Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tag sandet ud! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og keddede mig lidt, og fik så den ide at jeg ville prøve at tage sandet ud af minde standere - bare for sjov. Det har jeg ikke fortrudt.

I stedet for at spille for sig selv henne ved væggen, kom lyden nu ligesom mere ud i rummet - mere levende og mere engagerende. Er der nogen der kan forklare hvorfor, eller har lignende eller anderledes erfaringer???

Det sjove er, at dengang jeg hældte sandet i, tænkte jeg også - Nøøj - det er vel nok godt. Men som tiden gik blev det kedeligt - der var noget galt, men jeg vidste ikke helt hvad. Nu fandt jeg da ud af hvor noget af problemet lå.

Konklusion - Der er ingen nemme løsninger, og til tider kan selv den mindste forandring få lytteren op af sædet. Forandringen er ikke nødvendigvis altid bedre, men alene det forandrede lydbillede tvinger lytteren hen foran anlægget hvor han hører hjemme, og giver fornyet lytteglæde. Sjovt, ikke sandt...

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

-Ikke uinteressant læsning...vækker bestemt stof til eftertanke...tænker på det gamle ordsprog; troen flytter bjerge. 

Og din konklusion om at tvinge lytteren ( tilbage) til lyttestolen, ja den er jo evig-gyldig - er præcis det, det går ud på.

mvh.

Jesper/Oldhifinut 

PS. Prøv at sætte et gl./ billigt "FONA" phonokabel til kr. 10,00 på dine forbindelser....og vupti; "NY lyd"...og tilbage i stolen ....

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

- og det med de billige ( dårlige) phonokabler, er sgu' ikke kun ment ironisk....engang for "mange år siden" blev jeg inviteret hen til een af mine venner, som ville præsenter hans nye conn. kabler......havde selv lige ofret en "formue" på LF-OFC kabler ( ja, det var dengang i '80'erne ), så var spændt på at høre hvad han havde valgt..?...

Nå,  jeg/vi hørte et par skiver ( ja, RIGTIGE plader  ), og jeg var ganske begejstret over lyden.......hans set-up lød meget bedre end sædvanligvis.

Men da jeg til sidst fik af vide hvad han havde købt, var svaret.....ingenting, det var de samme NO-Name kabler han altid havde kørt med......

Konklusion; når hjernen TROR at der er sket en forbedring, er øret (ofte ?) tilbøjelig til også at tro det...eller hvordan skal det ellers forklares....hmmm.....

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

måske det bedste resultat var at  fylde halvt op med sand
Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

-Ikke uinteressant læsning...vækker bestemt stof til eftertanke...tænker på det gamle ordsprog; troen flytter bjerge. 

Ja præcis. Enten det, eller "Græsset er altid grønnere på den anden side".

Enten har vi/jeg en utrolig evne til at bilde mig selv ind at det lyder bedre, eller også har vi/jeg et enomrt behov for forandring. Efter en måned med den samme opstilling, skal der ske noget nyt. Lyden skal forandres, for at vedblive at være interessant. Forandringen kan enten være en decideret opgradering, eller blot en lille forandring, eller endda en forværring, som enten ved sin tilstedeværelse eller sit fravær, fornyer og skærper opmærksomheden på den musik anlægget spiller.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

Konklusion; når hjernen TROR at der er sket en forbedring, er øret (ofte ?) tilbøjelig til også at tro det...eller hvordan skal det ellers forklares....hmmm.....

Med al respekt siger dette måske også lidt om dine evner til at lytte men ok, der kan da være noget om snakken. For at vende tilbage til sandet, er jeg da sikker på det lyder forskelligt om det er i eller ej.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv prøvet at fylde sand i mine standere for jeg elsker den slags tweaks der ikke koster noget

Men efter 2 dage tømte jeg standerne for sand igen, for jeg foretrækker helt klart lyden uden sand. Jeg synes lyden er mere nærværende og der er bedre stereoperspektiv og "drive" i musikken når standerne er tomme. Der er ikke tale om en kæmpestor forskel, men den er absolut hørbar og værd at tage med.

Hvorfor det lyder bedre uden sand har jeg ikke umiddelbart nogen forklaring på. Og stort set alle steder anbefales det jo at man fylder standerne med sand. Men med de erfaringer jeg har, er mit råd er at man prøver sig frem.

Mine højttalere er forøvrigt Triangle Titus 202 på et par Audio Magic 70 cm standere med spikes både foroven og forneden.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Jeg har selv prøvet at fylde sand i mine standere for jeg elsker den slags tweaks der ikke koster noget

Men efter 2 dage tømte jeg standerne for sand igen, for jeg foretrækker helt klart lyden uden sand. Jeg synes lyden er mere nærværende og der er bedre stereoperspektiv og "drive" i musikken når standerne er tomme. Der er ikke tale om en kæmpestor forskel, men den er absolut hørbar og værd at tage med.

Jeg synes det lyder som om der er mere energi (drive?) i musikken, hvilket vel også giver god mening - sluger sandet ikke en masse energi?

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
For at vende tilbage til sandet, er jeg da sikker på det lyder forskelligt om det er i eller ej.

Jeg er sikker på der er en forskel. Det sjove er at jeg begge gange oplevede en WOOW effekt, hvad enten jeg hældte sand i, eller tog det ud igen. Men jeg tror nu nok det bliver ude denne gang. Måske... 

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi; ang. dit svar/formulering kl. 18.13;  - meget flot formuleret - respekt.

MaltheK; tja, vil ikke afvise at hverken mine ører ( el. hjerne for den sags skyld ) kører på 100% mere - men TROR godt at jeg ved hvad det vil sige at "lytte"...men tror stadigvæk at en imaginær forbedring - på nogen af os ihvertfald  - kan påvirke ens sanser.... 

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Jesper Andersen skrev:

Ja præcis. Enten det, eller "Græsset er altid grønnere på den anden side".

Enten har vi/jeg en utrolig evne til at bilde mig selv ind at det lyder bedre, eller også har vi/jeg et enomrt behov for forandring. Efter en måned med den samme opstilling, skal der ske noget nyt. Lyden skal forandres, for at vedblive at være interessant. Forandringen kan enten være en decideret opgradering, eller blot en lille forandring, eller endda en forværring, som enten ved sin tilstedeværelse eller sit fravær, fornyer og skærper opmærksomheden på den musik anlægget spiller.

Du har helt ret - det er nemlig forandringen der driver værket mere end noget andet. Man behøver bare at kigge på den hyppige udskiftning af grej på netop denne side - det fortæller alt. Jeg har det på samme måde, nemlig at der skal ske noget. På et tidspunkt når man dog også til et punkt hvor man er nød til at stoppe op og kigge sig lidt tilbage og overveje hvad man har gang i - helst inden banken siger stop!

Men apropos sandet - der kan sagtens være noget om snakken, tingene kan jo også overdæmpes!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

med inspiration fra rega går min teori på, at når man fylder en stander med sand bliver den tung og mindre stiv, dette medfører et en del energi i det lavfrekvente område mister sin kraft, i det standeren nu suger opbevarer energien. Aktion lig reaktion lærte vi engang, og i dette tilfælde må det betyde, at standeren reagerer på højtalerens svingning i en begrænset frekvensområde ved at lagre energien i stedet for at være med til at overføre denne til lufte.

Omvendt er standeren uden sand stiv og dermed god til at overføre energien til luften. Resonansfrekvensen er dog blevet højere og i værste fald hørbar i det kritiske mellemtoneområde.

Håber der kan komme nogle videnskabelig bud der kan støtte eller afkræfte mine køkkenbordsformodninger.  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
perejvind skrev:

Jeg synes det lyder som om der er mere energi (drive?) i musikken, hvilket vel også giver god mening - sluger sandet ikke en masse energi?

Ja netop. Der er mere energi i musikken! Og din teori med at sandet sluger energi lyder sund. Men man kan jo også vende det om og sige at sandet gør standeren tungere og udgør et mere solidt fundament for højttaleren. Endvidere kan jeg forestille mig at sandet dæmper resonnancer fra standeren.

Men vi ved jo at ting også kan overdæmpes. I begyndelsen af 80´erne var det jo moderne for fabrikanterne (ingen nævnt - ingen glemt) at kalde deres højttalere for "monitors". Man formåede, ved hjælp af træge enheder og ekstreme mængder af dæmpemateriele, at lave højttalere med en frekvensgang ret som en lineal. Men musikken blev desværre også "kvalt".

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hej...

Læs her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9048&KW =kibri

Burde runde noget af det samme...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

kjeldsens køkkenbordsteori er måske ikke så dum endda.... vi burde engang ved lejlighed skrive alle vores sindsyge fysik spørgsmål ned, kidnappe en professor fra nærmeste universitet, og få ham til at kigge på det....

eller man kan bruge fredelige metoder...

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Kibri/Schelde.

Ja der var lidt af det. Takker.

Har du mere viden om forsk. standertyper - træ/metal/???/tung/let/??? - konstruktion som du vil øse af? Hvis ja, så slå dig endelig løs...

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

obi jon kenobi; ang. dit svar/formulering kl. 18.13;  - meget flot formuleret - respekt.

MaltheK; tja, vil ikke afvise at hverken mine ører ( el. hjerne for den sags skyld ) kører på 100% mere - men TROR godt at jeg ved hvad det vil sige at "lytte"...men tror stadigvæk at en imaginær forbedring - på nogen af os ihvertfald  - kan påvirke ens sanser.... 

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Godt ord igen - Det var ikke for at fornærme dig, men debatten har kørt meget heftigt på det sidste omkring tweaks. Nogle mener at folk narres til at tro det lyder bedre, fordi de har købt et nyt kabel eller lavet et andet tweak, at forbedringen af lyden kun er en vrangforestilling. Jeg hører til dem, der som udgangspunkt mener der er noget at hente ved kabler, sand... you name it. Det var lige min indskydelse. Jeg er sikker på du har gode ører og lytter fortrinligt!

mvh. m 

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Sand og hifi hører ikke sammen. Vi har lavet mange forsøg, med blandt andet System Audio højtalere, hvor producenten anbefaler at putte sand i, ja der er ligefrem bygget et sandkammer til det. I stedet forsøgte vi os med 2 alternativer, hvoraf det ene gik ud på at bruge blyhagl i stedet for sand. Her kunne man direkte sammenligne forskellen på de to, og jeg må med måbende ansigt erkende at der er meget meget stor forskel. Det virkede som om at sandet opslugte musikken og timingen, hvorimod blyhagl havde lidt den modsatte effekt.

Enden på det blev at vi fik konstrueret et par fødder af 30 kg støbejern stykket, som også hævede højtaleren 8 cm højere op, hvilket i hvert fald til mit hjem var helt perfekt. Til gengæld var det ikke lige nogen højtalere man bare flyttede rundt med, da de 30 kg støbejern blev monteret fast til højtalerens sokkel og gav en samlet vægt på over 50 kg stykket for en meget slank højtaler, men resultatet var forbløffende.

Jeg kan kun anbefale at eksperimentere med sådanne tweaks, for de har temmelig stor betydning for lyden.

MVH
Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Åbner det ikke for en del eksperimenter a la Ikea's billige bord med lidt træ og meget luft til en pris alle kan være med til? 
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Jeg sad lige og keddede mig lidt, og fik så den ide at jeg ville prøve at tage sandet ud af minde standere - bare for sjov. Det har jeg ikke fortrudt.

I

Hej obi,

Du må da vist have kedet dig meget (er din bachelorafhandlig afleveret, eller er det den der er kedelig??), hvis du pludselig tænkte, "hey - lad mig tømme mine standere for sand...".

Men det endte jo med at give stof til eftertanke. Kan godt være man skal eksperimentere lidt mere. Jeg synes jeg oplevede en markant strammere bas, da jeg lagde SD-feet under mine Keilidh i stedet for de medfølgende spikes. Men det kunne være man skulle prøve at fjerne soklerne helt for at se hvorvidt det ændrer noget?

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum