Jeg vil da gerne være med her for det er jo her Mike-J vi to har diskuteret meget. Jeg har endda lært en del på det sidste jeg syntes jo mere man fordyber sig i HIFI'en jo flere nye spørgsmål kommer der og det er jo hele humlen og det sjove i dette enme.
Og hvad der er troværdigt eller mest troværdigt er ganske subjektivt, hvad JEG! tror på og hvad en anden tror på og tredie part igen tror på eller finder troværdigt eller endda mest troværdigt kan variere meget og være meget individuelt.
Jeg mener ikke at man kan blande tro ind i HIFI'en men mere sin smag. Jeg kender mange som ikke har sammen mål md musikken som mig men de ved hvad de vil have. Jeg kender en der vil have tilbage lænet amerikaner lyd da han finder det godt på Bluse pladerne han ejer, en anden har Bløde sonusfaber højtalere da han godt kan lide at alt er afrundet og behageligt at lytte til. Se her handler det ikke om rigtig og forkert her handler det om hvad disse folk kan lide og det er her jeg tror du blander tingene sammen. HIFI og smag er to forskellige ting. Jeg ser det således at der er 2 typer Musik elskende folk dem som vil have noget som er behageligt efter deres egen smag også uaset om det spiller på denne måde på alle pladerne for de er GLADE for denne lyd og dem som går efter at få det realistiske aspekter frem i musikken og jagter HIFI i sin ægte betydning. Man kan ikke sige at det ene er mere rigtigt end det andet men man kan sige at det ene er mere HIFI end det andet da de folk som farver musikken med egen smag jo på denne måde fravælger nogle aspekter i musikken og erstatter dem med egne regler og smag.
Hvornår den enkelte opfatter noget som værende troværdigt bestemmes netop af opfattelse og hukommelse af referancer, oplevelser viden og erfaringer samt for nogen ikke mindst tro...
Jeg tror ikke det er så komplekst hvis man laver test har jeg ALDRIG være udsat for at alle lyttere ikke høre det sammen, men forskellen ligger KUN i hvad i musikken de ligger vægt på.
Vores hukommelse af erfaringer og referancer samt oplevelser der danner grundlag for den opfattelse vi nu har af hvordan noget skal lyde, farves endda af underbevistheden og følelser.
Jeg vil have det lige omvendt jeg vil have at musikken ændre mine følelser og fortæller en historie. Mine følelser skal ikke farve mit anlæg. Men her tror jeg igen du blander noget sammen nemlig dette at man gennem valg af den musik type man vælger at spiller kan have noget med ens følelser at gøre. Før træning godt med hårt tekno elelr roch så man kan blive gejlet op til kamp. Rolig afslapningsmusik efter en lang arbejdsdag.
Når vi høre noget IRL. spiller tid og sted og omstændigheder meget in!.. vores sindstilstand og humør samt forudtagenhed og forventninger samt utallige andre faktore spiller meget ind på hvordan nogetopleves og opfattes samt der igennem huskes..
Når vi atter konfronteres med det oplevede via gengivelse spiller alt dette ind og har betydning for hvordan vi genkender det.
Når man genser steder ( det visuelle ) og høre musik ( det audio betonede )man for længesiden har besøgt og eller hørt vil det mange gange opleves ganske anderledes, selv om man da straks genkender det men så eller hørte, men detaljerne virker ganske nye og anderledse end det man huskede.
Når så en musik optagelse endda i sig selv bliver farvet fra det øjeblik lydbølgerne rammer microfonen og hele vejen ud til den endlige cd. ( eller hvilket medie man nu anvender og fortrækker!?) så vil det næsten være umuligt at 100% sige om det man høre nu også er helt i overensstemmelse med IRL. ( hvilket det jo bestemt ikke er! da dette er umuligt at opnå af samme grund før omtalt! ALT teknisk indfangen, bearbejdning og lagreing af musikken farver!)
Så sidder vi tilbage med at skulle genskabe eller få genskabt / gengivet noget der ikke længere eksistere, og det er virkligheden!.. altså lyden / musikken som den VAR! da den blev afspillet og der hvor den blev afspillet, dette udfra en hukommelse af hvordan det nu var farvet af vores følelser og opfattelse..
Så kan man gå ud fra at prøve at få en højtaler + div udstyr at gengive et optaget instrument på en cd ( eller andet medie ) der IKKE! lyder som det gjorde i virkligheden når det gengives efter at have været optaget da dette ikke er muligt rent teknisk!.. ( da alt teknik farver!!) som man ville høre det IRL. altså uden hensyntagen til hvordan det nu er på pladen!.. udstyret skal altså farve det der er på pladen!.. på en måde så det igen lyder som IRL.
Hvordan gør man det?? afspiller eks. en violin og eller en guitar og så spiller det samme på en rigtig?? og ser om klang og alt er den samme??
Brug pladen som udgangspunkt så undgår du alle dine bekrymringer du kan alligevel ikke lave om på det der er lavet på pladen uden at du farver musikken.
Vis så!?? så er der et problem! for det der er optaget er jo optaget i et rum og afspillet af en bestemt person.. alt noget der sætter sit præg.. altså man må optage og afspille i samme rum og afspilningen må fortages af den der har indspillet!!.. hvor realistisk er det???
En udøvende kunstner vil også udføre samme stykke lidt forskelligt ra gang til gang!.. så her har vi også en farvning.. det indspillede er det samme HVER GANG!!.. så en ren 100% sammenligning er ikke mulig eller realistisk!..
Hvad har vi så?? jo så må vi gå udfra genkendelsen!.. lyder det nogenlunde som en violin eller guitar gør?? HOV!!! ja man så er vi jo ude i det med hukommelsen igen!!.. og de problemer denne har og de puds denne spiller os alle!..
Så kan man sige at der skal gengives DET! der er på pladen / cd`n!! og dette helt som det nu ligger på denne og så farvet i forhold til IRL. det nu er!..
MEN!! hvad er det der er på pladen og hvordan skal dette lyde!??? det ved nok kun den udøvende kunstner og den / de der har optaget det og masteret det!.. og de har hørt det over DERES!! udstyr der hvor dette nu er foregået!... og den måde de syntes det skal lyde og har lavet det kan kun gengives sådan på DET! udstyr!.. så snart det afspilles på andet andet steds, er det allerede farvet og anderledse.. så HVORDAN SKAL DET DER ER PÅ PLADERNE LYDE??? det ved VI!! lyttere IKKE!! det ved kun dem der lavede pladerne!..
Dem der har lavet pladen ved det heller ikke og ja du her ret os lyttere har ikke en chance der er jo derfor jeg har pladen som udgangspunkt og mine kære forskelle.
De kan genkende dette og vi kan også!, afspillet på alt udstyr!.. men igen!! genkendelse er præget af hukommelsen!.. og opfattelsen!.. og er ingen absolut!!!
Så at snakke om rigtig lyd er en illusion!... der FINDES!! ingen rigtig lyd!.. der findes noget vi tror skal lyde på en og anden måde udfra vores opfattelse og hukommelse, erfaringer og oplevelser mm. og alt dette er ganske subjektivt!..
Nej jeg er bange for at du i dine metoder er alt for upræcis eller benytter en forkert fremgangsmåde for jagten på HIFI er kun valg mellem rigtig og forkert. Eller sagt på en ande måde sammenligner du 2 ting vil den ene ALTID spiller mere rigtigt end den anden med mindre de spiller ens. Hvilken der er den rigtige for dig beror på dine metoder og det er dem jeg tvivler stærkt på for jeg er ikke i tvivl om hvor du vil hen.
Vi kan med få gode simple indspilninger lede efter noget der gengiver på en måde vi husker og genkender som tæt på hvordan vi opfatter og TROR! at det skal lyde IRL. men det er og bliver tro! og opfattelse... og dette er ganske subjektivt!..
Så kan vi prøve at forholde os til kolde fakta og teknik!.. hvad vi kan måle, beregne og veje samt se og "føle" på!...
Målinger kan du ikke bruge til en skid det er kun et hjælpe værktøj.
Vi kan prøve at lave noget der forvrænger mindst muligt, taber mindst mulig og er så liniært som muligt!..
Hvis det er dit mål så er det skam det du skal gøre.
Dette skulle så teoretisk nogenlunde sikre at der der "hældes" i også er det der kommer ud!.. MEN!! desverer er det ikke helt så enkelt!! da de tollersncer det teknisk er muligt at opnå i dag stadig levner en del spillerum for afvigelser og farvninger, i forhold til det helt rigtige.. samt der er flere faktore der spiller ind end netop teknik og målinger.. derfor findes det 100% neutrale og rigtig gengivende udstyr ikke!.. og hvad er det rigtige?? det må være gengivelse af det der er på pladen som det nu ligger på denne?? men dette ved vi heller ikke 100% så det er svært at vurdere.. hvis ikke umuligt!?? hvornår dette opnås eller man kommer nærmest til dette ( som er det bedste vi kan opnå i dag!)
Når så den enkeltes oplevelse og opfattelse samt hukommelse af hvordan noget skal gengives for at være det vi her diskutere nemelig TROVÆRDIGT!.. så går det helt galt!.. for når det uperfækte rent teknisk udstyr blandes med den subjektive opfattelse.. så kan de sagtens ske at det der gengiver teknisk mest rigtigt bestemt ikke lyder nær på den måde den enkelte opfatter som troværdigt!...
Og så er det INTET!! værd!.. andet end rent teoretisk!..
For at noget skal være troværdigt skal det stemme overens med det der opfattes som troværdigt!! hvis der er konflikt her! er det ikke troværdigt uanset hvor rigtigt det er rent teknisk og teoretisk mm.
Jeg kan godt se at jer Hjemme byggere som bruger jeres egen tilfældige smag kommer i klemme her for jeres metode bider sig selv i halen og i går i ring og kommer aldrig ud på HIFI-motorvejen.
Så er det IKKE! hifi ( høj troværdighed ) men høj virklighed eller høj sandhed..
Hvis man ikke opfatter realiteten som troværdig er det ingen nydelse eller opsitiv oplevelse at høre musikken!.. her spiller følelserne ind!... syntes man ikke det lyder godt! og efter hvordan man opfatter at det skal lyde.. så er det ikke troværdigt!.. og herved ingen nydelse og så er det IKKE!! hifi! for den enkelte lytter!..
Så hifi ( høj troværdighed ) har intet med virkligheden at gøre!!... det har med følelser og opfattelse at gøre og smag!.. og er derfor ganske subjektivt!..
KUN hvis du benytter egen smag som du gør ;O)
Hvad du opfatter som godt og rigtigt i forhold til din opfattelse og hukommelse, erfaringer, viden samt ikke mindst tro... er mest troværdigt!!..
Og alt dette er gansk subjektivt!...
At prøve at indfange og gengive IRL & virkligheden er en illusion!.... det lader sig ikke gøre rent teknisk ej helre rent meneskeligt!..
Hifi er subjektivt!!..
Du har hifi når du TROR! på det!... UANSET HVAD DET ER!!
Det er den nemme løsning men gør den dig tilfreds så vær glad Mike-j men det er ikke HIFI af den grund alene at du er glad.
Jeg ved det er her jeg får skældud af mange her på nettet for i får mig aldrig til at indrømme at HIFI er en smagssag, men TRO mig dette er ikke det samme som jeg ikke respektere jeres meninger jeg vil blot noget andet end jer med musikken.
Jeg vil have HIFI og ikke tilsmudse alle mine plader med mig egen smag og farvning, i maler jo heller ikke om på jeres malerier i stuen så mit råd her er gør det sammen med musikken lad dog kunsteren bestemme indholdet og ikke farve det selv, ligesom i heller ikke gør med jeres malerier på væggen.
at så der kan være andre der IKKE! tror på det eller mener det samme er en helt anden ting!.. og for denenkelte faktsik ganske ligegyldigt! med mindre man køber udstyr og skal lave hifi for andre end en selv! og uafhængig af egen mening og opfattelse!.. hvem gør dog det???
Sandheden i hifi findes ikke!.. virkligheden findes!! men kan ikke gengives 100% og alle forsøg ender i en illusion!.. det er kun hvor god denne er!?? og dette er også subjektivt!!..
High sandhed ( truth ) er en illusion!...
Hifi ( høj troværdighed ) er subjektivt!.. og derfor gansk opnåligt på alle planer og niveauer og prisklasser, og med alle metoder og løsninger, det er op til den enkelte hvornår det opnås! og hvad og hvor meget der skal til!................
Og så kan man kun fremsige dette ønske for sin næste!.
Må du opnå ( opfatte ) hifi nemt!!!
mvh.
|