Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: THX godkendelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej,
Jeg læste fornylig, at hvis en biograf (som lever op til kravene om THX), officielt skal godkendes af THX koster det 8000$ - og for at bibeholde godkendelsen, skal man betale lidt over 1000$ om året.
Jeg syntes godt, man kan konkludere, at mange af pengene også går til reklame af THX, men alligevel fedt at tænke på, at man har et officielt "stempel" af selveste THX.
Har forresten været i Imperial og set certifikatet, men det har I sikkert også set, for det hænger ved betalingsdisken

Mvh. Clive

Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

nu er 6000 om året nok ikke den store udgift for eks. imperial...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Clive skrev:
men alligevel fedt at tænke på, at man har et officielt "stempel" af selveste THX.

Det eneste det er fedt for er Don Lucas og THX, alle nemme penge de tjener.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

andersls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ja ja...men hvor er den bedste lyd? Kan i huske i "gamle" dage, ca for 10 år siden,..dengang var lyden i de danske biografer RRRIINNGGEE!!! Det var først da provinsbyen Århus fik en THX-bio at der skete noget på dette område. Godt for det!

Til top Vis andersls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersls

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Lige nøjagtigt - for at opnå certificeringen, er biograferne nemlig NØD til at investere i noget ordentligt udstyr, og først i de senere år er der set nogle ordentlige fremskridt på det punkt.. Selv om en biograf så måske ikke ønsker en certificering, bliver de nye biografer alligevel bygget til at leve op til netop den certificering for at være med i konkurrencen. Det fede ved det er nemlig, at kunderne langt om længe er begyndt at forlange ordentlig lyd i biografen - når en tilbyder kvalitet, forventer kunderne at finde det de andre steder, og sådan skal det være!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

nu er THX certificeringen jo ikke = med god lyd, det syntes jeg at der efterhånden er mange eksempler på rundt i landet!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Kyhn, det er nemlig lige det.

DKMIK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

nu er THX certificeringen jo ikke = med god lyd, det syntes jeg at der efterhånden er mange eksempler på rundt i landet!

Det er rigtigt at der ikke er det samme som god lyd, men de andre bio'er har jo netop kun fået den gode lyd for ikke at sakke bagud, jeg tror bestemt  at vi skal takke de biograffer der tror på THX, Mon der overhoved er en biograf i Danmark der ikke har DD eller DTS.

Til top Vis DKMIK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKMIK

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

Det er meget muligt, men det er bestemt heller ikke synonymt med dårlig lyd, og faktum er at det øger konkurrencen biograferne imellem på netop området god lyd - hvis det rygtes at en biograf har skod-lyd dapper folk andre steder hen, nøjagtigt som det skete for f.eks. Aalborgs gamle biografer - man skulle ikke meget længere væk end Hjørring for at finde topklasse-lyd.

Jeg synes faktisk ikke at der er ret mange eksempler på THX-biografer med dårlig lyd, men jeg hører da gerne om dem!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Jeg synes faktisk ikke at der er ret mange eksempler på THX-biografer med dårlig lyd, men jeg hører da gerne om dem!

Det skyldes nok at THX er blevet "reference" i alle biografer.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Lad nu være med at gøre det værre end det er - enhver med en smule forstand på det, ved at en ordentligt optimeret THX-biograf bestemt ikke leverer dårlig lyd.

Du finder med garanti ligeså mange, hvis ikke flere biografer UDEN THX som lyder af , og en af de væsentlige grunde hertil er, at der ikke er nogen kontrol på noget som helst.

Det er næsten en skam at din anti-pati for Lucas påvirker så mange af dine meninger - jeg er overbevist om at hvis det var Nielsen Soundsystems der stod bag, så var du lettere at danse med!

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

THX har sat en standard som de fleste i filmbranchen nikker anerkendende til?

Det er umuligt at tilfredstille alle ører, når der skal findes en fælles standard, men med THX er der i det mindste en, hvor der oven i købet føres en løbende kontrol med om biografen overholder standarden. 

Ja, det koster penge for biograferne at blive certificeret, men det gør licensen for Dolby Digital og DTS så sandelig også.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ricky skrev:

THX har sat en standard som de fleste i filmbranchen nikker anerkendende til? Jeg er godt klar over at tråden handler om biografer og ikke hjemmebio og Jeg ved godt, at jeg er ikke fra filmbranchen, men jeg vil alligevel tillade mig at sige, at jeg kan ikke lide lyd leveret af en sæt THX godkendte hjemmebiografsystem (afspiller, forstærker og til sidst og ikke mindst højttalere) Jeg opfatter lyden fra en THX godkendte hjemmebiograf for ureaistisk/unaturlig/for skarp. Måske det hænger sammen med , at højttalerne ikke gå længere ned end 80Hz (resten klarer subben). THX hjemme bio er ikke lige mig.

Det er umuligt at tilfredstille alle ører Enig, når der skal findes en fælles standard, men med THX er der i det mindste en, hvor der oven i købet føres en løbende kontrol med om biografen overholder standarden. 

Ja, det koster penge for biograferne at blive certificeret, men det gør licensen for Dolby Digital og DTS så sandelig også.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Ricky skrev:

THX har sat en standard som de fleste i filmbranchen nikker anerkendende til? Jeg er godt klar over at tråden handler om biografer og ikke hjemmebio og Jeg ved godt, at jeg er ikke fra filmbranchen, men jeg vil alligevel tillade mig at sige, at jeg kan ikke lide lyd leveret af en sæt THX godkendte hjemmebiografsystem (afspiller, forstærker og til sidst og ikke mindst højttalere) Jeg opfatter lyden fra en THX godkendte hjemmebiograf for ureaistisk/unaturlig/for skarp. Måske det hænger sammen med , at højttalerne ikke gå længere ned end 80Hz (resten klarer subben). THX hjemme bio er ikke lige mig.

Det er umuligt at tilfredstille alle ører Enig, når der skal findes en fælles standard, men med THX er der i det mindste en, hvor der oven i købet føres en løbende kontrol med om biografen overholder standarden. 

Jamen, selvfølgelig kan du tillade dig ikke at synes om lyden fra THX-hjemmebiografen. Sådan vil det altid være, når der sættes en standard der skal ramme så bredt. 
Men at betragte THX som lutter reklame er, i mine øjne ikke helt fair.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Og så skal det jo lige nævnes at der er stor forskel på en THX hjemmebiograf og den "rigtige" vare. Jeg synes bestemt ikke at god lyd er en mangelvare i de THX-bioer jeg har været i - det er der snarere flere eksempler på i de biografer der IKKE er godkendte, og dem er der mange af.

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Jeg synes bestemt ikke at god lyd er en mangelvare i de THX-bioer jeg har været i - det er der snarere flere eksempler på i de biografer der IKKE er godkendte, og dem er der mange af.

Heller ikke jeg. Nu findes der vist også kun omkr. 10 biografer, med i alt 15 certificerede sale i DK. I de 4 jeg har været i, har der intet været at udsætte på lyden, eller billedet for den sags skyld...

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Lad nu være med at gøre det værre end det er - enhver med en smule forstand på det, ved at en ordentligt optimeret THX-biograf bestemt ikke leverer dårlig lyd.    Næææ,  men det kunne godt være meget bedre.

Du finder med garanti ligeså mange, hvis ikke flere biografer UDEN THX som lyder af , og en af de væsentlige grunde hertil er, at der ikke er nogen kontrol på noget som helst.  Ja der er rigtig nok.

Det er næsten en skam at din anti-pati for Lucas påvirker så mange af dine meninger    I 70'serne og 80'serne var Lucas= Gud for mig, men Lucas er nu blevet en , som jeg (og en masse andre) har mistet all respekt for.  - jeg er overbevist om at hvis det var Nielsen Soundsystems der stod bag, så var du lettere at danse med!     Om er står THX, DSB eller HOK på ht'erne er jeg ligeglad med, men hvis det ikke lyder godt så vil jeg til en hver tid brokke mig. Venter stadigvæk på svar, om fordelene ved THX?

m.v.h.    Mikael

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Venter stadigvæk på svar, om fordelene ved THX? 

m.v.h.    Mikael

...f.eks. at alle signal niveauer er defineret hele vejen igennem kæden. Lydniveauet og klangen der er i en THX biograf er 100% identisk (så meget som det nu er muligt) med den lyd som filmen er blevet mixet i. Den lydstyrke du hører en eksplosion eller en dialog i bografen med, udgør præcis det samme dB-niveau som instruktøren har hørt det i lydstudiet og bestemt at det skal være.

På den måde har man det bedst mulige 'vindue' til instruktørens verden. Hvordan han så synes at det skal lyde/se ud kan man jo altid diskutere med instruktøren.(start med Lars von Trier og hans Dogma-koncept  )

Men film (og musik) kan jo netop KUN fortolkes subjektivt - det er jo kunst !

Men derfor er det så meget desto vigtigere at 'værket' gengives så neutralt som muligt. Det svarer vel lidt til at galleri-vinduet skal være mest muligt gennemsigtigt for at man kan se alle detaljerne i Monéts penselstrøg.

(På THX hjemmegrej får du også samme niveau når volumen står på 0dB og du har justeret alle højttalerne til 75dBu med testtonen.)

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hvad skal vi så med THX's diskant filter, når man ser en dvd-film der er THX-godkendt og sætter sin dekoder i THX mode, ja så mangler der en masse detalier i toppen! Hvis man sad og hørte musik med det diskant tab, så ville man blive kaldt dybt useriøs.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

dfms,

biograffilm er med vilje mixet med for kraftig diskant fordi fronthøjttalerne i en THX certificeret (og mange andre) biografer er placeret bag lærredet, som "sluger" noget af diskanten. Desuden er en biografsal i det hele taget dæmpet på en måde der gør det nødvendigt at booste diskanten for at dialogen når helt ned på bageste række.

THX filteret i en hjemmebio forstærker går så ind og kompenserer for denne kunstigt boostede diskant ved at skrue ned for den - fordi det er de færreste hjemmebiografer der har højttalerne placeret bag lærredet, og fordi publikum sidder tættere på højttalerne.

Man skal derfor være lidt varsom med hvornår man bruger THX mode på forstærkeren - for er filmen ikke oprindeligt mixet til biografer, vil man ganske rigtigt miste information i diskanten. Dette er f.eks. grunden til at man ikke skal anvende THX filteret til musik-DVD eller DTS-CD´er.

Bruges THX filteret derimod i de rigtige sammenhænge får man en lyd der i frekvensgang alt andet lige ligger tættere på biografens. Om man bryder sig om dette eller ej må så bero på smag og behag.

Det kan faktisk sammenlignes lidt med RIAA forstærkere til pladespillere. På vinylplader er bassen med vilje for svag og diskanten for kraftig, på grund af de fysiske begrænsninger i mediet. En RIAA forstærker går så ind og skruer op for bassen og ned for diskanten efter en nøje defineret kurve så musikken lyder rigtigt. Brugte man den samme kurve på en CD (og et øjeblik for dette eksempels skyld ser bort fra at RIAA´en også booster signalet 20 dB) ville man få totalt voldsom bas og meget ulden diskant.  

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes