Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Impedanskorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
berger_2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt nysgerrig omkring impedanskorrektion af enheder i mine højttaler , er der nogle nem måde hvor ved at man kan udføre den på.
( jeg har lidt problemer med min mellemtone , en peerless m122 m, den stiger i lyden i med takt med Hz'ene ) ?

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke være på grund af manglende impedanskorrektion at lydtrykket stiger med frekvensen. Det kan være på grund af
manglende baffel-step korrektion. Hvor bred er fronten på højttaleren?
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2014 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Det med baffelen er ikke nødvendigvis forkert, men manglende impedanskorrektion kan sandelig have en betydning. En seriespole til afskæring af højere frekvenser vil virke mindre effektivt, såfremt enheden ikke er impedanskorrigeret (fordi spolen 'ser' en højere impedans opefter, og dermed skærer mindre kraftigt).

Man kan kun lave en rigtig korrektion, hvis man kender enhedens impedansforløb i forhold til frekvensen. En simplere, evt. foreløbig, løsning, kunne være at øge spolens værdi - gerne med en faktor 1,5 - 2, og se om det virker.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg hørt og set Berger's højttalere og det er vistnok mig der har givet ham griller i hovedet..
Impedanskorrektion kan hjælpe på meget, men lige dette, ikke specielt indbildte problem, kan det nok ikke afhjælpe.

Rigtig mange mellemtonehøjttalere har, til trods for brede bafler, en let målbar niveauhævning mod højere frekvenser.
Selv den 5" ScanSpeak-enhed Steen Duelund udviklede til en mindre men højt profileret dansk HiFi-producent, havde dette
problem.
Løsningen kan sagtens være en tiltekreds.
Denne kreds består tit af en forsamling af tre komponenter, L, C og R parallelt med hinanden, i signalvejen.

Hvis Berger kan sende mig en repræsentativ enhed fra sit system, eller nærmere omgivelser, skal jeg gerne foreslå
passende komponentværdier til en komplet impedanskorrektion.

For at få skabt en velfungerende tiltekreds, skal enheden nærfeltmåles i egen baffel og der skal eksperimenteres intenst, på
de lange vinteraftener..;o)

Mvh. Jens/Modifix
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes