Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken kondensator? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 April 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hej derude!

Jeg er igang med at bygge forforstærker, og skal bruge en overføringskondensator....Er der nogen som ved hvilken slags kondensator jeg skal bruge, for at få et optimalt resultat?

Mvh. Flemming

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Her en der noget der kan bruges www.jensencapacitors.com
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Prøv kobberkondensatorne fra dca.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Martin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 27 April 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Nedenstående er kun på baggrund af informationer jeg har opfanget på nettet, da jeg ikke selv har prøvet dem!

..... men Auricap skulle være gode neutrale, hvis man kan kalde noget neutralt :-).

Martin

Til top Vis Martin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres besvarelser, men både Auricap og Jensen er højspændings kondensatorer, hvilket er fint til højttaler delefilter. Kan man ikke skaffe "HIFI rigtige" kondensatorer, som er beregnet til svagstrøm.

Mvh. Flemming 

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:

Tak for jeres besvarelser, men både Auricap og Jensen er højspændings kondensatorer, hvilket er fint til højttaler delefilter. Kan man ikke skaffe "HIFI rigtige" kondensatorer, som er beregnet til svagstrøm.

Mvh. Flemming 

Hej flechr8 !

Prøv lige at kikke her www.jensencapacitors.com/audio/products/coupling.html de kan bruges til rør og transister forforstærker, forstærker, de skal være fra 400 volt. det kaler jeg HI-FI rigtige kondensatorer.

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Jeg siger heller ikke at de ikke er HIFI rigtige. Jeg mener bare at det måske er "overkill" at bruge 400V kondensatorer til at overføre et liniesignal. Da kondensatoren skal sidde i serie med signalet vil jeg hellere have stor kapacitet, for således at nedbringe knækfrekvensen.

Mvh. Flemming 

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 28 April 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:

Jeg siger heller ikke at de ikke er HIFI rigtige. Jeg mener bare at det måske er "overkill" at bruge 400V kondensatorer til at overføre et liniesignal. Da kondensatoren skal sidde i serie med signalet vil jeg hellere have stor kapacitet, for således at nedbringe knækfrekvensen.

Mvh. Flemming 

Hej Flemming !

At di er 400V er bare at di kan klare op til 400V, det der med knækfrekvensen skal du ikke spekulere på, det handler om god lyd ikke.

Jeg bruger selv disse vold styrker uden problemer ( Audio Note kontensator og Jensen ) og det virker.

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Du mener måske ikke at det betyder noget om knækfrekvensen ligger ved 500 Hz eller 5 Hz????......

Her gik jeg ellers lige og troede at det var en fordel at overføre alle hørbare frekvenser.......

Nå; spøg til side. Jensen kondensatorne ser gode ud, og de laver også relativt store kapaciteter, så jeg tror jeg vil prøve dem!

Mvh. Flemming

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 April 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg er informeret kan du få auricap nedtil 200V. Jeg har set dem til fornuftige priser i USA, men har ikke kunnet finde dem til priser hvor jeg vil være med i Danmark eller faktisk i EU....

Martin

Til top Vis seve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seve

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:

Mvh. Flemming 

Det er nemlig rigtigt det du har fat i - 2V på en 400/630V kondensator lyder så kedeligt.

Det er ikke meget bedre, men du kan prøve med enten VIMA MKS4 63V/100V - dem anbefalede Hiraga i sin tid, Black Gate, Rubycon YK eller tantaler. Det er de 4 jeg har de bedste erfaringer med.

DCA kondensatorerne er heller ikke at kimse af, men jeg bruger dem kun i mine højttalere - har ikke gode erfaringer med dem andre steder... Men de er kun på 200V og prisen er yderst rimelig, så de er da et forsøg værd..!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

DCA kondensatorerne er heller ikke at kimse af, men jeg bruger dem kun i mine højttalere - har ikke gode erfaringer med dem andre steder... Men de er kun på 200V og prisen er yderst rimelig, så de er da et forsøg værd..!

[/QUOTE]

Kobber eller alu?

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

[/QUOTE]

Kobber eller alu?

Mvh.

Frederik

[/QUOTE]

Alu. Jeg har ikke hørt om at 6.8 µF i kobber findes??

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

DCA kobber kondensatorer fra Jensen dur ikke til overføring de er ikke DC-tætte.

Hvis du vil have olie papir har Jensen andre typer der er DC-tætte. Jeg har haft gode resultater med M-cap supreme samt også med ganske billige caps fra solen.

De bedste jeg har prøvet er dog Mcap silver in oil. (kan vist skaffes fra tyskland.)

mvh

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Det er nemlig rigtigt det du har fat i - 2V på en 400/630V kondensator lyder så kedeligt.

Hej David...

Ikke nødvendigvis. Pas på ikke at forveksle stress med liv. Tror ikke det er spændingen der skal fokuseres så meget på...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 29 April 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Frederik Carøe skrev:

Kobber eller alu?

Mvh.

Frederik

[/QUOTE]

Alu. Jeg har ikke hørt om at 6.8 µF i kobber findes??

[/QUOTE]

Gør det skam. Findes som udg. pkt. i de samme værdier som alu. Det er dog rigtigt, at de er bedst som højttalerstumper, da de ikke er dc-tætte.

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 April 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej !

Her kan købes kobber folie kondensatore.

http://www.jensencapacitors.com/audio/products/speaker.html

http://www.audioconsult.dk/  Find komponenter/Paper in oil signal Capacitors.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2004 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

David skrev:

Hej David...

Ikke nødvendigvis. Pas på ikke at forveksle stress med liv. Tror ikke det er spændingen der skal fokuseres så meget på...

Hej Schelde,

Det er ikke ligefrem en nyhed at det er tilfældet. Hr. Hiraga forklarede præcist dette problem for mange år siden. F.eks. skulle man bruge Wima MKS4 63/100V i hans forstærkere som overføringskondensator, hvis ikke man kunne få fat i de hundedyre Suzuki, og ikke 400V eller 630V, for de duer ikke.

Det siger lidt sig selv. Folien er tykkere i en 630V kondensator (Den er meget større) end den er i en 63V og det er ikke smart ved svage signaler. Det lyder som om kondensatoren falder i søvn, hvis man ikke kører høj spænding på den.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 30 April 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej David...

Har selv kørt med Hiragas 30W Cl.A og kan godt huske hans taler omkring kapaciteter.

Når jeg skriver, at det ikke er spændingen der skal fokuseres så meget på, er det den påtrykte på kondensatoren. Du har ret i at folien bliver tykkere, efterhånden som isoleringspændingen bliver større.

Har lyttet et mindre ocean af kapaciteter igennem, i forbindelse med vore forforstærkerprojekt. Selv om kondensatorene har stort set ens performance på papiret, er der store forskelle i det oplevede akustiske fodaftryk. 

Hemmeligheden ligger vidst i hvilke materialer der bruges og hvordan de bliver til. Jeg ville ikke afskrive nogle om der står f.eks. 63V el. 630V på dem.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 30 April 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lidt svært ved at følge det med at kondensatorere med højere rating skulle lyde dårligt/dårligere. Der er tusínde andre forhold der gør sig gældende. Prøv feks at lave en kappe af kobbertape som stelles tundt om en overføring kap. (ohhh vilken ro der indfinder sig). Vigtigt er det odså at konstruktionen er mekanisk stabil (måske derfor er jensen samt M-cap Silver in Oil gode. Silver in Oil bliver impregneret under vaccum). Måske er der også derfor at Duelunds lindolie inficerede rugbrødsstykker lyder godt.

Basalt set tror jeg at to forhold er vigtigere en noget andet. 

1. at overføringskapaciteter er afskærmet fra udefrakommende e og m felter

2. at  Kondensatoren er mekaninsk stabil så der ikke opstår interne vibrationer under signal transmission.

mvh

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes