Forfatter |
|
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
Sendt: 17 December 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johannes Hejl, kendt fra bandet Sorten Muld, nu nyuddannet musik-manager, har lige forsvaret afhandling om vinylplader.
Fra JP artikel:
(læs hele Artiken)
Passion for vinyl. Et blik rundt i stuen afslører, at musikken er en stor del af hans liv. Instrumenter, cd'er og vinylplader præger rummet. Vinylplader er hans store passion, og også den afhandling, som han forsvarede i går, handler om kvalitetsvinyl lp'er.
Han henter en plade fra stakken, og fremviser den stolt. Det er en lp, han har arvet, og den er noget særligt. Den er ikke sort som normalt, men derimod rød, og det er en detalje, der fænger hos vinylentusiasterne.
»Det er noget af det, der adskiller vinylpladen fra cd'en. Den er unik, ser godt ud, og coveret er ikke bare forstørret. Det taler både til fascinationen og magien, og det er en vigtig del af musikbranchen,« siger Johannes Hejl, der mener, at vinylplader er et område med mange muligheder.
Hvor salget af cd'er er styrtdykket, har der været en svag stigning i salget af vinylplader.
Jonas Hejl håber, at han i fremtiden blandt andet vil arbejde med vinylplader. I første omgang vil han udgive navne, der kun udkommer på vinyl, og han håber at kunne skabe international interesse på den måde.
mvh
|
Til top |
|
|
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
Sendt: 17 December 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende... tak for linket
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 17 December 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var godt nok utroligt.. men ok.. i skotland forsvarede en ph.d sidste år sit værk om whisky.
men netop forskellene mellem cd og vinyl er vel også essentielle hvis man skal forøge salget heraf? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
torben kbh. Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 17 December 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
micjac skrev:
Johannes Hejl, kendt fra bandet Sorten Muld, nu nyuddannet musik-manager, har lige forsvaret afhandling om vinylplader.
mvh |
|
|
hej,
det lyder da utroligt spændende. Jeg har prøvet, uden held, at finde afhandlingen på nettet. Hvis der er nogen der kan finde den, vil de så ikke give lyd?
VH torben
|
Til top |
|
|
micjac Forum Bruger

|
Sendt: 18 December 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver det altså rigtigt spændende.
Hr. Hejl har startet et lille firma.
Første produkt bliver en kompromisløs optagelse
med een mikrofon udgivet på top-kvalitet LP.
Optagelsen er i hus.
Gæt hvem der er med ombord i projektet.
Mr. Stan Ricker. Wow, siger jeg bare.
Skulle være klar ca. 1. April (nej, ikke en joke).
mvh
|
Til top |
|
|
Dan Wulf Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 103
|
Sendt: 18 December 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
det var godt nok utroligt.. men ok.. i skotland forsvarede en ph.d sidste år sit værk om whisky. |
|
|
Det er måske lige i overkanten at sammenligne denne "afhandling" med en Phd. Så vidt jeg kan se, er denne er "afhandling" = det afsluttende projekt og iflg. http://www.musik-kons.dk/uddan/vidud/muma/opbyg.php er der allokeret 10 timers vejledning til projektet. Til sammenligning er der normalt allokeret ca. 60 timer til vejledning i et gennemsnitligt master-projekt. Så vejledningsmæssigt udgør denne opgave ca. 1/6 del af en master.
Selve uddannelsen er en to-årig deltids-uddannelse, hvor undervisningen formodentligt sjældent overstiger 12 time/uge, og i lange perioder udgør langt mindre.
|
Til top |
|
|
micjac Forum Bruger

|
Sendt: 18 December 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan Wulf har ret. Der er ikke tale om en doktor afhandling
og jeg ved ikke hvad de kalder det på musik-kons. Jeg
citerede JP. Skulle nok have valgt en anden overskrift.
Det jeg synes er spændende er at en mand brænder så
meget for vinyl at han i danmark starter et lille selskab op
som nu vil udgive lp'er i meget høj kvalitet. Også det at han
ovenikøbet har fået et samarbejde op at stå med selveste
Stan Ricker. Det er jo ikke nogen hr. hvemsomhelst. Han er
en af verdens allerbedste til at fremstille lp'er.
Jeg glæder mig til at se hvad de kommer op med.
mvh
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
micjac skrev:
Dan Wulf har ret. Der er ikke tale om en doktor afhandling og jeg ved ikke hvad de kalder det på musik-kons. Jeg citerede JP. Skulle nok have valgt en anden overskrift.
Det jeg synes er spændende er at en mand brænder så meget for vinyl at han i danmark starter et lille selskab op som nu vil udgive lp'er i meget høj kvalitet. Også det at han ovenikøbet har fået et samarbejde op at stå med selveste Stan Ricker. Det er jo ikke nogen hr. hvemsomhelst. Han er en af verdens allerbedste til at fremstille lp'er.
Jeg glæder mig til at se hvad de kommer op med.
mvh |
|
|
Små danske selskaber med fremragende LP udgivelse på tapetet har der været en del af gennem tiden
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var nu heller ikke min mening at hive den op på det niveau, bare mere at pointere at det ikke er første gang at niche ting kommer "for dagens lys" i lidt mere '"anerkendte" sammenhænge
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|