Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 16:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: upassende spørgsmål! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 10 September 2003 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at dette forum måske ikke er det helt rigtige at spørge i, men prøver alligevel da der sidder mange dygtige og kloge folk der ude!

Jeg er har lige anskaffet mig en bil og er ved at lave anlæg, jeg har købt en brugt cerwin vega 124 autobasenhed, men da den er brugt følger der ingen parametere med, og jeg har forsøgt at finde dem, men det er ikke lykkedes mig.

Mit spørgsmål går nu på om der er nogle der kender den eller en side hvor det er muligt at få oplyst dem på? En anden hjælp kunne også være at få et muligt forslag i stedet, med hensyn til kabinet størelse (ikke portet) og et forslag til isolerings materiale/mængde/placering!

 

Hvis jeg kan få svar på et par af mine spørgsmål vil jeg være meget taknemmelig!

Hilsen Kasper

Til top Vis Kasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 10 September 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

hejsa kasper

jeg har selv haft en sådan enhed, og har stadig manualis..

data er som følger:

free-air resonance (fs) 23Hz

total Q (Qts) 0.427

mechanical Q (Qms) 4,74

Electrical Q (Qes) 0,47

compliance volume (Vas) 5,50ft3 (kubik fod)

volume displacement 0.26ft3

håber at det kan hjælpe dig lidt på vej..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 10 September 2003 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

UPS DATA VAR FOR 158, her er de rigtige..

mørch skrev:

hejsa kasper

jeg har selv haft en sådan enhed, og har stadig manualis..

data er som følger:

free-air resonance (fs) 23Hz

total Q (Qts) 0.33

mechanical Q (Qms) 4,31

Electrical Q (Qes) 0,358

compliance volume (Vas) 2,85ft3 (kubik fod)

volume displacement 0.13ft3

håber at det kan hjælpe dig lidt på vej..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Kasper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 10 September 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

tusind tak det var lige det jeg skulle bruge!!!
Til top Vis Kasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper
 
FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 192
Sendt: 10 September 2003 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej....

Ellers klik på mit link til en anden gang, der kan du ikke gå galt med autohifi....

www.bilstereoforum.dk

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate
 
Kasper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 11 September 2003 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hmmm er der nogen der ligger inde med den formel jeg skal bruge til at regne kabinet størrelse ud?? eller er der nogen der skulle have et program der lige hurtigt kunne plotte tallene ind i??

Er lidt på bar bund på dette område hehe!

Og takker til dig feedrate for det gode link!

Og til dig mørch kan du så huske den nyprisen på denne enhed, dajeg ikke har en anelse om hvad den er værd?! Er det noget bras eller er den okay??

Hilsen Kasper

Til top Vis Kasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper
 
FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 192
Sendt: 11 September 2003 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Kasper skrev:

Hmmm er der nogen der ligger inde med den formel jeg skal bruge til at regne kabinet størrelse ud?? eller er der nogen der skulle have et program der lige hurtigt kunne plotte tallene ind i??

Er lidt på bar bund på dette område hehe!

Og takker til dig feedrate for det gode link!

Og til dig mørch kan du så huske den nyprisen på denne enhed, dajeg ikke har en anelse om hvad den er værd?! Er det noget bras eller er den okay??

Hilsen Kasper

Hey...

Her er et link til kabinet udregninger.... Håber du kan bruge det...

http://www.sound-base.dk/systemHTMLfiles/containPages/community/SCP/SBSCP.htm

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate
 
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 11 September 2003 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper

Hvor mange penge vil du ofre på det projekt. for jeg vil anbefale at du laver en aktiv sub.

Du skal bruge

Lukket kabinet 40-50L, elektronisk delefilter hvis du ikke har en sub udgang og en effektforstærker.

Så kan du nemmest justere subben så den passer til resten af anlæget

 

 

 



__________________
I reject your reality and substitute my own
Til top Vis Capslock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Capslock
 
Kasper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 12 September 2003 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

hehe hvor mange penge jeg vil ofre? Det ved jeg ikke helt men jeg har en forstærker  bilen og linie udgang til det på min autoradio, burde det så ikke være fint??

Hvordan skal jeg isolere et lukket kabinet (mængde/materiale)??

Og er der ingen der har erfaringer med den enhed??

Kunne godt tænke mig en nypris på den!

Til top Vis Kasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper
 
FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 192
Sendt: 12 September 2003 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Kasper skrev:

hehe hvor mange penge jeg vil ofre? Det ved jeg ikke helt men jeg har en forstærker  bilen og linie udgang til det på min autoradio, burde det så ikke være fint??

Hvordan skal jeg isolere et lukket kabinet (mængde/materiale)??

Og er der ingen der har erfaringer med den enhed??

Kunne godt tænke mig en nypris på den!

Hey...

Jeg har forhørt mig på bilstereoforum.....

Og Carsten skriver...  :

Jeg ville prøve et lukket kabinet fra 25 til 40 liter.

Enheden kostede 1600 sidste gang den blev solgt i dk.

Ellers fortæl ham at manualen ligger på
http://cerwinvega.com/products/pdf/vega/Vega_subwoofers_manual.pdf

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate
 
Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1424
Sendt: 12 September 2003 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Kasper

Alle moderne effektforstærkere har lowpass filtre - sikkert også din. Spørgsmålet er nærmere, hvilken forstærker det er - 2 / 4 / 5-kanals ??

Det er naturligvis et must at benytte en effektforstærker til sub'en, men i høj grad og vigtigt at forsyne dine fronthøjttalere med god effekt. Baghøjttalerne kan oftest drives af headunit'en, da de som regel kun lægger lidt "rum" i kabinen.

Hvad angår sub-kabinettet, behøver du i praksis (ikke teorien) kun at finde et lukket kabinet mellem 30 og 40 liter, måske mindre. Du behøver ikke regne, da både frekvensgang, fase og impedanskurver opfører sig pænest i det lukkede kabinet og ikke varierer særlig meget selv med 10 liters forskel. Hvis du har en et program, der kan lave kurver, kan du se det selv. Bagdelen ved det lukkede kabinet er, at du skal have en anelse mere krudt i forstærkeren, da undertryk / overtryk nedsætter den samlede effektivitet.
Kun hvis du beslutter dig for et reflekskabinet, skal du have gang i programmet for at indgå de bedste kompromiser mellem størrelse, frekvensgang, portlængde, fasekurve og impedans. Det er samtidig utrolig vigtigt, at du her gør dig klart, hvor sub'en skal placeres, da du både skal tage hensyn til basport, enhedens spilleretning og den generelle sikkerhed ved at have en tung, hård kasse i bilen.
Hvad angår dæmpning af kabinettet, skal det - om overhovedet - kun dæmpes sparsomt.

DVS: Sub i en bil er nemt med et lukket kabinet og en kraftig forstærker, men kan gøres vanskelig med et reflexkabinet...

Husk powerkabler i rette størrelse med sikringsboks, en CAP og evt en støjkondensator, hvis det bliver nødvendigt...

Go' fornøjelse fra VMAX' DON ICE

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred
 
FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 192
Sendt: 12 September 2003 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hey...

Hvis du laver kabinettet i 22 mm spåndplade, så skal du ikke dæmpe det....

P.S.. Hvilken forstærker har du...?

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate
 
Kasper
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 12 September 2003 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

okay mange tak for de gode svar, jeg har en del på det rene nu!

Det er underordnet hvilken forstærker jeg har for det er kun en 1 gange 100watt rms så jeg skal alligevel snarrest muligt have noget større!

igen mange tak fra svarene fra alle!

Til top Vis Kasper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes