Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Engelsk HI FI ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 25 December 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Om nogle dage tager jeg til Århus fra Odense for at se/høre på ny forstærker/cdafspiller.  Roksan Kandy cd og forstærker samt Musical Fidelety X 150 og X ray v3 (forstærker og cd afspiller, dem i halv brede) Har tidligere hørt Rega Mira og Rega Planet. Men i dag har KT Radio Odense ikke noget engelsk HI Fi bortset fra Cyrus, som jeg ikke rigtigt er vild med, de er vist også dyrer end de før omtalte. (okay de har nogle enkelte demo modeller fra Arcam og Rega fra dengang de solgte det)

Men hvordan er den engelske lyd ? Jeg bemærker Tape Connection i deres katalog om Roksan skriver "...har høstet talrige priser i især de engelske HI Fi blade" Er engelsk lyd lidt special og får engelske mærker bedre  anmeldser i engelske fagblade end feks. tyske fagblade ?

Nogen som har en kommentar de vil give ang. engelsk hi fi i almindelighed og de 3 nævnte kombinationer i særdeleshed.

Mvh

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 December 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Engelsk lyd var i al fald noget med en afrundet top, og gerne små stander højttalere, og derfor ingen Power Bass som vi kender den fra USA. Og så hører der også Watt svage forstærkere til. Det gjaldt i al fald for Cyrus One, Onyx, Naim, Musical Fidelity A1. Arcam, med mange flere.

Roksan hører vist ikke til disse klassiske 'engelsk lydende' forstærkere, da Roksan jo ikke lavede forstærkere i starten, da var det vist kun Pladespillere?

Men begrebet Engelsk lyd var vel især et begreb som blev brugt i 80'erne, men som stsdig hænger ved. Personligt synes jeg ikke helt at det holder længere. I al fald ikke den negative side af det man kalder engelsk lyd, altså manglende bund, og for pænt top uden bid, hvis materialet kræver det.

Det er så min mening. Og jeg har kun selv eget nogle få engelsek produkter:

Forstærkere: Cyrus One, Audiolab 8000A,

Højttalere: Cyrus 780, Royd seven, Royd Sintra (som jeg stadig har)

Cambridge DACMAGIC 1

Kabler: Linn K20?? Nim NAC5

Det var vist det hele.

Men alt i alt synes jeg at Engelsk HiFI kan være lige så godt som Scandinavisk eller alt muligt andet. Så jeg tror sagtens at du kan finde det du søger i blandt de nævnte. Du skal bare finde ud af hvad det er du søger.

Der er langt fra Musical Fidelity til Rega, selvom de begge kommer fra England, så god jagt, og giv dig god tid!

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 December 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Engelsk lyd blev beskrevet som PRaT: Pace, Rythm and Timing. Oprindeligt var Linn og Naim store fortalere for denne filosofi.

Kort sagt er det meningen, at man skal kunne føle, mærke, høre etc. melodien. Tilhængere mener ofte, at dette er det eneste saliggørende.

Modstandere kalder det for happyhifi: hvor alt skal sovses til i en eller anden oppustet mellembas, der tilfører en melodi. Også på musik hvor det ikke bør være der.

På et tidspunkt var der forlydender om, at nogle pladeafspillere bevidst kørte lidt for hurtigt, hvilket skulle bevirke, et de lød "hurtigere" end andre, selvom de så ikke spillede korrekt. Om dette var tilfældet, ved jeg ikke...

I dag synes jeg ikke forskellene træder så markant frem, så det er vel bare at lytte sig frem og ikke hænge sig i nationaliteter.

Angående spørgsmålet om favorisering af nationale produkter, tror jeg det afhænger af hvilket blad man læser. Under alle omstændigheder bør en anmeldelse kun tjene som appetitvækker. Aldrig som det eneste købegrundlag.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Sendt: 27 December 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Du kan da prøve at kontakte svinefar herinde, han har en roksan kandy forstærker og cd. Det er et rimelig lystlydende sæt men meget detaljeret og er ret godt til stemmer. Det er jo meget smag og behag om man kan lide det, kvaliteten er der bestemt, jeg foretrækker nok bare noget lidt mere neutralt eller blødt(mørkt).

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

ENGELSK lyd.HHMMMM.!!!!!

mine proacer fejler ikke noget må jeg indrømme og SUGDEN,S masterclass serie en vist heller ikke tynde og uldne .

DEN LYD der refereres til var i gamle dage.

nu er de vågnet op over i the drikkernes paradis.

og kan levere bedre lyd og sjovere løsninger på de fleste fronter og syntes det er skønt der en nogle som TØR lave nogle hifi apparater med karisma og sjæl.

såsom QUAD der en et af de mærker som IKKE hopper på hvad som helst af modeluner hurra for det.

for slet ikke at sige PINK TRIANGLE som lavede nogle sexede pladespillere med LYS i  i

og så ovenikøbet i TREKANTET acryl.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 December 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Engelsk lyd var typisk lidt mørk i det, den tyske meget lys. (når man vurderede det med vores nordiske ører).

PRaT som Frederik refererer til, har intet med engelsk lyd at gøre, men var bare at Naim og Linn gjorde opmærksom på disse begreber, som var ukendte inden de blev fremhævet af Linn og Naim. Linn og Naim brugte mange ressourcer på at uddanne deres forhandlere, og vise dem præcist hvad timing var, og resultater er at de engelske forhandlere nok generelt er de bedste forhandlere på verdensplan, og dem der er dygtigst til at sætte et anlæg op, og få det til virkeligt at spille.

Linn og Naim blev iøvrigt utroligt kontroversielle som følge af deres "stædige" fokusering på timing og musikalitet, og tilhængerne blev således kaldt "flat-earthers". I de senere år er det dog blevet alment anerkendt (i England) at de ting Naim og Linn fremhævede var korrekte, men samtidig er der sket en opblødning, således at det ikke mere er enten eller, (enten hifi eller musik) men få firmaer tilbyder nu det bedste fra begge "verdener". Idag er der flere firmaer der leverer timing og rytme i produkterne, indenfor elektronik er der vel helt op til 6-7 stykker på verdensplan, men antallet af firmaer der kan både musik og hifi er dog stadig yderst begrænset. 

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 28 December 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Hvornår kommer de nye integreret Densen forstærker og til hvilken pris ?

mvh.

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 December 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Hej Thomas

Hvornår kommer de nye integreret Densen forstærker og til hvilken pris ?

mvh.

Kontakt Thomas Sillesen på privat besked ang. dit spørgsmål

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 December 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hej Soulman

Sådan som jeg opfatter "engelsk" lyd, så vægter producenterne en behagelig og musikalsk gengivelse, fremfor ultra-præcis (Tysk?) eller bastung, amerikansk.

Jeg har selv haft et Musical Fidelity set-up og har lagt øre til det Naim set-up som brugeren "Naim" har. Begge gav netop en meget lækker og behagelig gengivelse som dog engang imellem manglede den sidste attack, specielt i bas-området, Dette blev dog mere end opvejet af en dejlig mellemtone, med en lækker stemmegengivelse.

Jeg er selv fan af den engelske lyd, men hvis der skal gang i den, party-uartig, skal du nok vælge de mere strømstærke modeller. Jeg begik selv den fejl at vælge en for lille Musical Fidelity model som spillede rigtigt godt 95% af tiden, men når der skulle spilles højt eller bare mere bastung musik magtede den ikke at kontrollere HT'en. Dette gælder selvfølgelig de fleste forstærkere, men jeg blev selv "forført" af den lækre lyd, og glemte at afprøve med mere krævende musik.....

Brian

P.S jeg har kun rosende ord til MF's CD. Jeg havde selv den gamle X-ray, men kender dog ikke den nye version

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

"Engelsk" lyd gav sig selv i 1950-60´erne; den manglende dybbas kunne ingen levere og den afrullede top var vist nødvendigt med hjørneplacerede basser og diskanthorn!!! Quad var vist de første, som "tiltede" lydbilledet og så var den varme mellembas født!!! "Engelsk" hifi var noget med en grammofon, en rørslæde og så disse kæmpestore hjørnehøjttalere og sammenholdt med den foretrukne musiksmag kunne der skabes en udemærket lyd med indsigt og attack, dengang!!!

Tyskerne gik en anden vej (og B&O med dem); her var det hele samlet i disse skabsgrammofoner med indbyggede højttalere af variende kvalitet, men normalt med en udstrakt mellemtone/presensområde, glimrende til deres lieder u.s.w.

Det var altså de tekniske muligheder, sammenholdt med den foretrukne musiksmag, som i sin tid frembragte disse "lande-lydidealer"; vi kender jo alle den "japanske" lyd!!!

"Engelsk" lyd idag; den er vist blevet international!!! Arcam kan vist ikke kaldes lyst-klingende og er, det der når nærmest den oprindelige "engelske"-lyd, efter min mening!!! Linn og Naim er også gode bud, mens Cyrus er mere neutralt, men dog mere direkte end eksempelvis Rotel og Denon!!! Og rigtigt nok Roksan Candy er lystklingende, men der fåes også andre modeller fra det firma!!!

Jeg skal også nævne Mission/Cyrus 750 LE, 752 Freedom, den "nye" volante-serie fra Cyrus og guld og sølvserien fra Monitor Audio. Mulighederne er mange!!! Pro-Ac er nævnt, men kræver mange watt, rigtigt mange watt!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes