| Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 30 September 2013 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
line array er der nogen her der har forsøgt dette ?
f.eks. som disse The Kuze 3201
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
| Sendt: 30 September 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke disse Kuze line array--
men bruger selv disse LS9 line array
http://www.avsforum.com/t/928560/av123-focus-line-source-9-l s9-pictures
mvh Bjarne
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Tubetram
Nice ja ser lækkert ud, hvordan er lyde for disse så ?
Spiller de bedst i store rum ?
Er de ukritisk med afstanden man sidder og lytter ?
Hvad med bassen, Bruger du subwoofer ?
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
hvis jeg skal beskrive lyden,,,vil det være i retning af::kæmpe lydbillede,,,meget slagkraftig og dynamisk,,,temmelig dyb bas
(ikke nødvendig med subwoofer)
og det bedste for mig...de giver en rimelig god livefeeling, og kan spille afsindig højt
ingen tvivl,,,de kræver plads,,men har læst om nogle der bruger dem i mindre rum (omk 20kvm)
man skal helst ud på 3 til 4 meters afstand
i forhold til alm højtalere spiller de en del anderledes,,,og det er ikke alle der synes om det,,,sikkert ikke det bedste til
kammermusik og lignende,,,men sæt en god live dvd på og skru op,,,så kan man få en god fornemmelse af at være tilstede
mvh Bjarne
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 06:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for din beskrivelse Tubetram
hvad er det som gør at de ikke er velegnet til klassisk musik, farver de lyden (så meget) ?
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også leget lidt med line array, og har et sæt inspireret af Dali Megaline (se billede). Jeg kan kun være enig i tubetram's
beskrivelse af lyden som havende et stort lydbillede. Det lyder meget anderledes end en "konventionel" højttaler, og det er
mere som om at lybilledet er større, også i højden (hvilket jo også er tilfældet kva højttalerens størrelse). Det føles lidt som
at blive ramt af en mur af lyd. Samtidig er lyden dynamisk, og det føles som om at der er masser af headroom, nok fordi at
enhedernes areal er så stort, og de derfor ikke behøver at bevæge sig ret meget. Mine højttalere har 3 bånd i hver side til
diskanten, svarende til ca 1.6m, så man kan også dele relativt langt ned i frekvens, hvilket godt kan være en fordel, fremfor
at dele lige mit i mellemtoneområdet. Endvidere er diskanten en åben konstruktion, som nok også er med til at give en mere
"rummelig" lyd.
Alt i alt er det en meget anderledes lytteoplevelse end hvad man normalt hører. Kan godt anbefales. Pt er de dog ikke sat op
pga deres størrelse, og for lidt plads :(
|
| Til top |
|
| |
ole marvil Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg er ellers igang men noget lignende 6stk vifa 18 cm glasfiber og 5 stk bånddiskanter hygea 8402 i et kabinet ca
170 cm højt måske med et par slaver på bagsiden. måske kunne jeg komme og høre dine for at danne mig et indtryk af
dem mvh ole marvil
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas Hansen og Tubetram hvor deler i mht båndene og hvor stejlt ?
Jonas er det 7" der bruges ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er pt. på fjernlageret, da der ikke er plads til dem i stuen, og fordi der også er lidt små pilfingre i hjemmet, som nok vil have
svært ved ikke at hive i båndende - men der bliver forhåbentlig plads til dem engang i fremtiden, eller alternativt finder de et
bedre hjem, hvor de kan blive brugt. Så desværre ingen lyttesessioner i den nærmeste fremtid
Mine er med et aktivt delefilter, så der kan leges med delefrekvensen og filterstejlheden, inden man evt skulle lægge sig fast på
en frekvens og filterorden. Jeg må sige at det er svært at finde et optimum, og har ikke lagt mig fast på noget. Til
sammenligning mener jeg at megaline bruger 1200Hz som skæring. Enhederne er 6½" scanspeak (mener det er 18w8546, som
vist også findes med den gule membran, men er ikke helt sikker).
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, troede at det var dine på billedet.
Ja megaline deler vist nok omkring 1200 hz men deres bånd er jo også noget længere.
Ville du overveje passiv deling i stedet for aktiv ? Og hvis, hvorfor så ?
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang klassisk musik...store orkester værker lyder ok..men er man vant til at lytte på små 2 vejs,,,så vil nogle savne det mere
punktformede lydbillede i disse små æsker
jeg deler aktiv 24db ved 850hz....der sidder 9stk neo8 enheder til top
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram*
Hvis du lytter til live koncerter, så er der ikke nogen særlig punkt formighed. Det er noget mange højttalere gør for egen regning pga deres udstråling karakteristik. Sådanne line array kommer en lille smule tættere på det lydbillede man kan opleve ved rigtige koncerter. Er det lavet rigtigt i overgangene mellem alle enhederne, vil det ikke blive direkte diffust, men man har en rimelig fornemmelse af hvor instrument grupperne befinder sig i afrundede helheder. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig rigtig allanowich...live er mere diffus..men er faktisk forbavset over hvor tydelig stemmer er placeret i eks. midten
af højtalerne....samtidig med en temmelig god og tydelig placering af instumenter
jeg har ikke haft højtalere før ,som ligger så tæt på en god live koncert
efter jeg gik over til Groundsound digital filter,,er tingene noget mere tydelig og slagkraftig...der oplever man også hvor meget
bedre det er at undvære basspole..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dipolist skrev:
Ok, troede at det var dine på billedet.
Ja megaline deler vist nok omkring 1200 hz men deres bånd er jo også noget længere.
Ville du overveje passiv deling i stedet for aktiv ? Og hvis, hvorfor så ? |
|
|
Jo det er skam mine (det samme gælder konen på billedet). Hvis de havde stået fremme, var du også mere end velkommen
til at komme og lytte på dem.
Hvis man skulle vælge passivt filter til disse, skulle det kun være for at spare på antallet af forstærkere. Jeg tror dog ikke at
det vil være anvendeligt, da båndene har en noget lavere følsomhed end basenhederne, hvorfor der så skulle indføres ret
stort tab i den lavpas delen af filteret for at få dem til at passe sammen.
Vedrørende delefrekvensen, så er det smag og behag. Båndene lyder virkelig godt, men på et tidspunkt vil de komme til at
forvrænge hvis de bliver delt for lavt, og/eller presset for hårdt. Det vil måske også afhænge af placeringen idet de spiller
bagud også. Mener nu ikke at 1200Hz er noget problem for dem, og har også haft delt en del lavere, uden at der har været
nævneværdig vandring på båndene
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Oktober 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
ser ud til at de er gigantisk høje dine ht....hvad er mål for dem?
synes mine er høje (omk 185cm) men dine ser godt nok højere ud
kan du virkelig nænne at lade sådan nogle kæmper stå i kælderen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Oktober 2013 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
Hej Jonas
ser ud til at de er gigantisk høje dine ht....hvad er mål for dem?
synes mine er høje (omk 185cm) men dine ser godt nok højere ud
kan du virkelig nænne at lade sådan nogle kæmper stå i kælderen  |
|
|
det snyder lidt - det er konen der ikke er så høj. Jeg mener at de er ca samme højde som dine.
Vedr. manglende brug af dem, så er det ikke noget jeg er stolt af og det skærer i mit hifi-hjerte ikke at have dem sat op, men
der er pt ikke rigtig plads til dem.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damen ser ud til at være et smukt array! Jeg kan dog ikke udtale mig om lyden...
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg byggede nogle lignende dem Jonas har sat et billede ind af for end 5-6 år siden. De var med 9 stk. 8" fuldtoner i hver.
Lyden var rigtig stor! Men hold da op jeg kunne ikke styre det diskantsjov. Fordi det var fuldtoner, skal man helst side on-axis
på enheden, ellers velter hele lyden. Selvom alle enheder spillede fuld frekvens, var der kun et drøn af mellemtone til at starte
med, da jeg tilsyneladende sad for tæt på højttalerne, der dermed resulterede i at mine øre var on-axis på nogle enheder, og
off-axis på andre enheder...
Hvis man skal lykkes i sådanne et projekt  skal man lige have en føler på enhedernes breakup, og off-axis respons, og
dermed supplere ind med en diskantlignende løsning, eller filterkorrektion. Men det kan sagtens lykkes
God dag! __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
lydarne Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Maj 2013 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 03 Oktober 2013 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Hejsa
Jeg byggede nogle lignende dem Jonas har sat et billede ind af for end 5-6 år siden. De var med 9 stk. 8" fuldtoner i hver.
Lyden var rigtig stor! Men hold da op jeg kunne ikke styre det diskantsjov. Fordi det var fuldtoner, skal man helst side on-axis
på enheden, ellers velter hele lyden. Selvom alle enheder spillede fuld frekvens, var der kun et drøn af mellemtone til at starte
med, da jeg tilsyneladende sad for tæt på højttalerne, der dermed resulterede i at mine øre var on-axis på nogle enheder, og
off-axis på andre enheder...
Hvis man skal lykkes i sådanne et projekt skal man lige have en føler på enhedernes breakup, og off-axis respons, og
dermed supplere ind med en diskantlignende løsning, eller filterkorrektion. Men det kan sagtens lykkes
God dag!  |
|
|
Eller også skulle man måske forstår hvordan hi-fi/stereo virker , det drejer sig ikke bare om at smide en masse lyd ud i rummet som man gør ved en liveoptræden med mange objekter.
Ved gengivelse vil de mange objekter være reduceret til to objekter/højtalerne , og deres lyd skal ikke bare smides ud i rummet, den skal "dirigeres" hen til øret så upåvirket af rummet som muligt, (Ps. en dead/live End kan forbedre muligheden for dette).
Er lyden som forlader højtaleren perfekt (dette indvoldere hele hi-fi kæden) og rammer øret uden nævneværdig påvirkning fra rummet så er det ikke højtalerens udformning osv (den bør teoretisk tilnærme sig et punkt) som laver perspektivet men hjernen som skaber en illusion af det optagende perspektiv og klang, og perspektivet kan være kæmpe stort eller meget lille afhængig af hvad optagelsen dikterer.
Der er dog en måde man kan bruge en line source på som jeg ser det, man kan bue fronten så den virker som et brændglas i forhold til øret.
|
| Til top |
|
| |