Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tilspilning.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 April 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Af mine egne erfaringer, har jeg oplevet i mange tilfælde, at såkaldt tilspilning af div. komponenter i et system, ændre lyden. Der er self. nogle komponenter som ikke rigtig ændre sig overhovedet, og så er der andre der ændre sig utrolig meget. Man kan jo ikke diskutere ret længe, om at f.eks. højtaler enheder spilles til ved mekanisk "slid", men derimod er kan det jo blive til en længere diskution, hvordan div. komponenter, kabler osv. egentlig ændre sig... Men for at springe let og elegant over det, så kan jeg personlig skrive under på, at der sker et eller andet! For at tage et eksempel på et kabel, så har jeg bla. oplevet at Kimber 4TC, ændre lydmessige egenskaber totalt, indenfor de første 3 timer, bare for at understrege at en ganske simpel kobber leder kan ændre sig! Men efter de første timer bliver sliddet om man vil, mindre og mindre hørbart, men der må jo være et fortsat "slid", i hele kablets levetid, så det med tilspilning det er jo et relativt utryk.

Spørgsmålet er jo så, hvornår er et kabel f.eks. slidt op? eller sagt på en anden måde, hvornår begynder kablet at lyde dårligt/dårligere... Hvis det bliver ved med at ændre sig igennem hele dets levetid, så kan man jo ikke regne med at det bliver ved med at ændre sig til det bedre, hvornår bliver det gode egenskaber drænet...? Lisom et skumophæng bliver slappere og slappere, lige indtil det begynder at smuldre, det betyder jo også at enheden vel heller ikke en optimal følsomhed, igennem hele dens levetid?
Nu har jeg jo lige taget et kabel som eksempel, men det gælder jo alle de forskellige komponenter som indgår i systemet!

En anden ting der har undret mig meget, og det skal siges at jeg ikke selv mener at jeg har oplevet det (endnu...), men kan en tilspilning ikke lige så godt vise sig at forværre lydegenskaberne i en given komponent?

Det skal jo også siges at god lyd er et lige så relativt spørgsmål, men tænker mere på, selve den ændring der finder sted.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 11 April 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Nåt kablet er over tilspillet kan du jo bare vende kablet om. så skal elektronerne jo løbe den anden vej, og vil derfor regenerere kablet igen

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:

Nåt kablet er over tilspillet kan du jo bare vende kablet om. så skal elektronerne jo løbe den anden vej, og vil derfor regenerere kablet igen

Det er jo kun gældene hvis det var en DC strøm! Men der sker noget andet mystisk med lederen, når den bliver "spillet til"...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 12 April 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej Micma18

Når jeg læser dit indlæg er det første der springer mig i øjnene at du sætter lighedstegn imellem tilspilning og slitage. Dette er for mig to helt vidt forskellige problematikker! For at tage et par eksempler:

En højtaler bliver ikke slidt af at spille musik (dette gælder ihvertfald så længe denne ikke overbelastes). Det er korrekt at enhedernes gummiophæng blødgøres ved den mekaniske bevægelse (tilspilning), men dette er enheden bygget til. At gummiophængene (eller skumophæng for den sags skyld) med tiden mørner sker ligeledes hvis højtalerne stilles over i et hjørne.

Ligeledes gælder for kabler. Tilspilningen af kabler hænger bla. sammen med isoleringens dielektriske egenskaber (et materiales egenskab til at modtage og afgive elektroner til omgivelserne), hvilket betyder at kablets karakteristik ændrer sig over tid. Dette kan dog ikke sidestilles med at kablet slides, da kablet efter x timers tilspilningstid opnår ligevægt. Decideret slitage af kablet opnåes kun ved mekaniske påvirkninger, samt det faktum at kabets materialer nedbrydes af den atmosfæriske luft.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 13 April 2005 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
pbrand skrev:

Det er jo kun gældene hvis det var en DC strøm! Men der sker noget andet mystisk med lederen, når den bliver "spillet til"...

Men det er det jo iføjge de fleste... kablet lyder kun godt hvis det vender den rigtige vej, og hvis kablet bliver vendt forkert skal det tilspilles på ny... Det har MANGE hififolk argumenteret kraftigt for... Ergo må det jo være sådan. 

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes