Sendt: 03 December 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Når vi nu har hørt så meget om de nye formater de sidste par dage( Pga 4 studier har sagt de vil støtte HD DVD http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14723&K W=Raskolnikov&PN=0&TPN=2 ) , kom jeg lige til at tænke på hvilke specs vi kan forvente os fra Blu Ray eller HD DVD på audio siden. Der er MEGET plads til to kanals lyd, så en 64 bit / 333 Mhz Sampling er vel ikke urealistisk? Jeg skyder bare, men noget i den retning. Et Blu Ray SACD format eller ligende... |
|
|
Teknisk set er det da helt sikkert muligt, spørgsmålet er bare hvad vi skal med det? Jeg vil gætte på at for 90% af brugerne på dette forum (som er det lille entusiast-udsnit af den brede befolkning) ligger begrænsningen ikke i formatet, men i den afspiller der spiller pladerne. Ment på den måde at hvis du bruger halvt så mange penge som det vil koste dig at skifte din pladesamling ud med SACD (eller noget endnu bedre) på en ny afspiller (eller højttalere for den sags skyld), så vil du få en _meget_ større forbedring. Med andre ord - forbedringen fra CD til SACD er i forvejen så lille at de fleste er fløjtende ligeglade. Næste skridt vil være endnu mindre - hvad skal vi bruge det til?
Jeg tror (ikke håber, men tror) at fremtidens musik-marked i langt højere grad vil være "kvantitet frem for kvalitet" i forhold til det vi ser i dag. Udviklingen ER i gang - du kan allerede købe komplette pakker med Gasolin, Shubidua og John Mogensen. Og Beethoven, Mozart og Vivaldi, for den sags skyld (60 CD'er med Beethoven for 499,-? Hvad sker der?). Og hvor mange af de nye skiver er det ikke lige der faktisk bare er opsamlinger med to-tre nye numre på? Næste skridt bliver at pladeselskaberne træder ind på dét behov som MP3 i dag dækker - nemlig nemheden i at have en hel stak musik til rådighed uden at skulle skifte skive. Blu-ray/HD-DVD giver mulighed for at smide 20 CD'er i fuld kvalitet ned på én skive - eller rettere, per lag! Dér tror jeg en del af pladebranchens fremtid ligger (udover betalte downloads). Fremtidens "absolute music" er en Blu-ray med 300 numre på. I stedet for en "best of the 60's" på dobbelt-cd, så har du én skive hvor en _røvfuld_ af de gamle hits er samlet på. Gyldne tider for tv-shop... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|