Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Soundbar Projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BP-Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2013 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Lad mig starte med at sige, at jeg er helt grøn med hensyn til lyd, og ved ikke helt hvor jeg skal starte og slutte, men jeg har længe gået og drømt om at bygge en "soundbar" lidt ala B&O´s som fint spiller selvstændig uden sub mv.

det jeg drømmer om, er ikke en diskotekshøjttaler eller en højttaler til den store hjemmebiograf, men en højttaler, som kan sættes op i bla. køkkenet, og give stille og rolig musik eller radio til madlavningen, ikke noget vild bas, men stadig med lidt dybde i, at bygge selve kabinettet er ikke det store problem for mig, har de fleste maskiner, og kan finde ud af at bruge dem, men jeg aner ikke hvad jeg skal bruge af enheder og hvor stort kabinettet skal være, jeg tænker at ca. 10 cm i højden, og ca. 15 i dybden vil være en fin størrelse, og så længden, kan tilpasses efter hvad der skal i, men 100cm i bredden vil ikke gøre noget, så vil det også ligne mere en "soundbar"

når jeg tænker på mine gamle Logitech computer højttalere, som består af en subkasse og to satelitter, hvor der i hver sidder to små højttalere på 1,5-2" så må jeg jo også kunne få mit projekt her til at lykkedes.

og med mine 10cm i højden, så burde jeg jo også kunne få plads til en 3-4" enhed i kassen, men hvad skal jeg vælge? jeg burde vel kunne nøjes med en enkelt højttaler til diskant og mellemtone, og så en bas højttaler, jeg skal jo selvfølgelig have en diskant/mellemtone til både H og V og have kabinettet lukker af i midten, men skal jeg også have en bas til H og V, eller kan jeg nøjes med en ? skal jeg have bassen i samme rum som den anden højttaler, eller skal jeg lave flere små lukkede rum ? skal jeg have en lufthul til bassen ?

jeg har forsøgt at finde guider på nettet, men de går meget hurtigt over i et sprog jeg ikke forstår, og jeg håber meget på jeres hjælp, og skal nok supplere forumet med billeder af mit byggeri.

I vil sikkert spørge hvad der skal forsyne mit setup, og der regner jeg med at finde en lille forstærker, og så køre lyden ind via airplay, hvor man styrer volumen på klienten der streamer.

Håber meget på jeres hjælp, jeg beder ikke om en komplet tegning, og indkøbsliste, blot hjælp til hvordan jeg vælger de rette enheder, og finder ud af hvor stort kabinettet skal være

Mvh Brian
Til top Vis BP-Champ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BP-Champ

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 September 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Det kan blive ret kompliceret at opbygge et system med en separat bas, forudsætningerne taget i betragtning. Det vil nok være lettere at sammenbygge to 2½-vejs højtalere i én kasse, med det fornødne skillerum mellem de to. I en 10 cm. høj boks kan du nok maksimalt få plads til 3½" (88-90 mm.) enheder, så gå efter enheder fra 3-3½". 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

BP-Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 September 2013 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

mange tak for dit svar..

Så jeg bygger en kasse med en skillerum i midten groft sagt... og så siger du 2½ vejs? hvad vil det sige ? betyder det en højttaler til bass og en højttaler til mellemtone og diskant ? altser 4 højttalere ialt ?

Vil jeg få mere gavn af mit system, hvis jeg vælger at sætte flere højttalere i, altser to til bass og to til mellemtone, og måske en lille diskant ?

og hvilke enheder skal jeg gå efter ? kan se at en 4" spænder fra 185 til 600kr (der hvor jeg kikkede)
Måske skal jeg gå lidt op i størrelse på mit kabinet, da jeg ikke umidlbart kan finde nogle bass på under 4"

//Brian
Til top Vis BP-Champ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BP-Champ

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 September 2013 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Et 2½-vejs system er typisk bygget op af to ens bas/mellem-enheder + en diskant. Fidusen ligger i at skære den ene bas/mellem-enhed af i (typisk) nedre mellemtone, så kun den anden bas/mellem-enhed arbejder helt op i toneområdet, hvor diskanten så tager over. Det giver fordelen af et øget membranareal i bas og nedre mellemtone, medens filteret bliver næsten ligeså enkelt som i et 2-vejs system. De to bas/mellem-enheder deler kasse, da de arbejder sammen i hele det nedre toneområde (man kan lave det mere komplekst, men det ville føre for vidt hér).

Så du skulle kun dele din kasse i to forskellige hulrum, et til hvert 2½-vejs system. I en komplet soundbar, 6 enheder i alt - 4 bas/mellem, 2 diskanter.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes