Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivt delefilter eksperiment! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klipping
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 21 April 2014 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi'ere
Jeg har fået en "tosset" idé..
I mit kommende projekt vil jeg bygge et par lidt anderledes aktive højttalere. Jeg har tænkt mig at hver enkelt enhed (3-
vejs) skal have lov at blive koblet direkte til hver sin helt egen effektforstærker for at få maksimal kontrol over enheden.
Altså at der ikke er noget passivt delefilter mellem enhed og effektforstærker.
   Men det kræver at delefilteret skal sidde imellem min pre-amp og alle de separate effek'ter til de forskellige enheder. Til
dette formål ville "PA-tumper" somregl benytte normale aktivdelefiltre eller EQ'er, men da jeg er opdraget af en sur gammel
duelund-nisse, er jeg allergisk overfor at "lyden" skal forvrænges igennem endnu et sæt transistorer og hvad der nu ellers
sidder og blander sig, indeni sådan nogle fætre
Derfor så firkantet som jeg er, går jeg med den idé om at lave et 3-vejs delefilter på god gammeldags maner, hvor så man
beregner delefilteret til at skulle "kigge" ind i effektforstærkernes høje indre-impedans istedet for højttalerenhederne..

Er den idé helt hen i vejret?

Selvfølgelig skal delefiltret imellem Pre og effekt formegentlig være et første-ordens(-6db/octav) delefilter da pre-amp'en
nok ikke bryder sig om at noget af signalet bliver lagt til stel. Eller kan man få lov at gå op i evt et anden eller fjerde-ordens
filter og dermed undgå faseskift?

Hvis det ikke kan lade sig gøre på første måde, hvad så hvis man istedet bruger en lille power-amp som pre-amp og så giver
delefilteret en 16 ohm modstand at kigge ud i som sidder paralle't med "den endelige effektforstærkers" input for at få en
stabil modstand at beregne filteret udfra?

Jeg har ikke så meget styr på den dybe tekniske forståelse i forstærkere som i nok kan se, så derfor ville jeg lige se om
mine idér er helt eller halvt ude i skoven   

Mvh Morten (ny på siden, vær sød)
Til top Vis klipping's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klipping

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2014 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

det lyder da som er cool projekt..

der er jo flere muligheder:

du kan lave filterne fra bunden ja..
men der findes også aktive analoge filtre - der bliver signalet ikke konverteret op og ned.

Jeg ville nok, hvis det var mig, bygge højtaleren, teste med et analog aktivt delefilter inden jeg begav mig ud i at lave filteret
selv..

mvh Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 April 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

klipping skrev:
Jeg har fået en "tosset" idé..
Derfor så firkantet som jeg er, går jeg med den idé om at lave et 3-vejs delefilter på god gammeldags maner, hvor så man beregner delefilteret til at skulle "kigge" ind i effektforstærkernes høje indre-impedans istedet for højttalerenhederne..

Er den idé helt hen i vejret?

Næeh - egentligt ikke

Citér:
Selvfølgelig skal delefiltret imellem Pre og effekt formegentlig være et første-ordens(-6db/octav) delefilter da pre-amp'en nok ikke bryder sig om at noget af signalet bliver lagt til stel. Eller kan man få lov at gå op i evt et anden eller fjerde-ordens filter og dermed undgå faseskift?

Når du vælge at placere "delefiltret" foran dine forstærkere, er du nødt til at se på de enheder du har i den anden ende - med et 6dB/Oct. filter får de serveret effekt i de områder hvor de måske ikke er synderligt begejstrede for det ?

Citér:
Hvis det ikke kan lade sig gøre på første måde, hvad så hvis man istedet bruger en lille power-amp som pre-amp og så giver delefilteret en 16 ohm modstand at kigge ud i som sidder paralle't med "den endelige effektforstærkers" input for at få en stabil modstand at beregne filteret udfra?

En lille poweramp ?    Vi andre ville kalde det en buffer
Hvis du laver den ordentligt, vil du, ved også at have styr på dine effekters indgangsimpedans, have alle muligheder for success.

Citér:
Mvh Morten (ny på siden, vær sød)

Intet problem - bare du husker at undlade ordvalg som PA tumber ...... det er faktisk at nedgøre de af os der arbejder proffessionelt med tingene - ok ?

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2014 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle enheder du har tænkt dig at bruge i den 3-vejs til første ordens filter?
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Sendt: 21 April 2014 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej, det er ikke en tosset ide, og minder mig om Pioneer SF-850 og D-23, Sony og flere andre lavede noget lignende.

Nu kender jeg ikke dit setop og din preamp, men har du overvejet at lavet en tonekontrol mens du er igang. 

Analog Devices har iøvrigt en Wizard der kan hjælpe med beregningerne.

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

klipping
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtig og nyttig respons :-)
Lige i øjeblikket bruger jeg en gammel selvbyg duelund rør forforskrækker og de power-amps der skal trække enhederne
bliver nok L20 boards fra ebay, da de er blevet rost meget for deres detalje bevaring. Hvor hvert board nok også får lov til
at arbejde med hver deres stabiliserings kondensator-sæt i forsynings delen, for at undgå at bassen kan skabe udsving i HF.

Er der nogle dér har viden eller erfaring om hvorvidt man "bare" kan koble en power/buffer ind i endnu en power-amp
(selvfølgelig med meget lavt udgangsignal) ? For så ville man nemlig undgå at skulle bruge et 6.db/oktav filter, da det ikke
ville være rart for enhederne som Jan var inden på + at der vil komme et fasedrej på 90 grader, hvilket er lidt bøvlet at
rette op på

Af halløjttalerenheder er jeg ikke endeligt besluttet men lige nu er mine tanker på en god gammel gamma-vld-12'er
bånddiskant. Af mellemtone fra 200 til 5000 hz tænker jeg på en Scanspeak 15W8530K01 da den skulle være lys og klar i
mellemtone området, og hvis man fortryder så har man en god bas til et kommende projekt. Og som basenhed, har jeg
overvejet en JBL-2236h hvilket er en enhed JBL-fans selv har udviklet, og bliver bygget af dele fra bla. JBL-2226/2242/2235
(kan varierer) og så vil jeg vælge at bruge trådophæng istedet for normale spidere. Denne basenhed skulle siges at den ikke
er lige så
gumpetung som deres ellers fantastiske 2235h + at den kan gå endnu dybere og så uden mass-ring! Normalt ville jeg ikke
foretrække store 15" men i de sidste par år har jeg været ret glad for den kontante lyd nogle af deres enheder har, trods
størrelsen. Andre forslag måske?

Lidt om denne 2236h:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=328589

Tak for link Peter, gør det mere simpelt end selv at skulle udregne det hele selv. Ja jeg laver nok en slags tonekontrol der
ville kunne dæmpe bas og mellemtone så at deres ellers forskellige følsomheder kommer til at matche :-)

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en meget høj deling til en 15W - Især ved 1. ordens filter. Du får nok et problem med faseforløb
mellem diskant og mellemtone

Har du overvejet SB accoustics enheder ?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2014 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

En 15W egner sig ikke til en deling ved 5K. og slet ikke med lav ordens filtre. Læs evt her:
http://www.buwaldahybrids.com/forum/archive/index.php/t-1681 0.html

En fornuftig diskant kan jo sagtens nå ned til omkring 3K - så slet ingen grund til de 5K.
Har også personligt tweaket aktive digitale filtre til  diverse 5" SS enheder. Og spredning samt homogenitet ryger i vasken, hvis ikke diskant og mellemtone summere ordenligt.
Klarhed og lys mellemtone, har mere med filteret end med enheden at gøre. Selvfølgelig skal enheden være i orden, men der skal ikke laves mange småfejl i filteret før at selv den bedste mellemtone enhed, falder fuldstændigt igennem og på ingen måde kommer til sin ret
Et 6dB filter stiller desuden store krav til dine evner, til at få 2 enheder til at lyde godt, samtidig med at de rækker langt ind over hinandens arbejdsområde.
Hvor stort er dit rum, hvilken musik lytter du til, ved hvilket ønskeligt niveau, hvor godt er dit rum dæmpet, hvad er dit budget, hvor meget kan du bygge selv, hvilket udseende af højttalere kan du leve med?
Dette er blot lige nogle få ting, som skal stadfæstes før at man kan danne sig et fornuftigt grundlag til at rådgive.
Kom frisk og frem med detaljerne, så kan vi bedre "kloge" den
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

klipping
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Rocky, kan godt se problematikken ved 1 ordens filteret, vil helst også ud i et anden eller fjerde ordens filter da de heller
ikke er lige så bøvlede hvad angår faseforskydning, men jeg må lige se situationen an.

Jeg har førhen kigget lidt på sb-acoustics vidundere, og syntes at deres enheder ser fine ud, og måske lidt for fine hvad
angår deres underlige design og metal-look-membraner, men lyder sikkert ude mærket. Kunne godt finde på at kigge efter
mid-basser hos dem. I har ret en 15W ser lidt skidt ud oppe i de 5K :-)

Jeg har efterhånden en hel del erfaring i delefiltre og kabinetberegning/bygning da jeg igennem de sidste par år har bygget
en hel del højttalere og forforstærkere, så jeg kan godt holde på en skruetrækker uden at komme til skade, og hvis det
skulle gå galt har jeg nogle hjælpende hænder at falde tilbage på.

De skal kunne spille ret store lokaler op, da jeg vil kunne bruge dem til mindre fester og derfor er det vigtigt at den nedre
delingen til diskant og mellemtone er iorden og har derfor stort set udelukket 1 ordens filteret. Designet af halløjtalerne
afhænger af den bas jeg vælger, og indtil det modsatte er bevist bliver det nok en 2236h som tidligere beskrevet, hvilket
kræver ret store kabinetter på ca 200l, jeg vil ikke gå¨højere op i størrelse pga de også skal være lidt kvindevenlige.
Økonomien er ikke noget at prale af, jeg har flere dele liggende og regner med at jeg køber det meste brugt :)

Så spørgsmålet er stadig om en effektforstærker har godt af at have et 2 eller 4 ordens filter koblet på indgangen? tvivler på
om hvorvidt at den kan tåle at dele af signalet bliver lagt til grund på den måde?

Mvh Morten

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 21 April 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

klipping skrev:
Så spørgsmålet er stadig om en effektforstærker har godt af at have et 2 eller 4 ordens filter koblet på indgangen? tvivler på om hvorvidt at den kan tåle at dele af signalet bliver lagt til grund på den måde?

typisk er de da bedøvende ligeglade - hvis ikke smider man en buffer på !

Hvis det primært er til festbrug, tror jeg du bekymrer dig lidt for meget om tingene :)

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
klipping skrev:
Så spørgsmålet er stadig om en effektforstærker har godt af at have et 2 eller 4 ordens filter koblet på
indgangen? tvivler på om hvorvidt at den kan tåle at dele af signalet bliver lagt til grund på den måde?

typisk er de da bedøvende ligeglade - hvis ikke smider man en buffer på !

Hvis det primært er til festbrug, tror jeg du bekymrer dig lidt for meget om tingene :)

Ellers kunne du bare fra starten sætte en modstand i serie med udgangen. Den kunne være på samme værdi som udgangen er i forvejen. Den finder
du sikkert sagtes ud af at regne ind.u
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2014 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hvis man kender indgangsimpedanserne på effektblokkene og også gerne udgangsimpedansen på préen, kan du lave en lidt "dirty" løsning. Samme løsning og beregning som ved højttalere (8 ohm), bare med indgangsimpedanserne på effektblokkene i stedet for.

Og jo, man kan godt købe små spoler.

Men det kan være, at man bliver nødt til at regne lidt på impedanserne - og måske lægge noget til hist og her.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

klipping
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Boholm, det var lige det jeg havde tænkt mig, men har udgangsimpedansen på préen da også noget at sige nå man skal regne
delefilter, er det ikke kun indgangsimpedansen på effekten der er gældende? Jeg tror jeg må til at lave nogle
eksperimenter

Et helt andet spørgsmål er hvordan man i dette forum indsætter de dér citater i ens indlæg, hvor man kun ud vælger noget af
det der tidligere er kommenteret?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

^
Der er en knap i øvre højre hjørne af indlægget ("Citér") - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - /

Préens udgangsimpedans danner sammen med effektblokkenes - og hvad du får brug for af modstande i selve filteret - en spændingsdeler. Det vil sige, at du taber lidt signal. Det gør du selvfølgelig også, når man "bare" tilslutter direkte. Men jo mere man tilslutter, jo større belastning kommer der på udgangen, og spændingen falder derefter.

Det er derfor, man Liiiiiiiiiiiige skal regne lidt på det. Hvis du bruger forskellige effektforstærkere med forskellig forstærkning, er der også lidt regnearbejde dér. Og så selve enhedernes følsomhed også.

Prøv først at lave et blokdiagram, hvor du indskriver effektblokkenes forstærkning, enhedernes følsomhed og de frekvenser, du vil dele ved.

FYI: Jeg kan indtil videre kun give dig pegefingre og hints - ikke al regnearbejdet. Jeg skal ud og rejse, så jeg kan ikke direkte stå til rådighed.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

klipping
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Super, mange tak :-)
Så kort og godt er vi ude i at jeg formegentlig skal bygge eller bare skaffe mig en buffer/headset forskrækker og så tror jeg vi
er ude i et 4 ordens delefilter og så giver delefilteret en 20 ohm's modstand at arbejde med, koblet parallelt på effekt'ens input,
og så benytter et pot'meter i en spændings-deler så at man kan tilpasse den endelige følsomhed på enhederne

Er det vejen at gå? På forhånd tak for hjælpen :-)

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, at en pre normalt er glad for at trække 3 stk. parallelkoblede 20 ohms modstande - og det er også ganske unødvendigt - men hvis det er det, du vil, så værsgo. Det er så her, jeg står af. Jeg vil komme på igen, når du finder ud af at bruge effektforstærkerens indgangsimpedans som arbejdsmodstand.

Et potmeter som følsomhedsregulator er en anden historie, hvilket kan øge til kompleksiteten.

Jeg holder fast i det at lave et blokdiagram over det hele og indfylde data og ønsker som nævnt tidligere.

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Sendt: 21 April 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Din idé med passivt filter før forstærkerne er fin nok, men jeg er overbevist om at en parallelkondensator lyder bedre end en
seriespole.
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2014 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

klipping skrev:
Rocky, kan godt se problematikken ved 1 ordens filteret, vil helst også ud i et anden eller fjerde
ordens filter da de heller
ikke er lige så bøvlede hvad angår faseforskydning, men jeg må lige se situationen an.

Jeg har førhen kigget lidt på sb-acoustics vidundere, og syntes at deres enheder ser fine ud, og måske lidt for fine
hvad
angår deres underlige design og metal-look-membraner, men lyder sikkert ude mærket. Kunne godt finde på at
kigge efter
mid-basser hos dem. I har ret en 15W ser lidt skidt ud oppe i de 5K :-)

SB accoustics er fremragende enheder.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Sendt: 22 April 2014 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Du kan jo starte med denne gamle tråd på Diyaudio
Der er også link til en hjemmeside med et regneark, så du kan beregne dine filtre ud fra indgangsimpedanserne. ;-)

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 April 2014 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Har jeg misforstået noget???

Jeg tror I skal hjælpe med at lave et "aktivt" filter der sidder før effektforstærkerne bygget med Duelund filter komponenter og for at dette kan lade sig gøre skal der anvendes en buffer (i virkeligheden helt "normal" forstærker der kan drive et "normalt" passivt delefilter). Det aktive filter er i virkeligheden et passivt delefilter med 3 effektforstærkere efter...
Buddene på løsninger har indtil videre været for "langt" fremme og for traditionelle og manglet perspektivet med Duelund komponenter - disse kan jo ikke anvendes med impedanser i kilo ohms området.

Læs alle indlæggene fra klipping igen, både det der står og det der står mellem linjerne.
Nærlæs og forstå specielt dette:
"Til dette formål ville "PA-tumper" somregl benytte normale aktivdelefiltre eller EQ'er, men da jeg er opdraget af en sur gammel duelund-nisse, er jeg allergisk overfor at "lyden" skal forvrænges igennem endnu et sæt transistorer og hvad der nu ellers sidder og blander sig, indeni sådan nogle fætre"
samt
"så giver delefilteret en 20 ohm's modstand at arbejde med"

Eller har jeg i virkeligheden misforstået klipping?

Som jeg ser det er det lidt absurd at lave en sådan løsning, men det kan sikkert lade sig gøre omend det er lidt som at gå over åen for at hente vand.

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes