| Forfatter |
|
InuitIb Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften fra det kolde nord...
Jeg vidste ikke rigtig hvor jeg skulle placere dette spørgsmål, men hvo intet vover intet vinder!
Inden for det næste års tid er det min plan at have opgraderet min bif fra mit nuværende Pioneer NS-DV77 til noget seriøst der inkluderer NAD eller Yamaha og JBL.
Mit er, hvis jeg skaffer mig f.eks Yamaha RXV 750 RDS, kan det så lade sig gøre at jeg bruger 6 højttalere istedet for 7, som det reelt jo skal være. Forstået på den måde at jeg kun bruger én baghøjttaler istedet for 2. Grunden til at jeg spørger er at jeg ikke har så meget plads at gøre godt med. Ser frem til at blive bare en smule klogere...
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke den Yamaha RXV 750 RDS, også kan køre 6.1? Så slår du den vel bare over i det mode...
Ellers så vil jeg nok ikke råde dig til at undvære en højtaler i et 7.1 system, for der opstår jo et hul i lydbilledet! for den bagkanal du vil spare væk, er jo sådanset en kanal for sig selv.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 05:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yamahaen kan kjøre 6.1, men så vidt jeg vet vil du da ikke kunne bruke Pro Logic IIx movie moduset.
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Ellers så vil jeg nok ikke råde dig til at undvære en højtaler i et 7.1 system, for der opstår jo et hul i lydbilledet! for den bagkanal du vil spare væk, er jo sådanset en kanal for sig selv.
|
|
|
Det er ikke rigtigt. Der er ikke noget ægte 7.1 format til hjemmebio. Det er et 6.1 signal og 7.1 receivere spiller monosignal i de bagerste surroundkanaler, så man mister ikke information ved kun at bruge 6.1 opstilling. Den eneste grund til at bruge 2 bagkanaler er for fysisk at dække hullet mellem surroundkanalerne, hvis man har et stort rum.
Du kan sagtens bruge en 6.1 på en 7.1 receiver, hvis du "fortæller" den at du kun har een bagkanal, og ikke to, i setup menuen. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
| Yamahaen kan kjøre 6.1, men så vidt jeg vet vil du da ikke kunne bruke Pro Logic IIx movie moduset. |
|
|
Det burde nu ikke være noget problem. Eksempelvis har RXV 450 også PL2x, selvom den kun har 6.1. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
micma18 skrev:
|
|
|
|
Det er ikke rigtigt. Der er ikke noget ægte 7.1 format til hjemmebio. Det er et 6.1 signal og 7.1 receivere spiller monosignal i de bagerste surroundkanaler, så man mister ikke information ved kun at bruge 6.1 opstilling. Den eneste grund til at bruge 2 bagkanaler er for fysisk at dække hullet mellem surroundkanalerne, hvis man har et stort rum.
Du kan sagtens bruge en 6.1 på en 7.1 receiver, hvis du "fortæller" den at du kun har een bagkanal, og ikke to, i setup menuen.
|
|
|
Ok... Hvor er det sjove i det så henne? Det eneste jeg lige umiddelbart har der kan køre 7.1 er mit lydkort i pc'en, men det har 8 udgange? men det er der vel ikke nogen grund til så, hvis den egentlig kun behøver et 6.1 signal og så bare kloner en af baghøjtalerne...
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt? - hvem har sagt det skulle være sjovt ´
Just kidding - Jeg ved ikke hvorfor dit lydkort har 8 udgange, men jeg vil da skyde på at er fordi det er nemmest med 8 ens kabler istedet for at involvere en y-splitter. Derudover er der sikkert noget markedsføringspotens i at have 8 udgange istedet for 7. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Sinan_Tamer Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene, at du bare skal gå ind under højtaler-opsætning, og slå
de højtalere/kanaler fra som du ikke vil benytte. Reciveren vil
derefter selv sørge for at "sende" lyden ud til de andre højtalere.
Det skulle undre mig meget hvis den ikke har denn funktion, men det kunne jo godt være at din reciver er rasmus modsat
|
| Til top |
|
| |
InuitIb Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres svar, så blev jeg så meget klogere 
Nu skal der bare lægges nogle klejner tilside, så jeg kan få udskiftet min WAF-venlige alt-i-et kasse til noget der uden tvivl kommer til at tage heftige diskussioner med kæresten...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Ok... Hvor er det sjove i det så henne? Det eneste jeg lige umiddelbart har der kan køre 7.1 er mit lydkort i pc'en, men det har 8 udgange? men det er der vel ikke nogen grund til så, hvis den egentlig kun behøver et 6.1 signal og så bare kloner en af baghøjtalerne... |
|
|
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan et lydkort i en PC arbejder, men man skal være opmærksom på at dét at signalet kun indeholder et 6.1 signal ikke nødvendigvis betyder at de to bagerste højttalere spiller præcist det samme. De to kanaler kan godt være forskellige, på samme måde som at de to surround-kanaler i Pro Logic II ikke spiller det samme. Hvis jeg ikke tager meget fejl sker det blandt andet i THX Ultra 2, og sikkert også i diverse DSP-modes forskellige receivere kan diske op med. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
micma18 skrev:
|
Ok... Hvor er det sjove i det så henne? Det eneste jeg lige umiddelbart har der kan køre 7.1 er mit lydkort i pc'en, men det har 8 udgange? men det er der vel ikke nogen grund til så, hvis den egentlig kun behøver et 6.1 signal og så bare kloner en af baghøjtalerne... |
|
|
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan et lydkort i en PC arbejder, men man skal være opmærksom på at dét at signalet kun indeholder et 6.1 signal ikke nødvendigvis betyder at de to bagerste højttalere spiller præcist det samme. De to kanaler kan godt være forskellige, på samme måde som at de to surround-kanaler i Pro Logic II ikke spiller det samme. Hvis jeg ikke tager meget fejl sker det blandt andet i THX Ultra 2, og sikkert også i diverse DSP-modes forskellige receivere kan diske op med.
|
|
|
H/K's Logic 7 spiller heller ikke det samme i bagkanalerne - men det er jo heller ikke et ægte 6.1 signal. Hvis man regner diverse DSP modes (og dubblering af surroundkanalerne med 5.1 materiale) med kan man naturligvis udnytte alle HT'ere. Men DD-EX og DTS-ES er stadig kun 6.1 signaler. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
|
Men DD-EX og DTS-ES er stadig kun 6.1 signaler.
|
|
|
Klart nok, det var bare for at illustrere at PC'en sagtens kunne tænkes at lave nogle fix-faxerier med lyden, der retfærddiggør at der er en 7.1 udgang på lydkortet (og iøvrigt også retfærddiggør 7.1 pre-out på visse receivere)
Pro Logic IIx har jo også 7 _forskellige_ kanaler at lege med, på trods af at det oprindelige signal kun er stereo... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Sinan_Tamer Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvis receiveren laver nogle "fix-Faxerier" med lyden, så kan man
jo ikke kalde det pre-out mere. Sådan som jeg har forstået det er
pre-out, et ubehandlet og ufiltreret lydsignal.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sinan_Tamer skrev:
| Jamen hvis receiveren laver nogle "fix-Faxerier" med lyden, så kan man jo ikke kalde det pre-out mere. Sådan som jeg har forstået det er pre-out, et ubehandlet og ufiltreret lydsignal. |
|
|
Så må du modificere din opfattelse lidt... Pre-out betyder blot at du kører uden om effekt-delen i forstærkeren/receiveren. Det kan være behandlet på alskens mulige måder. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Sinan_Tamer Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, det er taget til efterfølge, og jeg vil snarest muligt modificere min opfattelse.
|
| Til top |
|
| |