Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Stereo vs. Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

The battle continues...

Hvad mere vil man få ud af at have Surround istedet for stereo...

Vil man få ligeså meget ud af en film, hvis man har Stereo for 40k, som hvis man har surround for 40k...

Mvh Michael

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ved ikke, men jeg synes at det emne har været oppe nogen gange efterhånden. Svaret er for mig ligetil. Lydkvaliteten ved 2 højttalere til en samlet pris af 40K, er bedre end ved 5 højttalere til 40K. Underholdningsværdien afhænger dog af dig.

Personligt er jeg fremragende underholdt ved 5 kanaler frem for 2. Nogen stereo-tilhængere vil kalde det gimicks, og snarrerundt-t**serier. De vil klage over at bagkanalerne virker forstyrrende for deres oplevelse af filmen, fordi de uvilkårligt vender sig mod lydkilden.

Jeg tror faktisk surround kræver lidt tilvending, men jeg synes at det med tiden er det værd.

Om folk vælger 2 eller 5 kanaler er for mig ligegyldigt. Folk er forskellige, og har forskellige behov. Man kan ikke afgøre hvilket system der generelt er det bedste. Det handler om at finde ud af hvad man selv vil.
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Ja jeg ved ikke, men jeg synes at det emne har været oppe nogen gange efterhånden. Svaret er for mig ligetil. Lydkvaliteten ved 2 højttalere til en samlet pris af 40K, er bedre end ved 5 højttalere til 40K. Underholdningsværdien afhænger dog af dig.

&nbs p;          &n bsp;    

Personligt er jeg fremragende underholdt ved 5 kanaler frem for 2. Nogen stereo-tilhængere vil kalde det gimicks, og snarrerundt-t**serier. De vil klage over at bagkanalerne virker forstyrrende for deres oplevelse af filmen, fordi de uvilkårligt vender sig mod lydkilden.

Jeg tror faktisk surround kræver lidt tilvending, men jeg synes at det med tiden er det værd.

Om folk vælger 2 eller 5 kanaler er for mig ligegyldigt. Folk er forskellige, og har forskellige behov. Man kan ikke afgøre hvilket system der generelt er det bedste. Det handler om at finde ud af hvad man selv vil.

smukt sagt
jeg bruger selv surround og kunne aldrig mere drømme om at se en dvd i stereo.. alle de sjove/fede effekter man oplever under en film vil jeg ikke bytte ud selvom lyden måske kunne blive ja.. 25% bedre kvalitet.. for det er trods alt ikke lyden eller billedet som udgør en god film.. det er handlingen og skuespillet.. at de pepper det yderligere op med fede scener og et dejligt lydspor med passende effekter gør det hele jo bare til en endnu større og federe nydelse

jeg mener personligt at folk som ser deres dvd i steroe fordi de ikke mener kvaliteten på surround er god nok.. ja de snyder sig selv for en oplevelse

men jeg er dog enig i at det er op til folk selv at høre på hvad de vil.
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

jeg er stereo mand.... men film skal sq være i 5.1 minimum! det er oplevelsen, og ikke lyden der er det væsentlige ved en film.

basta. punktum.min mening.

TKhifi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Film skal efter min mening ses i biffen er selv gået væk fra surr. jeg mener at man får rigtig go lyd i stereo og så for 40K .

VH Thomas

Til top Vis TKhifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TKhifi

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg er (også) tidliger snurrerundt mand der er gået tilbage til stereo og jeg går aldrig tilbage til snurrerundt.

Men tilgengæld har jeg tænkt mig, atter, at investere i en god DVD afspiller for netop at se film.

For jeg mener at et godt stereo sæt sagtens kan levere den fornemmelse af surround som er ved et 5.1 sæt. Men meget få ved det, da de ikke har oplevet et kompetent stereosæt. F.eks. Roger Waters indspilninger f.eks. Amused To Death og Pro And Kons Of Hitchhiking hvor disse indspilninger leverer et surround lignende lydbillede, ja man fonemmer faktisk, at lyden kommer fra siden/bagfra. Så det kan lade sig gøre.

Desuden ser jeg ofte her inde på siderne, at folk ofte brokker sig over, at de ikke kan høre deres surround (bag) kanaler, men det meste af tiden skal de jo også kun virke som ekstra ambiance til filmen, ikke knalde igennem som fronterne. det oplever man jo også i biffen hvor surrounden ikke altid er så fremtrædende.

Men så er spørgsmålet: Kan en god DVD levere et lydbillede der er en illusion om surround?
Og hvor god skal denne DVD afspiller være, da jeg ikke vil investere kilo-knaster i denne?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er personligt også til stereo. Man kan virkelig hive en heftig filmgengivelse ud af et par gode højttalere med god forstærkning.

Jeg kan sagtens forstå dem der sværger til surround, bevares det er da også fedt, jeg kan bare ikke overskue at filmgengivelse skal gå ud over mit musikbudget

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:

Muligheden for at afspille film som de er indspillet til.

mich1352 skrev:

Vil man få ligeså meget ud af en film, hvis man har Stereo for 40k, som hvis man har surround for 40k...

Efter min mening... nej.
Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Men tilgengæld har jeg tænkt mig, atter, at investere i en god DVD afspiller for netop at se film.

god ide

For jeg mener at et godt stereo sæt sagtens kan levere den fornemmelse af surround som er ved et 5.1 sæt. Men meget få ved det, da de ikke har oplevet et kompetent stereosæt. F.eks. Roger Waters indspilninger f.eks. Amused To Death og Pro And Kons Of Hitchhiking hvor disse indspilninger leverer et surround lignende lydbillede, ja man fonemmer faktisk, at lyden kommer fra siden/bagfra. Så det kan lade sig gøre.

De omtalte plader er optaget i noget der hedder q-sound hvor en computer har beregnet delay osv. for give den illusion af at lyden kommer et andet sted fra....

Men så er spørgsmålet: Kan en god DVD levere et lydbillede der er en illusion om surround?
Og hvor god skal denne DVD afspiller være, da jeg ikke vil investere kilo-knaster i denne?

Ikke direkte som på Rogers plader, det skal optages sådan.

Nogle af de store surround leverandører har nogle systemer der laver lidt det samme. Det kaldes virtual surround. Poineers er nok det bedste jeg har hørt. Der skal du bruge en reciever til at lave virtual surround til 2.0 ud af 5.1 lydsporet på filmen.

Folk der rynker på næsen af virtual surround har ikke hørt det med et sæt gode højttalere, der er sat godt op. Det er faktisk rimeligt overbevisende.

Mvh.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

hov, glemte at skrive at jeg hellere vil have 2.0 til 40k end 5.1 til 40K

surround kan godt være fedt, men jeg går ikke på kompromis med stereo lyden så jeg har købt en lumatron hjemmebif med 5.1 dvd og forstærker i et og 5 satelitter og en sub. diskret og ok til filmlyd.

Den kostede 2K på udsalg.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

mit holdning kan læses i den sidste tråd om emnet  

Milu/troels said it best !! dem der brokker sig over stereo til film har ik hørt et kompetent setup !! både film og koncerter høres/ses bedst i 2.0..

er os selv "gammel" snurrerundt tosse  og det har da sin charme til relativt få penge

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Spændende emne - står selv med overvejelser om at få nogle bagkanaler på stereoen!

Musik nydes for det meste bedst i 2-kanaler ... efter min overbevisning. Film nydes bedst i multikanal (og ja måske også i biografen - hvis man altså får taget sig sammen).

Jeg er selv blevet bidt af en gal film her i denne rædselsfulde regnvinter! Og det foregår via stereoen ... og det giver en langt større oplevelse end når man kører det udelukkedne via TV'et ... har ellers et TV med ret så god lyd!

Ved at bruge surround effekterne på DVD-afspilleren kan jeg faktisk få en del surround-lyd bare med to kanaler. Men har dog fået blod på tanden ... og skal prøve at få et par bagkanaler integreret i systemet.

Det er så der overvejelserne kommer ind i billedet....

1. Jeg vil IKKE ofre kvalitet på 2-kanals lyden for at få ekstra kanaler på.

2. Jeg vil IKKE ødelægge mulighederne for at få endnu bedre 2-kanals lyd i fremtiden ved at lave en surround løsning.

Hvad betyder det ... enten så skal man have noget surround-udstyr der kan matche et meget højt niveau på 2-kanals udstyr ... det er dyrt og findes det i virkeligheden?, og eller man skal prøve at isolere 2-kanals systemet fra resten af systemet, således at man kun bruger surroundprodukterne når man spiller film/surround.

Hvordan jeg så bedst laver denne løsning tja ... det er det jeg går og overvejer på!

Og sagt med det samme .... jeg stiller slet ikke samme krav til surroundlyden som jeg gør til 2-kanalslyden ... det er rummeligheden i effekterne jeg mangler ... ikke mere.

SATMIT

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:

The battle continues...

Mvh Michael

Hej Michael

Stereo og surround er to forskellige verdner. Det er ikke fair for hverken musikken eller filmen.

Lidt det samme som at holde en rallybil op imod en Racer der kun kører på bane.
De er konstrueret til to forskellige formål, men kan begge kører stærkt. (Give lyd).

Sammenligningen er måske ikke så korrekt, men den måde musik er tænkt kun to højtalere, mens film er tænkt (mixet) til mindst 6 højtalere.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Ricky-hifi4all skrev:
Hej Michael

Stereo og surround er to forskellige verdner. Det er ikke fair for hverken musikken eller filmen.

Lidt det samme som at holde en rallybil op imod en Racer der kun kører på bane.
De er konstrueret til to forskellige formål, men kan begge kører stærkt. (Give lyd).

Sammenligningen er måske ikke så korrekt, men den måde musik er tænkt kun to højtalere, mens film er tænkt (mixet) til mindst 6 højtalere.

Ikke desto mindre er vi mange der ikke har plads (og råd!) til både at have et stereo og et sourround-system stående, så de to verdener må nødvendigvis smeltes sammen...

Jeg har pt. snurrerundt, men er på vej tilbage til ren stereo. Sourround er sjovt når man ser film, men jeg har siden fundet ud af at anlægget i 95% af tiden alene benyttes til stereo, og så er valget klart... Desuden er jeg ved at være træt af at hele stuen skal indrettes så 5 højtalere kan placeres korrekt. Dette er trods alt langt lettere med stereo.

/Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Hej Shras

Enig, der bliver jo også mere og mere focus på surroundgrejets evner som musikmaskine.

Men selvom vi smelter tingene sammen i stuerne, så er det stadig to forskellige medier. Det er svært at stille dem op imod hinanden, som Mich gør ved at skrive; "Hvad mere vil man få ud af at have Surround istedet for stereo".  

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Ricky-hifi4all skrev:
Men selvom vi smelter tingene sammen i stuerne, så er det stadig to forskellige medier. Det er svært at stille dem op imod hinanden, som Mich gør ved at skrive; "Hvad mere vil man få ud af at have Surround istedet for stereo".  

Ok, fair nok... Jeg tolker ikke sætningen som henvendt imod formaterne, men fred være med det....

/Søren

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ja jeg overvejde på et tidspunkt at gå ren stereo, da jeg selv syns at jeg hørte mere musik end jeg så film, men efter at have leget lidt med at se film i stereo, måtte jeg erkende at dette ikke kunne tilfredstille mine behov når jeg så film, så derfor er jeg nu på jagt efter endnu bedre surround udstyr end det jeg har nu...

Men jeg er ikke et sekund i tvivl om at et stereo setup til 40k vil spille bedre i stereo end et surroundsetup til samme pris, det har jeg da selv kunne lytte mig frem til, så længre er den såmen ikke i min verden...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle have surround uden at gå på kompromis med stereoen så ville jeg "tage" en surround forforstærker hvor der var mulighed for at koble sourrondfunktionerne fra, er det ikke Tule der laver en sådan, og så vælge nogle effekt-bamser der kunne varetage de opgaver de skulle, det vil sige intet sparret på effektdelen til front kanalerne (stereo) og så nogle lidt billigere til de øvrige kanaler. Måske en 3 kanals NAD-ting og så en aktiv subwoofer, voila.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Holfi har ihvertfald en strålende af slagsen, Integra 2.5.1. Ved ikke om de også laver den i preamp version. 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes