Forfatter |
|
jespereh Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Status: Offline Indlæg: 33
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt i overskriften er jeg en newbie med hensyn til selvbyg.
Jeg har følgende 4 spøgsmål:
1: Jeg har købt de der 2*boxter 12" til en lille tusse hos http://www.autiohifi.dk, og vil gerne have lavet 1 eller 2 højttalere. Hvad vil i foreslå (1 eller 2) ?
2: Hvor kan jeg købe diskanter og mellemtoner.
3: Foreslag til udformning af kabinet.
4: Guide til konstruktion af delefilter(helst link)
|
Til top |
|
|
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu virker linket først og fremmst ikke lige, men det får du vel rettet.
Du kan købe enheder hos Dansk Audio Teknik som også har en afdeling i Århus datpro.dk
Du kan også besøge Q-Sound
Og sidst men ikke mindst er der FreQuence
Udformning? 1 meter høj og omkring 20-25cm bredde og 30-35cm dybe? Det er på forhånd umuligt at sige hvor store de skal være, det skal du have beregnet ud fra paramtrene på de forskellige enheder du har/fået købt.
Guide til konstruktion af delefilter kan også berenges i programmer, fx LspCAD. Dette kan du garanteret få en til herinde, hvis du oplyser personen om enhederne og hvilket design kabinettet skal have (2½vejs eller 3vejs bliver det jo nok). __________________ // Karsten
|
Til top |
|
|
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten, når du skal igang med at bygge, så vil jeg anbefale 22mm MDF og evt. finer udenpå og bagefter lakering. Dette giver kabinettet et flot look __________________ // Karsten
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basserne du har købt er til en subwofer til en bil (derfor "autohifi"). Kabinettet SKAL butikken kunne hjælpe dig med - ellers kan du jo ikke bruge enhederne til noget.
Delefilter, diskanter om mellemtoner høre ikke hjemme i den sammenhæng.
Hvis det er din mening (gud forbyde det) at bygge en højtaler til "værelset" skulle du nok have spurgt FØR købet. Sælg basserne eller få dine penge igen. Henvend dig så til www.danskaudioteknik.dk eller www.q-sound.dk eller lignende og hør dem om kits der passer til dine behov. Det er din ENESTE chance for at nå et brugbart resultat.
Et billigere (og sikkert bedre) alternativ: Sælg basserne og køb et sæt billige Cerwin Vega i www.hifiklubben.dk eller på www.DBA.dk
PS. Der skal 2 til stereo - deraf navnet. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh,
Med 2 subwoofere og 2 mellemtoner og 2 diskanter - vil du mangle hele basområdet 
Da det er 2 subwoofere du har købt, skal du (anbefales) købe en effektforstærker til subwoofere med indbygget aktivt delefilter...
At lade filtret være passivt vil give en masse effekt tab da forstærkeren så skal forstærke hele frekvens området for derefter at lade det passive filter skære alt over 120hz fra...
så jeg er enig med de andre - sælg dem igen... og kig på frequence.dk - de har mange gode byggesæt til priser fra 1000 kr  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
jespereh Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, de bliver sgu bare sat i bilen, sådan!
HVAD SÅ MED jbl ??
F.EKS.
JBL GT4-15 eller JBL GT3- 15 fra http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=bilstereo&cMa in=Subwoofer&cSub=JBL
Kan de bruges til et værelse ??
Og hvis de kan, hvilke enheder vil være bedst til en sammensæting af en højttaler ???
Ellers så giv mig en god kombination af forskellige enheder og priser.
PS. Bassen skal helst være 12"
|
Til top |
|
|
0raXtEr Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ska prøve at tænke HIFI og ikk AutoHIFi.... Tjek foreksempel denne Monacor Sub... Det skulle nok være istand til at sætte lidt vibrationer..
http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=101830
Enheden er til hifi her og ikke til AUTOHIFi....
Din JBL-sub er en kanon enhed, men ikk til værelset... men i bilen !!
__________________ HEYA !!! GAMMELT ER GODT!! REMEMBER !!
PA-BYGGEREN !! DISKOFREAKEN !!
Hvor manges legetøj vejer 500 kg ?? :D
JVC SK-1000 4-EVER !
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 23 April 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find en højttaler du gerne vil bygge her:
http://audioclone.free.fr/ eller www.frequence.dk
Tror det er den bedste måde at komme igang med det at være selvbygger 
Jeg forstår dog ikke helt at bassen skal være en 12" - det er kun subwoofere der er så store...
Det vil være langt bedre at benytte 2 6,5" enheder...
Så kan du evt bygge en 12" subwoofer - kig evt på www.frequence.dk under design kit
Og glem ALT om autohifi  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 23 April 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da et vildt lækkert link, det der audioclone...
Sådan et har jeg ledt efter længe! Tak for det. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
jespereh Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er set på www.Frequence.dk
>ENHEDER<
Peerless, 830669 SLS 12" SWR, 822,00 kr. Bass Peerless, 830657 SDS 164, 448,00 kr. Mellemtone Peerless Neo Tweeter, 811435, 195,00 kr. Diskant
>TILBEHØR< Akustisk Ventil fra Scan-Speak, x2, 85 kr. Ialt 170 kr.
Pris ialt: 1635 kr.
Jeg kan sgu få min onkel til at hjælpe mig med at lave et delefilter, han har gjort det et par gange, har 2 højttalere på værelset som bevis, og hold da helt ferie hvor de godt. De er på små 400 watt RMS. Jeg vil lave Kassen i 22mm mdf, men hvor stor skal den være med ovenstående enheder.
>Kassens Opbygning<:
Diskant, Øverst.
Mellemtone, i midten
Bass, Nederst
Ventiler, Bagpå øverst
>delefilter<, På Højre side nederst.
|
Til top |
|
|