| Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle...
Det er nok muligt, at personen Steen Duelund ikke længere i iblandt os, men jeg har ved selvsyn/selvlyt konstateret, at hans produkter er meget levende...
Jeg havde forleden, hos Frederik Carøe, mulighed for at lægge ører (og hjerne!) til Duelunds "hifi4all"-højttalere. Det var første gang jeg skulle høre disse sagnomspundne højttalere og rygterne sagde, at de vist mest var noget for folk, der bare ville afspille obskure lyde og avantgardemusik... Men sådan var det så sandelig ikke! Der blev spillet meget afvekslende musik og det lød...fantastisk. Jeg tror faktisk aldrig at jeg har hørt stemmer - og instrumenter for den sags skyld - gengivet med en så overbevisende realisme. Og selve lydbilledet er meget præcist og hundrede procent stabilt, hvis ellers optagelsen tillader det. Pludselig forstod jeg meget bedre, hvad jeg tidligere har hørt andre fortælle om "Duelund-lyden". Det har ofte haft karakter af en slags 'lydfundamentalisme'! Og "det eneste rigtige"! Men som sagt...lyden er ekstraordinært krystalklar og frem for alt...naturlig. Og der mangler ved Gud heller ikke dynamik. Da jeg kom hjem igen lød mine egne elektrostater faktisk lidt sløve i det. Uha!
Jeg vil, helt for egen regning, anbefale at lytte en stund til disse højttalere, især hvis man er træt at prøve den ene højttaler efter den anden uden helt at kunne finde 'ro'... det kunne være man kunne finde den 'sidste' højttaler i Duelunds konstruktion? I hvert fald vil disse højttalere indgå i mine fremtidige overvejelser.
Jeg er helt klar over, at dette kan lyde som en salgstale - og det er det vel også...forstået på den måde, at når man har hørt noget godt vil man gerne 'dele' det med andre. Der er så mange produkter på audiomarkedet, at det er en jungle at finde rundt i. Som jeg ser det, er Duelund-højttaleren noget af et lys i junglen.
Til slut kan jeg sige, at jeg pt. har et Duelund signalkabel 'på prøve' i mit anlæg. Og dér er jeg sikker på det bliver! Jeg har prøvet mange forskellige kostbare kabler og er aldrig rigtig blevet tilfreds, men hér er sgu' noget af det rigtige! Et fuldstændig neutralt kabel der bare får det hele med. Intet går tabt. Og jeg kan såmænd genkende lidt af den lyd som også højttalerne har. Alting står knivskarpt og præcist og med en næsten uhyggelig 'naturlighed'. Og uden nogen form for hårdhed. Prøv det selv!
Med venlig hilsen
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg kan kun nikke genkendende til det du skriver. Denne højttaler lyder bare, ja, naturligt og den kan noget som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere, men det er selvfølgelig klart nok med disse ændrede enheder og det synkrone delefilter.
Du har ikke også NLE`s signal kabel?
Spørger, da jeg finder det interessant, hvordan dette og Duelunds signalkabel lyder testet mod hinanden.
Men jeg skal også selv gøre det inden for den nærmeste fremtid, men indtil videre er det kun NLE`s højttalerkabel der er bestilt og så må vi se, hvordan det klarer sig op i mod mit nuværende Duelund højttalerkabel.
Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej alle...
Det er nok muligt, at personen Steen Duelund ikke længere i iblandt os, men jeg har ved selvsyn/selvlyt konstateret, at hans produkter er meget levende...
Jeg havde forleden, hos Frederik Carøe, mulighed for at lægge ører (og hjerne!) til Duelunds "hifi4all"-højttalere. Det var første gang jeg skulle høre disse sagnomspundne højttalere og rygterne sagde, at de vist mest var noget for folk, der bare ville afspille obskure lyde og avantgardemusik... Men sådan var det så sandelig ikke! Der blev spillet meget afvekslende musik og det lød...fantastisk. Jeg tror faktisk aldrig at jeg har hørt stemmer - og instrumenter for den sags skyld - gengivet med en så overbevisende realisme. Og selve lydbilledet er meget præcist og hundrede procent stabilt, hvis ellers optagelsen tillader det. Pludselig forstod jeg meget bedre, hvad jeg tidligere har hørt andre fortælle om "Duelund-lyden". Det har ofte haft karakter af en slags 'lydfundamentalisme'! Og "det eneste rigtige"! Men som sagt...lyden er ekstraordinært krystalklar og frem for alt...naturlig. Og der mangler ved Gud heller ikke dynamik. Da jeg kom hjem igen lød mine egne elektrostater faktisk lidt sløve i det. Uha!
Jeg vil, helt for egen regning, anbefale at lytte en stund til disse højttalere, især hvis man er træt at prøve den ene højttaler efter den anden uden helt at kunne finde 'ro'... det kunne være man kunne finde den 'sidste' højttaler i Duelunds konstruktion? I hvert fald vil disse højttalere indgå i mine fremtidige overvejelser.
Jeg er helt klar over, at dette kan lyde som en salgstale - og det er det vel også...forstået på den måde, at når man har hørt noget godt vil man gerne 'dele' det med andre. Der er så mange produkter på audiomarkedet, at det er en jungle at finde rundt i. Som jeg ser det, er Duelund-højttaleren noget af et lys i junglen.
Til slut kan jeg sige, at jeg pt. har et Duelund signalkabel 'på prøve' i mit anlæg. Og dér er jeg sikker på det bliver! Jeg har prøvet mange forskellige kostbare kabler og er aldrig rigtig blevet tilfreds, men hér er sgu' noget af det rigtige! Et fuldstændig neutralt kabel der bare får det hele med. Intet går tabt. Og jeg kan såmænd genkende lidt af den lyd som også højttalerne har. Alting står knivskarpt og præcist og med en næsten uhyggelig 'naturlighed'. Og uden nogen form for hårdhed. Prøv det selv!
Med venlig hilsen
Niels L.
|
|
|
Hey Nilau...
Det her er muligvis et fjollet spørgsmål. Men findes der en web, hvor man kan se og læse om Duelunds produkter? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Nilau...
Det her er muligvis et fjollet spørgsmål. Men findes der en web, hvor man kan se og læse om Duelunds produkter?
[/QUOTE]
Hej...
Du kan prøve at søge på Google efter "Duelund". Så skal der nok dukke noget op. Jeg er ikke bekendt med en decideret hjemmeside.
Du kan også prøve at skrive til Frederik Carøe på info@duelundaudio.com
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hey Nilau...
Det her er muligvis et fjollet spørgsmål. Men findes der en web, hvor man kan se og læse om Duelunds produkter?
|
|
|
Hej...
Du kan prøve at søge på Google efter "Duelund". Så skal der nok dukke noget op. Jeg er ikke bekendt med en decideret hjemmeside.
Du kan også prøve at skrive til Frederik Carøe på info@duelundaudio.com
Mvh.
Niels L.
[/QUOTE]
Okay.... Takker __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Contrazione Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.steenduelund.dk/
Siden er dog nede for tiden. Men mon ikke den kommer op igen snart...
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ufatteligt godt, jeg bliver nødt til at høre
disse speakers
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Basil]Ja, jeg kan kun nikke genkendende til det du skriver. Denne højttaler lyder bare, ja, naturligt og den kan tilføre noget til musikken som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere, men det er selvfølgelig klart nok med disse ændrede enheder og det synkrone delefilter.
Du har ikke også NLE`s signal kabel?
Spørger, da jeg finder det interessant, hvordan dette og Duelunds signalkabel lyder testet mod hinanden.
Men jeg skal også selv gøre det inden for den nærmeste fremtid, men indtil videre er det kun NLE`s højttalerkabel der er bestilt og så må vi se, hvordan det klarer sig op i mod mit nuværende Duelund højttalerkabel.
Mvh Basil.[/QUOTE]
Hej Basil...
Nej, jeg har ikke NLEs signalkabel. Og har heller ikke prøvet det. Men jeg har et NLE 50 (4m) højttalerkabel. Og det er ihvertfald aldeles fremragende.
Jeg har netop tilsluttet et Duelund 1.0 kvt signalkabel. Det 'spiller' fantastisk.
Glæd dig til dit bestilte NLE højttalerkabel! Fortæl hvad du synes, når du har fået lyttet på det! Jeg har ikke hørt Duelunds højttalerkabel...kun at det skulle være rigtig godt!
Med venlig hilsen
Niels L. (Nilau)
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et meget fint indlæg, jeg er bestemt også meget betaget af Duelund universet. Af forståelige grunde er hans website lukket ned, og domænet til salg. Men forhåbentligt kommer de vise ord til ære og værdighed igen..?
Jeg skal også besøge Herr. Carøe til et meget intensivt lyt på Hifi4all højttaleren og ikke mindst håber jeg at stifte bekendtskab med Duelund kablerne. Noget jeg ser meget frem til !
Skal jeg kaldes lydfundamentalist, jamen så vil jeg smile glad og tilfreds  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej alle...
Med venlig hilsen
Niels L.
|
|
|
Jamen, det er jo meget fornemt at få så flot et skudsmål, det eneste jeg gjorde, var jo bare at spille lidt musik og servere kaffe. 
Steens hjemmeside er taget ned efter hans død, den vil muligvis genopstå senere, men det er lidt uklart lige nu.
DCA har ingen hjemmeside pt., den skulle dog gerne være der pr. 1 juni ( i år altså...) Al henvendelse kan som altid ske til mig.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Hej Basil...
Snip
Jeg har ikke hørt Duelunds højttalerkabel...kun at det skulle være rigtig godt!
Med venlig hilsen
Niels L. (Nilau)
|
|
|
Nå, det er vist ikke helt korrekt, selvom du selvfølgelig ikke har hørt det isoleret.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Nilau skrev:
|
Hej Basil...
Snip
Jeg har ikke hørt Duelunds højttalerkabel...kun at det skulle være rigtig godt!
Med venlig hilsen
Niels L. (Nilau)
|
|
|
Nå, det er vist ikke helt korrekt, selvom du selvfølgelig ikke har hørt det isoleret.
|
|
|
Hej...
Ja, det var en lapsus! Jo jeg har naturligvis _hørt_ Duelund højttalerkabel, men som du skriver...ikke isoleret. Det indgik i den samlede opstilling hos Frederik Carøe.
M.v.h.
Niels L.
____________________________________________________________ _______
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg venter meget spændt på at høre nogle sammenligninger mellem Duelunds kabel og NLE kablet.
Bruger selv Duelunds 2.1 kvt højtalerkabel og 1 kvt signalkabler med stor succes!
|
| Til top |
|
| |
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er prisen på disse højttalere og er der evt et lille billede eller to?? __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
| Hvad er prisen på disse højttalere og er der evt et lille billede eller to?? |
|
|
Jeg har lidt billeder på http://duelund.pinx.dk/
Det er så vidt jeg husker Frederiks anlæg, men det skal lige siges at det er nogle gamle billeder fra 2002. Nu ved jeg ikke om dette er hifi4all højttaleren, men den er før blevet kaldt køkkenhøjttaleren.
vh,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|

Sådan ser/så prototypen ud. Der ligger vist noget info om den på http://www.hifisentralen.no der er billedet ihvertfald fra. __________________
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
og den kan tilføre noget til musikken som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere
Mvh Basil. |
|
|
det er da ikke så godt den tilfører noget til musikken skulle den ikke helts bare spille det der er på pladen  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth K. skrev:
Fournais skrev:
| Hvad er prisen på disse højttalere og er der evt et lille billede eller to?? |
|
|
Jeg har lidt billeder på http://duelund.pinx.dk/
Det er så vidt jeg husker Frederiks anlæg, men det skal lige siges at det er nogle gamle billeder fra 2002. Nu ved jeg ikke om dette er hifi4all højttaleren, men den er før blevet kaldt køkkenhøjttaleren.
vh, Kenneth |
|
|
Det er ikke HiFi4all højttaleren, men en gammel ( B.F.) Duelund konstruktion konstruktion der godt nok gav anledning til "måske kunne man osv osv".
Køkkenhøjttaleren er en ganske anden (og mindre) konstruktion. Den viste (hvide gulvhøjttaler) hedder faktisk "sommerhushøjttaleren". Der er kun den ene (i privat eje) og den var kun på midlertidigt ophold hos Duelund da billedet blev taget.
Billederne af køkkenhøjttaleren (med blåt filt) er taget andet steds
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Basil skrev:
og den kan tilføre noget til musikken som jeg endnu ikke er stødt på hos almindelige købe højttalere
Mvh Basil. |
|
|
det er da ikke så godt den tilfører noget til musikken skulle den ikke helts bare spille det der er på pladen 
|
|
|
Jeg tror der er gået ged i Basil's tekstbehandlingsprogram
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
[. Den viste (hvide gulvhøjttaler) hedder faktisk "sommerhushøjttaleren". Der er kun den ene (i privat eje)
|
|
|
Der er faktisk 2 sæt, det andet befinder sig i Modifixs kælder, og er et bevis på denne herres manglende praktiske evner...
I øvrigt havde jeg besøg af en person, der også skriver på forumet... Er alle herindefra bare behagelige væsner? __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |