Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Længde på signal kabel. Stel. S-VHS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jespertheil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 September 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Lige et par spørgsmål.

Hvor langt kan et signal kabel være uden betydeligt tab? Jeg har et 10m kabel med S-vhs kabel som jeg har liggende fra mit arbejdsværelse til anlægget i stuen. Nu er en computer jo ikke ligefrem den bedste lydkilde alligevel, men hvor meget går tabt? Jeg bruger det til når jeg holder fest. Alle mine cd´er er lagt derover og kan vælges via menu på fjernsynet i stuen, så slipper jeg for fulde folk der skal rode anlæg med øl i begge hænder!

Jeg lagde mærke til en stor spændings forskel på mit computer kabinet og det signal kabel der går til min forforstærker. Har ikke målt hvor meget, men det summer godt i hænderne. Skal jeg smide noget jord i begge dele eler hvad??

Til top Vis Jespertheil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespertheil

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 September 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et kvalitetskabel, burde 10 meter ikke være afskrækkende. Det er vigtigt at impedansen på de 75 Ohm overholdes og at det er et godt skærmet kabel. Det er ikke så meget tabet, der er problemet, men det faktum at farve og lysstyrke signalet går gennem hver sin vej i kablet. Og en evt. tidsforskel opstået gennem kablet giver fx. udsmurte farve i billedet. Her betyder længden selvfølgelig noget men ligeså vigtig er impedansen.

Jeg mener at have set SVHS kabler på mere end 30 meter, som ikke skulle volde problemer. Visse producenter fortæller om < 5 nanosekunders tidsforskel i Y/C signalerne ved længder på 15-20 meter. 

Hvad mener du med spændingsforskel på computerkabinet og signalkabel? Er det mellem computeren og stel på signalkablet fra stuen?

Prøv først at vende stikproppen fra computeren. Eller måske er din computer på en anden lysnetsgruppe end udstyret inde i stuen. Det kan du checke i sikringsskabet ved at slukke for en gruppe ad gangen (hvis der altså er mere end en enkelt alm. lysnetsgruppe - kan kendes ved at der er een sikring i modsætning til komfur o.lign. hvor der sidder 3 sikringer). Er udstyret på forskellig gruppe, så bør du trække strøm til fx. computeren fra din stue.

Men en jording af din computer og dit anlæg vil også være en god ide.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 September 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jespertheil skrev:
Jeg lagde mærke til en stor spændings forskel på mit computer kabinet og det signal kabel der går til min forforstærker. Har ikke målt hvor meget, men det summer godt i hænderne. Skal jeg smide noget jord i begge dele eler hvad??

Det er også en løsning. Det vigtigste er, at du først forbinder de to apparater, EFTER at du har taget strømmen fra dem ved at hive stikket ud. Ellers kan du brænde noget af elektronikken af og/eller skabe en fejl, der kommer senere.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes