Wavecor oplyser kun vægten af deres slavebasser inkl. luft (målt i fri luft - uden baffel).
Så jeg har stoppet nogle tal for en valgt slavebas og Fz og V fra Speakerbuilder ind i et regneark, der så igen har kvitteret med et "resultat", som jeg ikke ved hvad er og ikke ved om jeg kan bruge...
Er der andre gode bud på forklaringer/beregninger af slavebasser?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at beregne, hvordan en slavebas vil opføre sig i en given boksstørrelse, skal man kende dens egenresonans (fri luft) og ækvivalente volumen. Især det sidste er vigtigt, da det ikke ændrer sig, selcom man øger eller sænker slavens membranmasse - som igen afgør, hvilken resonans den 'rammer' i en given boks. De bedre kommercielt solgte løse slavebasser har mulighed for at ændre membranmassen, således at enheden kan tilpasses den konkrete brug.
Principielt vil en boks med slave opføre sig nøjagtigt som en refleksboks med en tilsvarende resonansfrekvens (med samme aktive enhed) og størrelse. Fordelen i en slave ligger mest i, at man, især i mindre bokse, slipper for at skulle klemme en port med et langt rør ind. Faktisk kan man med slaver opnå et portareal og en lav resonans i små bokse, som i praksis ikke ville være muligt med en alm. port.
Vægten af slavens membran er i den forbindelse ikke specielt relevant - et langt refleksrør med lille areal kan udmærket være akustisk 'tungt', lissom slaven.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mollecon! Har du også "FORMLEN" som F og Vas osv. skal proppes i?
|
Til top |
|
|
Båndsei Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordelen med et slave system er at det under den nedre grænsefrkevens opfører sig som lukket system, dvs med en afruldning med 40dB/dekade frem for 80dB/dekade som et portsystem. Rent udregningsmæssigt at det noget mere kompleks så mit gæt er at der vil være en del finetuning at gøre. Jeg har aldrig hørt at det blevet brugt til at gøre kabinetter mindre, de slave systemer jeg kender er ikke just reolvenlige.
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv denne side. Her er unibox programmet hvor du kan indtaste et hav af detaljer. Du kan så siden se det simulerede step
svar og vurdere om det er vejen frem :-)
Unibox
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Båndsei: Fint nok, men som jeg nævnte, så oplyser mh-audio ikke om massen er med eller uden luft, så jeg ved ikke om det resultat jeg kommer frem til, passer med den Wavecor-enhed jeg har kig på. Wavecor opgiver som nævnt tidligere kun massen af det bevægelige system inkl. luft. Generelt er mh-audio ikke særligt præcis med at oplyse om han f.eks. mener nominel impedans, impedans ved delefrekvens osv. osv. Så da jeg selv er ret ukyndig, er jeg ikke tryg ved hans regneark - jeg ved simpelthen ikke om det er de rigtige data jeg får tastet ind. Jeg kigger på Unibox lidt senere. Foreløbig tak alle sammen.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en meget vellykket højtttaler med slave.  Thiel CS 3.6 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
J_mil, en af de mest kompakte og kendte subs, Sunfire True Sub, benyttede sig af slavesystemet for at få bragt systemet langt ned i frekvens i et ekstremt kompakt kabinet. Konstruktionen ville have været umulig med en alm. refleksport.
Til gengæld har jeg ikke hørt, at slavesystemer opfører sig som lukkede bokse under resonansen - der foreligger ingen fysisk begrundelse for, at de skulle opføre sig meget anderledes end refleks (som de jo egentlig er) på den måde.
Bruger man en stor boks, begynder ideen om at bruge en slave at være meningsløs. En alm. port kan løse opgaven ligeså godt (der er jo plads), til en lavere pris.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Flemming fremhæver, så kig på UNIBOX's grafiske fremstilling af forskellene mellem forskellige systemer. Interessant læsning! Ikke midst steprespons. En fordel ved slavebassen, der ikke fremgår tydeligt af UNIBOX, er en lavere andel af udstrålet støj (højereliggende frekvenser, end dem der er ønsket), der udstråles fra slavebssen.
Angående vellykkede konstruktioner med slavebas, så har DynaBel lavet en to-vejs standerhøjttaler, som er møggod! En af vores "kolleger" her i forum har bygget dem og vist billeder osv. af dem. Hørte dem hos DynaBel i Oslo over møgdyrt Electrocompanietudstyr for mange år siden. Lige siden har det undret mig, at slavebas ikke var mere udbredt. Men OK, i kommercielt udbudte højttalere, er der nærmest pr. definition bare færre komponenter i filteret, så også der spares alt, der kan spares (og mere til). Foregående sætning var naturligvis en grov generalisering!
Nå, nu skal dette ikke være kilde til éndnu en gang latterlig mudderkastning og tilsvining af hinanden begrundet i religion, linolie og med- eller modursfletning af lynaflederne. Ikke mere om for eller imod det ene princip frem for det andet. DET stopper HER!
Jeg var bare ude efter at se om jeg kunne få en 6" SB-A til at passe med en slavebas i et (for) lille kabinet. SB-A data ligger ikke inde i UNIBOX-databsen, så det bliver heller ikke i aften jeg får opklaret det spørgsmål.
Endnu engang tak for input. Og husk: Ikke mere for eller imod slavebas i denne tråd!
|
Til top |
|
|
j_mil Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har godt bemærket der ikke ønskes flere indlæg på dette emne, men jeg vil lige svare på et indlæg. Under portresonansfrekvensen opfører et portsystem som et åbent kabinet dvs. der sker akustisk kortslutning mellem for og bagside af højtaleren derfor falder lydtrykket med 80dB/dekade. Hvis man sætter en slave i lukker man populært sagt dette hul og systemet opfører sig som et lukket system, fordelen er naturligvis at man får en knap så skarp afruldning, der er jo også dem der mener at det giver en bedre impulsgengivelse. Det akustiske ækvilalent diagram for et slavesytem er anderledes og ligeledes den matematiske overføringsfunktion. Hvis det har interesse kan jeg godt kopiere begge dele fra min gode gamle lærebog i akustik (der kan man også se hvorfor de ikke er så enkle at designe). I Sunfiren er der jo også lavet andre ting f.eks equalisering og strømmodkobling af den aktive enhed for at få den til at opføre sig som den gør så et traditionelt slavesytem vil jeg ikke kalde den.
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget intrasant læsning.
Jeg har selv bygget slave bas system med en scan speak 26w og en 26w slave.
Det er den bas jeg har savnet - mellem tingen mellem refleks og lukket.
til 26w endheder bruger jeg et 25 liter kabinet - udregnet via Uniboks - vildt cool diagram at rode med.
men det tager lidt tid at lægge data'erne ind, hvis endheden ikke er der i forvejen.
Håber tråden bliver holdt åbent da der ikke er meget finde her om slavebasser og dets udregning.
mvh Ulrik
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
>j_mil: Dit indlæg kan undskyldes med at det ikke er et entydigt for- eller imod indlæg og at du på elegant vis undlader at nedgøre andre, der måtte mene noget andet end dig. Desuden burde vi også kunne nå til en rimelig enighed, da der jo er tale om noget målbart, hvis vi kan blive enige om en "alt andet lige" opstilling.
Da jeg spurgte oprindeligt, var det fordi jeg puslede med tanken om at lave en lille billig højttaler - der slet ikke skulle være verdens mest lineære eller bedste, men som skulle beside andre mere umiddelbare, besnærende og henrykkende kvaliteter - i forhold til sin størrelse, byggebesvær og pris. Med udgangspunkt i en 4 Ohms 6" SB-Acoustic bas, stoppet i et "for lille" kabinet (ca. 12 ltr. mod teoretisk 18), blev porten dog 15 - 25 cm, afhængig af diameteren: For lang! Noget af det billige forsvinder jo, når en "gratis" port udskiftes med to slavebasser til i alt DKK 5 - 600,- Men da det hele foreløbig foregår i mit hovede, koster det kun jævnlig påfyldning af portere at holde fantasien i gang...
Da ideen var baseret på en lille 6" enhed, har jeg ikke noget ønske om at prøve at få den til at gengive under 40 Hz. Det kan sådan en lille membran alligevel ikke, ved et lydtryk hvor det begynder at blive interessant at lytte på - efter min ubetydelige mening.
Nå, men både UNIBOX og Hobby HIFI hævder at afrulningen er hurtigere med en slavebas. Hobby HIFI lavede i udgave 6/12 en gulvhøjttaler med en 8" Wavecor med tilhørende slavebas. Hobby HIFI måler her 20 dB fra 23 Hz og ned til 20 Hz. Går Hobby HIFI og UNIBOX ud fra helt andre forudsætninger end din gamle akustik-lærebog, eller hvordan opstår sådan en divergens?
|
Til top |
|
|
j_mil Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror såmænd teorien er god nok stadig, det skal også nævnes at jeg ikke har nogen praksis erfaringer i at designe et slavebas system. Men jeg har svært ved at forstå at en slavebas kan medvirke til en kraftigere afruldning når man går ud fra at outputtet fra den må falde når den under dens resonansfrekvens. Forstår jeg dig ret i at i højtaleren fra Hobby Hifi falder 20dB fra 23 til 20Hz ? Det svarer til et LP filter meget høj orden som så vidt jeg ved ikke kan realiseres akustisk. Jeg vil godt tro at man kan få nogle udfasninger som giver dybe dyk i frekvens responsen. Det at måle frekvensgangen i basområdet er ikke nemt og slet ikke når der er flere enheder i spil. Peter Holm lavede engang et slavebas system hvor han brugte en almindelig basenhed som slave og med LC filter over svingspolen i denne kunne justere hvordan den opførte sig, den var vist ikke helt dum.
|
Til top |
|
|
DIYLars Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep! 20 dB fra 23 til 20 Hz. Jeg kan ikke lige få scannet artiklen desværre. Men prøv at se den side der er med sammenligning af systemer på UNIBOX. Han kommer også frem til en hurtigere afrulning end ved basrefleks.
|
Til top |
|
|