Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diy centerhøjtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thbruhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at gå igang med at bygge en center højtaler og har et par spørgsmål i den forbindelse.

Info:
Jeg har 2 stk. Alpair 7 fuldtone enheder fra Markaudio.
Jeg ønsker at bygge en centerhøjtaler, hvor der sidder 2 enheder i fronten hvor kabinettet er delt op på midten så de har
hver deres rum. Det er så meningen at der skal være en bass reflex i hvert rum, så man undgår delefilter.
I Princippet er det 2 højtalere i kabinet jeg ønsker at lave som en centerhøjtaler.

Spørgsmål:
Kommer enhederne vil komme til at udfase hinanden?
Vil jeg løbe ind i andre problemer?
Skal der evt. være noget magnetisk afskærmning for tv'et?

I må bære over med mig hvis i føler jeg mangler viden, men jeg er ret ny inden for dette fag :-) jeg hygger mig rigtig meget
med det.

Håber i har nogle gode komentarer og synsvinkler.

Hilsen Troels
Til top Vis thbruhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thbruhn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2014 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Da enhederne modtager samme signal, behøver du ikke dele boksen op - men det kan give en god afstivning. Ligeledes kan du sagtens lade dem dele en refleksport, men en port til hver enhed er osse OK. Jeg forstår ikke den med delefilteret, det er fuldtoneenheder?

Så længe man sidder nogenlunde midt for centeren, vil udfasning nok ikke være et problem, i praksis. Er man placeret 'skævt' i forhold til centeren, vil der forekomme udfasning i det højere frekvensområde.

Magnetisk afskærmning er kun et problem i forhold til TV med billedrør. Har du fladTV, enten det er LCD el. LED, skulle det ikke være et problem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

thbruhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2012
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2014 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Når man bruger fuldtoneenheder i samme kabinet og samme refleksport er jeg overbevist om at man skal bruge delefilter, da
man aldrig kan være 100% sikker på at enhederne spiller nøjagtig ens, selv om de får samme signal. Har været i kontakt med
flere firmaer der mener at det er nødvendigt med et delfilter i en sådan situation. Jeg vil også sige at an kan hører forskel, med
og uden, har lige lavet fronthøjtalere med to enheder i hver, så mener at det er klart nødvendigt, hvis de er i samme hus.

Derfor ønsker jeg dele kabinettet op. Også var jeg interresseret i at hører om der var nogen der havde erfaring med at bygge
en center højtaler.
Til top Vis thbruhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thbruhn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2014 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Vil du så lave et 2-vejs filter, der lader enhederne behandle hver sit frekvensområde, eller vil du blot skære den ene enhed fra et stykke oppe? I begge tilfælde vil det reducere problemet med udfasning (kamfilter-effekten) meget. Skærer du blot den ene enhed fra i dens øvre frekvensområde, gælder det, jeg har nævnt om udformningen af kabinettet, stadig.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 02 Februar 2014 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet en center med en fuldtone, den gamle beta 8 fra audioscan...havde osse to, men det var rigeligt med en.....og jeg har ikke hørt nogen center under 50000 der slår lyden fra den!!!! tankevækkende da den enhed i tidernes morgen kostede 425kr!!!! ja noget af en påstand, men de fleste der har været forbi, mener det samme...så held og lykke med projektet

vh velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2014 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

8" enheder er ofte gode til vokaler, hvad der er vigtigt for en center. Spredningen i diskanten kan nok diskuteres, hvis man ikke sidder lige foran enheden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes