Sendt: 04 Maj 2004 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er blevet lyttet en del - bl.a. i kraft af at jeg har bygget én af slagsen til mig selv osse ! Den blev færdig sidste fredag/lørdag.
Mht. impulsvilligheden har hverken min fætter eller jeg haft negative oplevelser - den har syntes 'hurtig' nok til hvad vi har udsat den for. Vi har begge spillet en del musik, og naturligvis set en del DVD-film med subben i aktion. Det skal understreges, at det naturligvis er meget subjektivt - og vi har heller ikke haft mulighed for at afprøve subben mere intensivt med forskellige placeringer osv. Men, med de begrænsninger og krav der var lagt på projektet fra begyndelsen (se den oprindelige tråd på link et i mit første indlæg), synes jeg den har været temmeligt vellykket.
Vi har kun benyttet de digitale filtre der allerede er i surroundforstærkeren - de deler 24/12dB/oktav, og det er selvfølgeligt mere end rigeligt. Vi har så småt testet at køre subben direkte via en effekt-amp uden filtre (over line-out) - der kommer noget med over båndpass frekvensen, men i praksis bliver det totalt 'overdøvet' når satelitterne er med. Så, jo - subben kan køre uden filter. MEN! Det er og bliver en nødløsning, synes jeg - jeg føler mig i hvert fald bedre tilpas ved at bruge et filter. Problemet med passive filtre er, at de i forbindelse med denne kostruktion vil være ret umulige - spoler til 80Hz blir' enorme (og dyre!), og spoler højere oppe vil næppe være til nogen nytte.
Men i en snæver vending kan man altså godt bruge subben koblet direkte til en effektforstærker. Og der er rigtig bund i denne her... 
|