Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 00:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nyt HT-Projekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har fælgende enheder liggende, som jeg gerne vil bruge til et selvbyggerprojekt:

2 x Vifa PL14 8 Ohm
2 x Vifa PL18 8 Ohm
2 x Vifa XT25 4 Ohm

Jeg vil gerne benytte dem alle i et sammenhængende design, med følgende krav:

1. Stereohøjttalerne skal kunne vægmonteres (dvs. at evt. basport ikke kan blive placeret bagpå og at hele systemet skal
tunes til den form for placering).
2. Højtaleren skal have en nogenlunde lineær frekvensrespons med roomgain målt fra ideal lytteposition og ideal praktisk
placering (ca. 120 cm til gulv og 40-50 cm fra sidevæg fra diskant)
3. Systemet skal overkomme tidsforvrængning og faseforskydninger.
4. Målet er at optimere kabinettet så delefiltret kan holdes så simpelt som overhovedet muligt, gerne et rent LR2 filter evt med
nødvendige resonanskredse.

Systemet kunne både være to stk. 2,5 vejs med alle 3 enheder eller 2 stk. 2-vejs med diskanten og PL14 og et tilstødende
baskabinet/subwoofer med de to PL18 enheder. Jeg hælder pt mest til sidste løsning.

Mine spørgsmål går på følgende. Hvordan griber jeg dette an? - Jeg er ikke akustikingeniør eller snedker og har ikke hverken
udstyr eller nødvendig erfaring. Findes der designs, som opfylder mine krav? - Findes der hjælpende ressourcer, som jeg kan
støtte mig til? - Findes der måder, hvor jeg kan modtage den nødvendige/tilstrækkelige assistance? - Hvad har jeg ikke tænkt
på? - Hvad giver mening? - Hvad giver ikke mening? - Hvad ville du gøre i mit sted?

På forhånd mange tak!

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Prøv at google PL14 og du finder bl.a.:   http://www.troelsgravesen.dk/VifaPL1 4WJ+XT25TG.htm - den ville jeg
bygge i et fladt/fladere kabinet, gerne buet eller afrundet for bedre tilkobling til væggen. Og bygge et ekstra kabinet til
PL18, som du selv har foreslået. Dvs. du har en 2-vejs med PL18 som tilskud i bassen op til ca. 80 Hz ( det kræver
blot en spole i serie med PL18 ).

Porten kan flyttes til fronten eller bunden, men selvom højttaleren er lille, vil vægmontering nok give mere bas end
godt er. Måske du helt skal sløjfe porten, TG måler højttalerne langt fra væggene. Se målinger for både basrefleks og
lukket kasse på linket.
Normalt vil mellemtonen lyde presset og ret hård ved vægmontering, men PL14 har efter sigende en behagelig lyd, så
det kan måske blive ret godt.

Vdr. målinger: Du kan købe eller få en til at hjælpe dig med sit udstyr, der plejer at være flere, som gerne hjælper.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Kig først på Troels VifaPL14WJ+XT25TG og PL18XT vælg så at bygge PL14 i dit eget 10L væg kabinet.

Forslag til kabinet design: Q113 prøvekabinetter tegninger findes et andet sted på samme blog.

Jeg ville droppe 2,5 vejs fordi PL14/PL18 enhederne er for ens og dog forskellige, Og en passivt delt sub vil blive dyr i delefilter komponenter, Spolen til 80Hz er nok dyrere end bas enheden :o
Så kan ud også lige kigge på Ellam-Flex 3W hvor der er bygget et bas modul til en tovejs, men delt højere (400Hz) og med en større bas enhed (9"), og enhederne skal placeres tæt sammen.

Så gem PL18 væk, og byg en enkelt to-vejs det vil du ikke fortryde,
Personligt kan jeg godt lide tanken om væg højttalere fordi man slipper for bøvlet med bas resonancer fra bag væggen, måsk er diskanten er ikke altid så åben men prøv selv.

God byggelyst du kan sagtens få noget godt ud af det.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes