Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bi-wiring i ét kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SilvaxX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 December 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har netop købt en NAD C372 og et sæt Dali Evidence 870 Special Edition, og er sådan set ganske tilfreds med lyden. Selvom det ikke lyder helt som i butikken.

Men jeg har lige et spørgsmål ang. installationen af det. Jeg købte nogle Dali kabler med, hvori der i hvert kabel er 4 ledninger. Bag på min forstærker er der plads til 2 sæt højttalere (A & B), og bag på mine højttalere er der også 4 terminaler. (Kaldet bi-wiring, right?)

Spørgsmålet er nu hvordan kablet skal forbindes? Skal jeg kun bruge 2 af de 4 ledninger i hvert kabel, eller skal alle 4 ledninger i højttaleren?

Håber I forstår
Til top Vis SilvaxX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilvaxX Besøg SilvaxX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

du sætter et sæt til hver af A og B terminalerne på forstærkeren og et sæt i hver af terminalerne på ht'er.

således at der sidder ledninger i alle 4 terminaler på begge apparater.

husk at slå både ht'er A og B til på forstærkeren. og fjern de evt. bøjler der sidder på ht'er terminalerne.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

du sætter et sæt til hver af A og B terminalerne på forstærkeren og et sæt i hver af terminalerne på ht'er.

Hvorfor ikke bare jage alle ledninger i A, hvis ellers der er plads? Så slipper man for at skulle huske at tænde for B

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 21 December 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

jo det kan man da godt, men jeg er selv ret uvenner med ledninger i huller, så hvorfor ikke gøre det så let som muligt.

men jo, der er nok ikke meget forskel ... med minder man vil kunne slukke for tweeter eller basser

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hvordan tænde man for B. på receiveren. Det har jeg sku ikke set.  Vil det sige at man skal  sætte 2 kabler til A og 2 kabler til B.

Rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2004
Sendt: 21 December 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Det gør du ovre til venstre. Det står Speaker eller Speakers og nedenunder A og B. Så trykker du bare på knappen ved B. Voila og der skulle være tændt.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 21 December 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

således at der sidder ledninger i alle 4 terminaler på begge apparater.

husk at slå både ht'er A og B til på forstærkeren. og fjern de evt. bøjler der sidder på ht'er terminalerne.

Øh.... det plejer man da ikke.

1 sæt højtalere til en udgang på forstærkeren...!

Forstærkeren belastes jo på en helt anden måde hvis man forbinder det som du foreslår...

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

cj10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 December 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hvorfor sætter du ikke bare muffer på to af ledningerne og forbinder med de to andre? Så er du sikker på at skidtet ikke kortslutter!

Hilsen CJ10

Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

men jo, der er nok ikke meget forskel ... med minder man vil kunne slukke for tweeter eller basser

Jeg havde engang en Kenwood L-1000M, hvor jeg, netop af pladshensyn, var nødt til at sætte det ene sæt kabel i A og det andet i B. Når jeg så var væk i længere tid slukkede jeg helt for den.

Så kom jeg hjem en dag, en kammerat var med, og vi satte os lige ned og snakkede lidt med musik i baggrunden. Efter et kvarters tid sansede jeg at det lød lidt mærkeligt, og så viste det sig at jeg havde glemt at tænde for B, som jo så må have drevet diskanten dengang

Om der er forskel kommer jo an på den enkelte forstærker. L C Audio lavede engang en effektforstærker der var "optimeret" til biwiring, dvs. der var forskel på udgangene.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

cj10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Sendt: 21 December 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Prøv evt at kigge på dette link:

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16139

Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren belastes ikke på en anden måde hvis han gør det rigtigt.
Ledninger fra A til bas. Ledninger fra B til diskant. Og væk med kortslutningsbøjlen.
Og hvis ledningerne kan komme i A alene så la vær at bruge B.
Men ummidelbart foreslå dig at bruge 2 seperate kabler selvom der er flere ledere i.

Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

Kristiankk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Og forøvrigt skal der heller ikke muffer på højttaler kabel... Det er jo ikke en forlængerledning. 
Til top Vis Kristiankk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristiankk

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er sku da dum i dag. Jeg forstår sku ikke.

Skal der 2 kabler til A og  kabler til B. Og nu har jeg slået A og B til på receiveren.

Rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hej Ralle,

Det er nu ikke fordi det er så svært
Hvis forstærkeren er som flest med 2 sæt udgange (A og B), så:
Højttaler-tilslutningerne er delt op i hhv. sæt A og sæt B.
Til sæt A hører 4 tilslutningsterminaler: + til venstre højttaler (A rød L), - til venstre højttaler (A sort L), + til højre højttaler (A rød R), - til højre højttaler (A sort R);
Ligeledes hører til sæt B 4 tilslutningsterminaler: + til venstre højttaler (B rød L), - til venstre højttaler (B sort L), + til højre højttaler (B rød R), - til højre højttaler (B sort R);

Dvs. totalt har du "A rød L", "A sort L", "A rød R", "A sort R", "B rød L", "B sort L", "B rød R", "B sort R".
Vil du gøre som tidligere beskrevet med at bruge begge sæt udgange til at biwire højttalerne med så er opskriften:
1) Fjern forbindelses/kortslutningsbøjlerne på højttalernes terminaler.
2) Forbind "A rød L" til venstre højttalers bas+, "A sort L" til venstre højttalers bas-, "A rød R" til højre højttalers bas+, "A sort R" til højre højttalers bas-, "B rød L" til venstre højttalers ml/diskant+, "B sort L" til venstre højttalers ml/diskant-, "B rød R" til højre højttalers ml/diskant+, "B sort R" til højre højttalers ml/diskant-.
3) Vær sikker på, alle forbindelser er ok
4) Vælg på forstærkerens højttaler-vælger både A og B (Prøv dem evt. hver for sig
5) Tænd og nyd lyden

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Tak for det KimG.

nu forstår jeg sku også.

Rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Sendt: 22 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Ralle,

Tjo, der findes vel altid en forklaring for enhver, det er bare et spørgsmål om at finde den

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Lidt snak frem og tilbage her om bi-wiring ... nu kan jeg supplere med en "aha-oplevelse".

Jeg måtte fornylig skippe de godt 20 år gamle KEF Carlton, fordi Frank Marino var for hård kost i klokken 2 position: Den ene mellemtone røg! Flere årsager var med til beslutningen om, at NU skulle vi have nye - det blev et sæt KEF Q7.

De blev tilsluttet helt traditionelt med mine gamle Supra kabler - ét til hver HT, og jeg lyttede med oplevelsen fra butikken in mente. Det lød umiddelbart "godt" og klart bedre end de gamle. Men ved højere lydstyrker, var det som om jeg ikke fik nok ud af dem og det lød - naturligvis - ikke som de gjorde i butikken. Især bassen var ubestemmelig, men jeg havde i det hele taget problemer med at styre både bas og diskant. 1 trin på skalaen gav næsten ingenting, der skulle store spring på 3-4 trin til, før jeg kunne høre noget, der lignede en forandring i lydbilledet.

Så kredsede jeg om dem et par dage og tænkte på om spikes mod parketgulv nu også var en god idé, da et par indlæg her, har sat spørgsmålstegn ved dén kombination. Så var der afstanden til reolerne - de er ca. 10 cm til siderne og ca. 20 til bagvæggen (mursten), jeg overvejede da også at få dem mere fri af både møbler og væg. Men jeg kunne næsten ikke nænne at rokke ved WAF, da den var i top fra starten ....

Både sælgeren og min svoger nævnte så det med bi-wiring. Jeg havde hørt om det, men regnede ikke med, at det var nødvendigt, den side af sagen skulle forstærkeren (Sony DA 50ES) da kunne klare ... Men HT er bygget til det og noget skulle gøres. Så fredag formiddag (ja, Juleaften!) skulle det monteres. A-kanalen med tykkeste kabler til bassen, B-kanalen med lidt tyndere, men stadig "tykke" til diskanten.

Og så kan det nok være, der skete noget med fars nye lydbamser!!! Både bas og diskant fløjtede rent ud i en grad, der var SÅ forskellig fra før. Jeg blev helt paf! Èt trin på bassen gav straks en hørbar forskel, det samme med diskanten og jeg kunne straks høre, at de HT får jeg mange gode stunder med. Det sidste pift fik de ved af pille fronten af. Og der er mulighed for endnu en forbedring, da jeg har investeret i nogle gummipuder, jeg - om nogle dage- skal prøve med i stedet for spikes.

Det var naturligvis Frank Marino, der fik lov at være med til final test: Roadhouse Blues har aldrig lydt bedre! Men Lofgren ER jo favoritten, når der skal bedømmes lyd og selv den snart tudsegamle Code Of The Road har fået nyt liv gennem Q7.

Bi-wiring? A-ha, siger jeg bare!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 27 December 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

halløj halløj.. den forstærker har jeg også.. Mon ikke jeg også skulle prøve det?? Mine HT er nogle SA 1250 der også er bi-wiring bagpå... Lige et (dumt) spørgsmål: Hvilken af terminalerne bagpå er til hhv. bas og diskant?

Jeg vender tilbage med erfaringer! Kanon indsalg forresten hrmand! :=)

Mvh Søren

Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 28 December 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Tak, Frandsen. Der findes ikke dumme spørgsmål, siger Live21 i sin signatur, som afsluttes med, at der kun findes dumme mennesker. Men det gælder naturligvis kun for alle andre ;-)

Jeg kender ikke dine HT, men sædvanligvis er diskant markeret som "High" og bas som "Low", med henvisning til frekvens-niveau.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret