Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Enheder & ohm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Halløjsa :)

Jeg har efterhånden fået en del hjælp her inde :) og tak skal i have for et dejligt forum ;)

Nå men jeg har fået bygget mig et par stander højtalere (andet sæt) med Scanspeak S158530k01 og en Vifa NE 25 vta.
Første setup var vifa ne 123w 4ohm + ne 25 vta. (fungere fint, men pga jeg ikke kan have sub manglede jeg lige det sidste)

NU :
Scanspeak S158530k01 (samme som 15W8530k01 bare skærmet)
Jeg har så fået læst mange gode steder af til 2 vejs system er det 4 ohm bas/mid og 4 ohm Diskant. (da 8ohm enheder
spiller 1 til 2 gange lavere end 4 ohm :-( )
Men jeg har 8ohm bas/mid og 4ohm diskant. Så der skal vrides rimelig godt i volumeknappen får der sker noget.
kan jeg gøre et eller andet for mit problem (pga manglede viden enden jeg købte dem) eller er det bedste og sælge vidre og
finde 2 stk i 4 ohm ????

Håber det er til og forstå hvad jeg mener :)
Til top Vis andre-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andre-b

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Forstærker NAD C300
2.5 x 2M 2.5mm Højtalerekabel (CA 30kr pr meter)
delefilter på diskant Jantzen cross cap + spole
bas/mid spole fra gato audio 1.4mm tyk + ClarityCap ESA

Jeg har lige prøvet og rykke dem ca 3.5m fra hinanden = mere bas :)

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Er det et problem at du skal skrue højt op??
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er det gamle setup skulle der ikke skrues særligt højt op for anlægget før det spillede højt. Nu skal jeg i hvert
fald over halv styrke på forstærkeren før der sker noget rigtig.
Er det sundt eller ? jeg ved self godt af alle forstærkere spiller forskeligt samt højtalere. Jeg vil jo helts ikke futte noget af.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Nu går jeg ud fra, at kabinettet er optimeret til din bas/mellem-enhed. Hvis det ikke er noget, du er gået så højt op i, så kan du jo sætte to ens basser i hvert kabinet, parallelforbinde dem = 4 ohm.

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Det er self lavet efter bogen :) både volume og reflex rør.
Jeg vil gerne blive i et 2 vejs system med en bas/mid + diskant.
Det er bare mere om forstærken brækker sig ved det ohm tal jeg lander på 8ohm bas/mid + 4 ohm diskant, det må jo blive
12ohm. Jeg hade så overvejet og finde en 8 ohms diskant i parallel så det er 4 ohm men er det bedre ? hørbar forskel ?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Dér ta´r du fejl...... Din impedans varierer over frekvensområdet mellem ca. 4 og 8 ohm, 8 i bunden og 4 i toppen, ikke 12 ohm da enhederne af naturlige årsager ikke sidder i serie. Hvis det med dit filter lyder fint uden for meget diskant, så nøjes da bare med at gi´ volumenknappen noget mere gas. Så lang tid det ikke forvrænger, er det s´gu ligemeget, hvilken "stilling" volumknappen står i

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Lige det svar jeg søgte og jo det lyder mere end fornuftigt det filter jeg har fået smækket sammen :D
Mange tak skal du have det får noget mer' gas

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Det du oplever skyldes vel ikke impedansen, men enhedernes forskellige følsomheder? Hvad jeg hurtigt kan finde, så er
følsomheden ca 4dB lavere på dine nye basser end på de gamle. Dvs de skal have mange flere watt for at spille lige så højt.
(Enheden kan også tåle flere watt)

Men hvis det spiller i dine ører og forstærkeren i øvrigt har de ekstra watt, så er det som Boydk siger bare helt fint - spil du
bare løs.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

andre-b skrev:
Det er self lavet efter bogen :) både volume og reflex rør.
Jeg vil gerne blive i et 2 vejs system med en bas/mid + diskant.
Det er bare mere om forstærken brækker sig ved det ohm tal jeg lander på 8ohm bas/mid + 4 ohm diskant, det må jo blive
12ohm. Jeg hade så overvejet og finde en 8 ohms diskant i parallel så det er 4 ohm men er det bedre ? hørbar forskel ?

Ved du hvad forskellen på serieforbindelse og parallelforbindelse er?? Og er du klar over, at delefilteret har til opgave at filtrere
signalet, så bassen kun belaster forstærkeren i bas-området, og diskanten i diskant-området??
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Nissemanden
Det lyder enlig som det nok "bare" er det.
Men så er der heldigvis ikke noget og være bange for :)

kristianemail
Jep det gør jeg :)
Fik nok ikke formuleret mig rigtig, det jeg mente var tidligere var og skifte 4ohms diskanten ud med en på 8ohm i stedet for.
parallel er - på - og + på +
serie: - fra forstærkeren og - på den ene enhed, samt + fra forstærkeren og + på nr 2 enhed og til slut skal - på nr 2 enhed
forbindes med + på nr 1 :)

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

En af fordelene ved at anvende en 4ohm version frem for 8 ohm er jo netop at 4 ohm kan trække større effekt og at den vil have ca. 3dB højere effektivitet. Enhederne vil heller ikke lyde helt ens f.eks vejer den ene svingspole mere end den anden.

Men når nu du har skiftet bas, og oven i købet til Scan speak 15W/8530K00 så kig på TG Ellam Flex og skift diskant og filter, så er du godt kørende. 

Du skal nok også have med i betragtning at din NAD 300C ikke er voldsom kraftig, 2*25W går nok, men en bedre forstærker vil ikke skade.

Kunne vi få et billede af de nye kabinetter?

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
......Og er du klar over, at delefilteret har til opgave at filtrere
signalet, så bassen kun belaster forstærkeren i bas-området, og diskanten i diskant-området??

Det er så ikke helt delefiltret's opgave :)

Delefiltret sidder der for at undgå at diskantenheden skal spille bas - det kan den ikke tåle

Bas-enheden er dybest set ligeglad med om den får de høje toner tilført

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Ja, dit problem ligger nok ikke (kun) i den højere impedans i bassen, men mere i den lavere følsomhed, generelt, i bas/mellem-enheden. Og den lavere følsomhed er et helt naturligt resultat af ønsket om kraftigere og dybere bas fra en boks af en given størrelse.

Følsomhed (effektivitet), udstrækning i bassen og boksstørrelse hænger uløseligt sammen - man må altid ofre på mindst én af faktorerne, for at få glæde af de andre. Fysikkens love er jernhårde!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Peter X

Jeg har kigget lidt efter Troels og http://www.lonesaguaro.com/speakers/Zim/Zim.html og nogle mini moos areo speaker
Mine kabinetter er 30x30x18 lige lidt for små, men damen i huset har også en finger med i spillet hehe.
Prøver lige og se om jeg kan låne mig frem til en større forstærker :)

mollecon
Okay viste ikke lige at det er så "hårdt" at det nærmest er enten eller, eller jo det er jo self begrænset af hvad man kan hive
ud af en 5.5" bas/mellemtone, men jeg troede ikke lige det var så meget igen.
Fordi NE123W spillede på en helt anden måde, også med fornuftig bas. Ikke af Scanspeakene ikke kan der skal bare skruges
rigtig godt op for forstærkeren. Men jeg ser lige og jeg kan finde en mere noget mere power i som Peter X foreslog :)

Ja det kan jeg forstå
håber en større forstærker kan gøre det. Og jeg for løst mit problem. Ellers må jeg hitte nogle andre 5.5" enheder i 4ohm
selvom jeg syns det er ærgerligt og synd og skam

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger på databladene (frekvenresponsen ved 2,83 V-sweep'et), så har 8530 faktisk en lille smule højere følsomhed målt i dB/W. Følsomheden i dB/V er selvfølgelig anderledes for en 4 ohm enhed end en 8 ohm. De 2,83 V svarer til netop 1 W for en 8 ohms belastning - derfor det lidt skæve tal. Kig på kurverne og glem den opgivne værdi, når ingen fortæller hvad den værdi dækker over. Det kan både være ved 1kHz eller et gennemsnit bestemt over et fuldstændig arbitrært område. Kurven gælder, og den er målt på samme vis. (For Vifa og Scan Speak - ikke nødvendigvis andre producenter)

Både Vifa og Scan Speak viser følsomheden målt ved 2,83 V over frekvensområdet. Dine 8530 er mere følsomme end dine Vifa'er - også i dine kabinetter. Selv hvis kabinetterne er en lille smule for små, så vil 8530's markant forøgende følsomhed i basområdet betyde en samlet højere følsomhed der.

At de også har en markant anderledes frekvensgang og et irriterende bump ved 2 kHz er en anden sag. Når du skal skrue mere op, så er det ikke fordi du skal levere mere effekt til dine enheder for at spille ved samme lydstyrke som før.
Du skruer nemlig kun op for spændingen - det er det eneste din volumenkontrol kan. Strømmen er så bestemt af belastningen forstærkeren ser ved den givne spænding. At dine højttalere nu har en højere impedans betyder så at den højere spænding bevirker at du trækker mindre strøm ved denne spænding end før.

Summa summarum: Du spiller ved lidt lavere effekt (men noget højere spænding) end før du skiftede enhederne for at opnå samme lydstyrke. Du får ikke noget ud af at skifte forstærkeren og du belaster den mindre end før. Den er gladere nu.
Du bør derimod lige få målt på dine højttalere (Bumpet ved 2 kHz bør tæmmes) eller benytte dig af en kendt konstruktion, som nogle også foreslår.

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Juni 2014 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

En af fordelene ved at anvende en 4ohm version frem for 8 ohm er jo netop at 4 ohm kan trække større effekt og at den vil have ca. 3dB højere effektivitet. Enhederne vil heller ikke lyde helt ens f.eks vejer den ene svingspole mere end den anden.

Mvh

Nej. Følsomheden er kun højere målt i dB/V for en 4 ohms enhed i forhold til en 8 ohms enhed, men den trækker betydelig mere effekt ved den samme spænding. Målt i dB/W er følsomheden præcis det samme for en ellers ens konstrueret 4,8,16 eller 50 ohms enhed.

Svingspolerne vejer heller ikke nødvendigvis forskelligt, da man oftest bare anvender en tyndere tråd. Det kan man slippe af sted med, da man skal bruge mindre strøm for at spille med samme effekt. At en 4 ohms enhed kan tåle mere effekt er oftest kun 10-20%, hvis der er en forskel. Det er der for det meste slet ikke.
Der er ingen indbygget fordel i en 4 ohms enhed i forhold til dens 8 ohms version ud fra et følsomhedssynspunkt, da alle ordentlige forstærkere er konstrueret til at kunne levere strøm nok til en 4 ohms belastning og spænding nok til en 8 ohms belastning.

Der er andre parametre, der ændres på grund af den længere tråd, men det er en helt anden snak.

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Tror jeg har forstået det :)
Så er det jo enlig ikke et problem jeg har mere. Så det er bare super duper, også har jeg også lært lidt denne gang :) og jeg
kan forsat spille videre med god samvittighed uden fare for ødelæggelse

Og Nad jeg har er fin nok ? eller en større ville ikke skade ?
Og så lige et enkelt spørgsmål mere, der var en der sage til mig efter købet af SS15W af man altid KUN må/skal bruge 4 ohms
bas/mellemtone i 2 vejs højtalere. Er det så en skrøne vi kan aflive ?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Juni 2014 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

En forstærker med lidt mere krudt i ville ikke skade nej.
Ja det er en skrøne, han er fuld af fis. Brug bare 8 ohm.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

andre-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2014 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Super, Tror jeg vil hitte en større og med nogle flere muligheder ;)
Alletiders, det var også det jeg kunne fornemme, at mange som har deltaget her i forumet ville hen af :)

Rigtig mange tak for jeres tid og svar :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes