Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskift relæ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2014 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en ældre denon forstærker som desværre ikke lyder så godt... Jeg har fundet frem til at det er det ene Relæ som er problemet... Min plan er at jeg vil prøve at lodde den af udgangsprintet og rense den. Men hvis det ikke hjælper, så skal jeg have en ny, eller rettere 2 nye, da jeg mener man bør også skifte begge. Problemet er så bare at lige præcis dette relæ laves ikke mere, så jeg må ud og finde et andet der passer. Desværre ved jeg ikke så meget om relæ'er.

De relæ'er som sidder i den nu er "DH2TU 24VDC - 3A 120v DEC"

Er der nogen som kan se ud fra dette nummer hvilke relæ'er jeg skal kikke efter.
Muligheden er jo også at smutte i hifi-klubben og forhører mig der. Dog er jeg lidt bange for at de forlanger en halv bondegård for dem...
Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

LM3886lover
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 14 Februar 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Februar 2014 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Dette burde kunne erstatte det

Relæ
Til top Vis LM3886lover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LM3886lover

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Februar 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Februar 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

LM3886lover skrev:
Dette burde kunne erstatte det

Relæ

Ja måske.

Han skal bare lige kigge på databladet ved det der hedder 40.52 og måle om benene sidder med samme afstand.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2014 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres hurtige svar... Det relæ i linker til har 8 ben... Dem som sidder i forstærkeren har 6 ben... Så jeg tror desværre ikke at den kan bruges, medmindre der allerede er plads til 8 ben i printet. Det ved jeg dog desværre ikke om der er...
Jeg smutter en tur i klubben i morgen, for de må da vide hvad der kan bruges, og skulle det være det forkerte som de udlevere er det jo nemt at få dem byttet igen... Men hvis i skulle falde over noget er måske kunne være spændende så skriv endeligt!!!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige søgt lidt mere på dit nr. og fandt denne :

Datablad

Efter lidt opdatering af min Adobe Reader til asiatiske skrifttegn kunne den læses.

Jeg kan se at det er samme benafstand. Den burde altså kunne bruges.

De to ben der er ekstra er sluttede når forstærkeren er slukket. De benyttes ikke. De 6 øvrige ben er de samme.

Hvis jeg har ret er det ben 12 og 22 på tegningen (det første datablad) der er i overskud. Så burde du bare kunne klippe de to ben af hvis der ikke er huller til dem i printet. Så er jeg 99% sikker på at det virker.

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2014 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

LM3886lover Og Stanley. Jeg siger 1000tak for hjælpen. Hvis klubben tager skyhøje priser, så bliver det sådan 2 styks relæ jeg bestiller.

Stanley: Hvis nu at der er huller til ben 12 og 22 på printet og der egentlig også kunne være kontakt til de huller fra et eller andet sted på printet eller til resten af forstærkeren for den sags skyld, vil det så være en fordel at klippe de 2 ben??? Her tænker jeg på om der måske kunne ske en elektrisk konflikt/kortslutning???

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2014 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Det har jeg aldrig oplevet så jeg ville bare lade dem være hvis der er huller til dem.

Men vi kan måske se det i en servicemanual hvis vi kan finde sådan en på nettet.

Det kræver bare lige at vi får modelnummeret på din Denonforstærker.

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2014 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Det er en Denon PMA-925R. Den er 14år gammel. Den er i rigtig flot stand, og de sidste 5 år har den ikke været brugt...

Har modtaget nye kontakt relæ, så dem får jeg forhåbentlig monteret senere idag, eller i morgen.

Jeg er dog kommet i tvivl om der måske kan være andet som også fejler.

Fejlen er at den skratter lige så snart den spiller. Skratten er der hele tiden, og der bliver ikke udsving hvis jeg drejer på volume eller andre dreje kontakter, og det er lige meget hvilken indgang på forstærker jeg bruger.

Min konstatering om at det var kontakt relæ'erne var da jeg brugte line out på forstærkeren og satte til min anden forstærker, og her var der ingen skratten. Alt lød som det skulle. Jeg fik hurtig åbnet ind til udgangs printet, og ved at rykke og vride på det ene kontakt relæ, gav det et stort udsving af skratten. Så jeg gik ud fra at det måtte være kontakt relæ'et.

Jeg læste så her i morges at man kunne checke om det var i udgangs printet det var galt med, hvis man benyttede hovedtelefons udgangen. Hvis det ikke skrattede der, så var det et sted i udgangs printet hvor fejlen vil kunne findes... Jeg prøvede så her i morges, og desværre skratter lyden også der.

Så mit spørgsmål er så!!! Hvad mener i at det kan være? Er der andet som der også bør blive udskriftet nu når jeg er igang? Ud over en del støv, så ser forstærkerens indre ellers rigtig fin ud...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt en Servicemanual hos Hifi Engine :

Servicemanual

Det kræver login, men det er gratis at oprette en bruger.

Der sidder 3 relæer ved udgangsterminalerne. 601 er til Speaker A, 602 er til Speaker B og 603 er til hovedtelefoner. Det til hovedtelefoner er en anden mindre type. Det kan altså godt være alle 3 relæer der er dårlige, så jeg ville da starte med at skifte de to du nu har købt.

Så vidt jeg kan se er der kun 6 huller i printet, så du skal klippe de to ben af hvis du har fået typen med 8 ben.

Der sidder for øvrigt relæer i indgangene også, men dem behøver vi ikke bekymre os om hvis den er ok på Line Out.

Hvis det ikke hjælper at skifte relæerne er det straks værre. Reparation af LF-udgange på komponentniveau er ikke noget jeg vil anbefale at forsøge sig frem med. Fejltagelser her kan starte en kædereaktion af afbrændte transistorer m.m.

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2014 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Du er fandenme min redningsmand Stanley.

Desværre ser det ud til at min loddekolbe pludselig er røget sig en tur. Gider ikke at købe en af de billige fra Harald Nyborg, så jeg venter til torsdag/fredag. Har en kammi som har lidt mere styr på elektronik der kan hjælpe.

Hmm syntes nu at det lyder lidt underligt at alle tre relæ er røget!!! Kan de ikke bare være serieforbundet???

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2014 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Bjarke2000 skrev:
Hmm syntes nu at det lyder lidt underligt at alle tre relæ er røget!!! Kan de ikke bare være serieforbundet???

Nej de er ikke serieforbundet.

Men de er jo lige gamle hvis de ikke har været skiftet tidligere. Og det er ret almindeligt at relæer og omskiftere svigter efter nogle år fordi kontaktfladerne oxiderer. Der dannes en dårligt ledende belægning, især hvis de ikke bliver brugt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes