Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er bedst RGB eller Component?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Daniel M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har undret mig at jeg nogle gange ser folk omtale Component som værende bedere end RGB?? Så vidt jeg ved er Component bare en omregning af RGB! inder for Proff. grej betragtes RGB som absolut bedste signal, mens Component er reduceret på farve opløsningen i forbindelse med lagring.

RGB er jo også det som alt matriale fødes som, og det afleveres jo også i sidste ende som RGB.  Er der noget jeg ikke ved (det er der helt sikkert) eller har jeg bare hørt nogle andre der tager fejl??

DM

Til top Vis Daniel M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel M

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

http://www.projectorcentral.com/component.htm

qoute:

"If you want good picture quality, there's some amazingly good news here. The news is this: DVDs are encoded in component video!."

Iøvrigt er der bedre billede på min component udgang(e) end på RGB.

(Panny PD30)

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Daniel M
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

"If you want good picture quality, there's some amazingly good news here. The news is this: DVDs are encoded in component video!."

Jeg har kun haft tid til at skimme siden hurtigt. men at signalet er component på skiven var jeg godt klar over, men grunden til at man lagere i component istedet for RGB er fordi at det fylder mindere, men spørgsmålet er hvad vinder man på at overføere komponent signalet istedet for et RGB signal (udover at et rgb signal skal have sync ved siden af) men signalet skal jo konverteres til RGB for at blive vist på skærmen under alle omstændigheder??

At din afspiller har et bedere billede med component er jo selvfølig svært at argumentere imod, men er det så fordi at den overførsel af signaler er bedere?? Eller fordi at dit TV er bedere til at konvertere til RGB end din DVD???

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om mystikken er i kablerne. Til component er kablerne måske lettere at optimere, mere for kronerne, end et gennemsnits scart kabel. Jeg mener selv jeg har et fornuftigt scart kabel men har ikke prøvet et high end (læs: dyrt) scart kabel.

Jeg tror 3 stk 75 Ohm's component kabler er billigere end et tilsvarende scart.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Februar 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Daniel M skrev:
Jeg har kun haft tid til at skimme siden hurtigt. men at signalet er component på skiven var jeg godt klar over, men grunden til at man lagere i component istedet for RGB er fordi at det fylder mindere, men spørgsmålet er hvad vinder man på at overføere komponent signalet istedet for et RGB signal (udover at et rgb signal skal have sync ved siden af) men signalet skal jo konverteres til RGB for at blive vist på skærmen under alle omstændigheder??

Component ER som sådan heller ikke bedre end RGB. Component skal ganske rigtigt konverteres til RGB på et tidspunkt, om det sker i afspiller eller i display er principielt ligegyldigt. _I praksis_ viser det sig bare at det oftest er bedst at gøre dette i displayet - men ikke altid. I princippet er det ligegyldigt om du kører component eller RGB - det er de praktiske forhold der giver forskellene. Så svaret er at man (i princippet) ikke vinder noget ved at køre component - men man _taber_ heller ikke noget.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Daniel M
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Tak for begge jeres svar, så hænger tingene lidt bedere sammen i men verden og jeg tror at klc-audio har helt ret i at et componentkabel med 3 ledere må være meget billigere at lave et fuldt genemført scart.

DM

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes