Forfatter |
|
prebbj Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 25 April 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Er der nogen der har erfaring med 'slave bas' højtalerenheder i selvbyg?
Prebbj
|
Til top |
|
|
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja kender en der engang skulle ha bygget en slave bas ind i et sub kabinet, hvis man bruger sådan en rigtigt, bliver det super fedt, men de koster en del, mener at en 8-10" koster omkring 800 kr. det er lidt dyrt for at evt, spare en bas-port
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt nok nogle gamle tråde du har gravet op Jannik. Keder du
dig i sommerferien?
/U.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prebbj, mange herinde anvender selvbyggede, kompakte subs med slaver, typisk med Peerless enheder, 10-12". De vil kunne gi' dig nogle råd, håber jeg. Mht. basport - problemet er netop at det kan være meget svært, grænsende til det umulige, at lave en fornuftigt virkende basport med lav resonans i et kompakt kabinet. I sådanne tilfælde er en slave næsten svaret på nonnens bøn .
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Prebbj, mange herinde anvender selvbyggede, kompakte subs med slaver, typisk med Peerless enheder, 10-12". De vil kunne gi' dig nogle råd, håber jeg. Mht. basport - problemet er netop at det kan være meget svært, grænsende til det umulige, at lave en fornuftigt virkende basport med lav resonans i et kompakt kabinet. I sådanne tilfælde er en slave næsten svaret på nonnens bøn . |
|
|
Til gengæld er en korrekt afstemning ikke så ligetil da den næsten altid indebærer modifikation af en eller begge enheder hvis det da ikke er et afstemt sæt der anvendes - man er pisket til at kunne måle den aktive enhed henholdsvis slavens egenresonans i kabinet hver for sig
Waal
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt - såvidt jeg ved kan man vælge 3 forskellige masser på Peerless' slaver, selvom jeg ikke er klar over hvordan de gør i praksis (iskruede lodder?).
|
Til top |
|
|
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt skruer man bare mere vægt på XLS-slaverne. De er jo forberedt på det.
Se bare billedet af et par slaver (m. ekstra vægt) på Adrian Mack's hjemmeside
Hvis der er 3 forskellige XLS-slaver, må der vel være mere end bare vægten til forskel...?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Hvis der er 3 forskellige XLS-slaver, må der vel være mere end bare vægten til forskel...?"
- øh, der er to, en 12" og en 10". Disse kan så udstyres med tre forskellige vægte, såvidt jeg forstår. Og så er vægten jo den eneste forskel - resonansen falder og stiger i forhold til vægten (bevægelig masse), men eftergivenheden i ophænget, og dermed Vas, forbliver den samme.
|
Til top |
|
|