Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er Bi-Wiring? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Hej.
Nu har jeg set en stor del af folks anlæg her på siden, og er ret imponeret. Men der er mange der bruger "Bi-Wiring" - Hvad er det? Hvordan sætter man det til og hvordan virker det/hvilken effekt giver det?

Jeg er meget nysgerrig!

MVH Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

til biwiring bruges et kabel med 4 'ledninger' i højttalerenden.. og overflødiggør dermed kortslutningsbøjlen som ellers forbinder de 2 sæt terminaler på bagsiden af dine højttalere.
Nogle kabelproducenter udnytter det, sådan at de laver kabler med fx 2 tynde og 2 tykke ledere, det gør Nordost på nogle af deres modeller. Og andre producenter bruger forskellige kabeltyper til hhv bas og diskant/mellemtone. Fx PS Audio der bruger ren kobber til bassen, og forsølvet kobber til diskant/mellemtone.

Jeg bruger et singlewire kabel, men har valgt at udskifte kortslutningsbøjlerne med en stump kabel. Det kan også anbefales, de bøjler er ikke meget værd.

Beklager kvaliteten

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Okay. Tak for svaret 
Men jeg fik ikke helt fat i hvad effekten er.. Bedre lyd? mere lyd? eller hvad?
OG: Er der nogen grund til at gøre det? Altså kommer HT'erne til at spille bedre eller anderledes eller noget som helst?

Tak.

MVH Christian
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

effekten er forhåbentlig en bedre oplevelse af lyden. hvis det er blevet dårligere, skal man skifte væk fra det igen ..

Man kan ikke komme med en fast forklaring på hvad der sker, eller hvordan du opfatter det. Men prøv dig frem, måske synes du det er det bedste der er sket, eller måske synes du ikke der er så stor forskel, så det er nødvendigt at ofre de sidste kr på det.
Jeg er godt tilfreds med mit singlewire kabel, EFTER jeg fik skiftet kortslutningsbøjlerne ud..

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Krog!

Du får først og fremmest en bedre fleksibilitet. Nogle kabler har deres force i diskant/mellemtone mens andre i bassen. Ved at biwire kan du f.eks. bruge førstnævnte til diskant/mellemtone og sidstnævnte til bas.

Du kan i øvrigt gå et skridt videre og bi-ampe. Dvs. du kobler en ekstra forstærker ind, som så kun trækker basserne mens den anden forstærker kun trækker diskant/mellemtone. Dette kræver dog som regel, at forstærkerne har samme gain, ellers vil du enten få en for kraftig diskant/mellemtone eller for kraftig bas.

En 3. mulighed er at bi-ampe, hvor der kobles et aktivt delefilter ind (basserne skal så frakobles det passive delefilter eller være bygget til det). Det er den måde jeg skal til at trække mine højtalere på. Fordelen skulle være en renere bas, fordi jeg aflaster min rørforstærker, da den jo så ikke skal trække dem. Min transistorforstærker, som er god i bassen, skal så bruges der - og hvis gevinsten på mine nye højtalere er den samme på mine gamle tdl-er er der ingen grund til betænkning!

eigner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

Jeg bruger et singlewire kabel, men har valgt at udskifte kortslutningsbøjlerne med en stump kabel. Det kan også anbefales, de bøjler er ikke meget værd.

Beklager kvaliteten

Hej. Jeg har også overvejet at smide en stump singlewire bag på mine dali'er, men hvorfor har du krydset dem på billedet?

Til top Vis eigner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eigner

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

de er ikke krydset, det ser bare sådan ud.. Wink .. de to enkelte kabler er samlet med et plastik 'rør'..

Lede Kede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Nu lige for at gøre mig selv helt til grin... kortslutningsbøjlerne...
Det er dem jeg har markeret på billedet ik?

og Witzel har du brugt noget bestemt kabel til formålet eller er det underordnet?

mvh Kristian

Til top Vis Lede Kede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lede Kede

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt en stump gammelt Tara Labs Klara kabel til 29,- meteren til at kortslutte mine terminaler, hvilket fungere ganske udemærket. Tror det vil være et dumt sted at bruge for mange knaster - brug det du har har, hvis du da har et eller andet liggende.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Lede Kede skrev:
Nu lige for at gøre mig selv helt til grin... kortslutningsbøjlerne...
Det er dem jeg har markeret på billedet ik?

og Witzel har du brugt noget bestemt kabel til formålet eller er det underordnet?

mvh Kristian

ALARM!!!! Kan du så få de messing børger udskiftet med noget Bertram sølv!!

Jeg har selv haft en Audiovector højttaler, og der følger jo disse djævle-pinde med, i form af messing skinner, der forbinder terminalerne. VÆK MED DEM!! Har du "bedre" udstyr, ville du opleve et løft i lydkvaliteten, ved eksempelvis få Søren Bertram til at lave nogle sølv-lus i stedet for de djævle stænger.

Bare et lille tip.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Lede Kede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:

ALARM!!!! Kan du så få de messing børger udskiftet med noget Bertram sølv!!

Jeg har selv haft en Audiovector højttaler, og der følger jo disse djævle-pinde med, i form af messing skinner, der forbinder terminalerne. VÆK MED DEM!! Har du "bedre" udstyr, ville du opleve et løft i lydkvaliteten, ved eksempelvis få Søren Bertram til at lave nogle sølv-lus i stedet for de djævle stænger.

Bare et lille tip.

Hvem er ham Bertram?? og hvad koster sådan nogle sølv sjovere??

Kristian
Til top Vis Lede Kede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lede Kede

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Terminaler eller ej!!!

Check mine terminaler ud! Nederste 2 er til det passive delefilter. Desværre kan man ikke bi-wire højtalerne. Men de øverste 3 er til tri-amping... træk bøjlerne ud og deaktiver diskant, mellemtone og bas!!!

I øjeblikket kørere jeg diskant og mellemtone ind i de passive terminaler (nederste) og via et elektronisk delefilter bassen ind i wooferne (øverste terminaler). Det fungerer fint!

God pinse i øvrigt! Wink

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Ooop... glemte at tilføje foto!

Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har engang læst noget om, at formålet med biwiring var at forhindre, at der går en strøm fra bassen når den svinger ukontrolleret (forårsaget af en for svag forstærker) og til diskanten og give mislyde.
med biwiring har strømmen længere tur, da den da først skal vej omkring forstærkeren og dermed mindskes denne strøm.

dette er bare taget ud fra hvad der havde gemt sig i min hukommelse, så om det er rigtigt eller forkert må der vel være nogle kloge hoveder herinde der kan fortælle

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er Biwiring total unødigt!

Med mindre man bi amper!, her er der lidt at hente ved mere kontrol og bedre græb om tingene mm. ( især med mindre watt stærke, men gode effekttrin eks. rør eller små KlA. trin.)

Også kan der være en ide i at biampe mellem decideret bas ( under 150 - 200 Hz.) og diskant og mid..  og så bruge et noget kraftigere effekttrin tilbassen der kræver mest.

Men at biwire mellem diskant og bas/ mid. ser jeg som total unødigt og for det meste ikke ønskverdigt, det kan potencielt give flere problemer end fordele. ( især hvis man ikke bruger 100% identiske kabler)

Har ofte prøvet at lytte forskel, DER ER SGU INGEN!... efter min mening er det fup.

En anden ting at tænke længe og grundigt over er følgende :

Har du 3000 kr. (eks.) til at købe højtalerkabler for, så garantere! jeg dig at du får bedre lyd med et single wire "run" til alle 3000 kr. end du får fra to længder (biwire) til 1500 kr. hver. (altså to længder halvt så dyrt og godt kabel)

ET! godt kabel giver langt bedre lyd, end to halvt så gode.

Skal man biwire mellem bas UNDER 200 Hz. og så diskant & mid, samlet? ( hvilket er den eneste fornuftige måde at konfigurere bi wiring på, jeg har sgu har set det gjort så der "deles" mellem diskant, og så bas og mellemtone ( samlet) i en tre vejs, TOTAL IDIOTI!) så kan man ofte slippe afsted med at anvende det dyreste kabel på diskant & mid. og et lidt billigere på ren bas.

Eks. igen de 3000 kr..  så brug 2000 kr. til diskant & mid og 1000 kr. på bas. køb noget til bas med kraftigt tværsnit ( 2 til 4 mm.) i nogle tilfælde kan du slippe afsted med så lidt som 500 kr. til noget godt ren bas kabel...  og så smid 2500 kr. efter toppen.

Deler din højtaler til bas over! 150 hz. anbefaler jeg den første løsning 2000/1000 altså 1/3 til bas og 2/3 til top.

Deles over 200 hz. anbefaler jeg slet ikke biwire.............

Men! igen! skal du ikke! bi ampe??  så drop biwire og brug ALLE! dine penge på ET! godt kabel. 

Det har DYRT! købte erfaringer vist mig med stor tydelighed.

Her får du langt bedre lyd.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Lede Kede skrev:

Jeg vil klart anbefale, at bruge et stykke at det samme kabel, som du bruger til dine højttalere i forevejen. Der kan nok undværes et par stumper...

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Maj 2005 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Hvordan bi-wirer man en højttaler med seriekoblet delefilter ?

Miju: Bi-amping - Snakker du så med aktivt eller passivt delefilter ?
        Den bedste kontrol over højttaler-enhederne opnåes jo vel både i teori og
        praksis med aktiv deling.
        Er bi-amp med passivt delefilter (passiv bi-amping?) overhovedet noget
        værd, hvis man på forhånd afviser tanken om bi-wiring?
        Hvis vi snakker om en højttaler, der er født med seriekoblet (passivt)
        delefilter, så følger måske, at passiv bi-amping ikke er en mulighed, men
        at man er nødt til at vælge et aktivt delefilter, hvis der skal bi-ampes!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:

Hvordan bi-wirer man en højttaler med seriekoblet delefilter ?

Miju: Bi-amping - Snakker du så med aktivt eller passivt delefilter ?
        Den bedste kontrol over højttaler-enhederne opnåes jo vel både i teori og
        praksis med aktiv deling.
        Er bi-amp med passivt delefilter (passiv bi-amping?) overhovedet noget
        værd, hvis man på forhånd afviser tanken om bi-wiring?
        Hvis vi snakker om en højttaler, der er født med seriekoblet (passivt)
        delefilter, så følger måske, at passiv bi-amping ikke er en mulighed, men
        at man er nødt til at vælge et aktivt delefilter, hvis der skal bi-ampes!

Biamping har en en fordel ved mere effekt til eks. de mere tunge basser i et støre højtalersystem.. også ved "passiv" drift!

Eller som sagt hvis man har mindre kraftige men gode effekttrin, eks. rør eller klA... så vil to stk. en på "top" og en på kun bassen, give en klar fordel.

Denne vil være mere kontrol og kraft overskud, især i bunden, hvilket kan posetivt forplante sig til hele toneområdet..

Serielle filtre kan generelt IKKE! biwires og derfor heller ikke biampes..

Medmindre bas sektionen er fradelt og køre "normal" parallel filter, hvilket ses på nogle konstruktioner. ( altså serie filter på diskant og mid. og alm parallel til bas)

Biamping er altså somregel en fordel uanset hvad! men alm. biwiring fra kun ET. effekttrin eller integreret forstærker somregel ikke giver det store..

Her vil som sagt et godt singlewire kabel til samme pris man giver for to sæt til, biwire, som oftest giver et bedre resultat! og ISÆR! hvis man blot har en to vejs konstruktion.

OK! jeg må medgive en ting.... og det er at man vil da klart få en forbedring med biwire i forhold til singlewire, hvis man køber noget af samme type som man eventuelt allerede har og her ved deler signalet op og fordobler tværsnit, (især i bassen!) det er da ganske klart!

MEN! havde man nu fra begyndelsen købt et dobbeltså dyre kabel så ville man som sagt opleve den samme forbedring, og endda i endnu støre omfang og endnu mere markant. 

Hvis man ofre 2 x 1000 kr. på eks. 4 x 3 m. kabel og køre biwire med dette, vil man opleve en klar forbedring  i forhold til kun singlewire med samme kabel.

Primært i bassen.

Men! køber man et singlewire kabel til 2000 kr. vil lydforbedringen være endnu støre.

Hvad angår deciderede biwire kabler?

Så har jeg erfaring med dette gennem Taralabs RSC Prime.

Taralabs ( blandt andre) laver noget singlewire der hedder RSC Prime500. ( altså med 2 ledere) og så laver de et biwire kabel ( altså med 4 ledere) der hedder RSC Prime 1000.

Prime har 4 ledere der er 100% identiske med de der er 2 af i Prime 500.

Kablerne er 100% identiske bortset fra at der altså så er 4 x leder i Prime 1000.

Prime 1000 er godt dobbelt så dyrt som Prime 500.

Her prøvede jeg at gå fra Prime 500 til prime 1000 og biwiring, og JA! der var da klar hørbar forskel.

Så prøvede jeg for sjov at køre Prime1000 singlewire, altså bare et kabel megen til Prime 500 bare med dobbelt tværsnit,  effekten var den samme!

Om jeg kørte biwire eller singlewire med bøjlerne på terminalerne, med Prime1000 gav samme effekt.

Så prøvede jeg to sæt Prime 500 med biwire, dette lød bedre end med Prime 1000, både med single og biwire.

Her af ku jeg konkludere at deciderede biwire kabler ikke er så gode som helt seperate kabel træk!

Da jeg sammenlignede Prime 1000 biwire kablerne samt biwire run af Prime 500 med et "nummer" dyre kabel af samme fabrikat (Taralabs) altså springet op til Taralabs RSC Reference Gen2. (der faktisk som single wire kostede mig det samme som biwire sæt af Prime 500.) var forskellen mildestaget ENORM!

Altså markant bedre lyd fra det noget dyre reference end fra to sæt ( biwire) Prime 500 og lysår bedre end Prime 1000.

Havde jeg da bare købt reference med det samme.

EN! fordel ahvde det så da, for da jeg gik til biamping, ( købte endnu et effekttrin) med de fordele DETTE! vitterligt giver, så havde jeg Prime 500 til bas, og DET! gav et kæmpe løft.

Men dette på en højtaler der deler til bas under 200 Hz.

De før omtalte eksperimenter var lavet på en decideret to vejs højtaler, hvor biwiring så foregik mellem diskant og bas/mellemtone.

Her er der ikke noget at hente.

Dog skal jeg bemærke at hvis du nu ligger inde med et sæt gode kabler, og ikke har råd til endnu dyre model eller type, men køber noget magentil, så kan du da her opnå en lille forbedring ved at biwire selv her.

Det er jo måske nemmere rent økonomisk at ofre 1000 kr på et kabel magen til det man har til eks 1000 kr.  og få en forbedring, end det er at skulle bruge hele 2000 kr. på et helt nyt kabel.

Sådan kan man vende og dreje det lidt.

Men skal du starte helt fra bunden om man så kan sige eller tage et spring fra noget billigt til noget rigtig godt? så er det bedre at investere alt i ET! rigtig godt single wire.

Læs iøvrigt dette :

http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf

Tankevækkende!

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 Maj 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=josan]

Hej Krog!

Du får først og fremmest en bedre fleksibilitet. Nogle kabler har deres force i diskant/mellemtone mens andre i bassen. Ved at biwire kan du f.eks. bruge førstnævnte til diskant/mellemtone og sidstnævnte til bas.

Her må jeg kraftigt advare!

Medmindre der "deles" mellem diskant & mid. sammen og bas for sig selv.. og dette under 200 - 300 Hz. kan det være ganske "tricky" at bruge forskellige kabler!.. der kan opstå homogenitets problemer og fase problemer!..

Oftest oplever jeg problemer med homogenitet!...

Derfor anbefaler jeg ikke at man hvis man biwire ( biamper for den sags skyld!?) anvender forskellige kabler.

Man kan godt slippe ok afsted med det hvis der deles over til decideret dyb bas under de omkring 200 hz....

Jeg ville dog selv ikke anvende forskellige mærker /fabrikat!

Jeg selv køre eks. noget Taralabs RSC Decade Gen2 til diskant & mellemtone og noget Taralabs RSC Prime 500 til bas.. ( og dette  ved biamping med 200W til top og 480 W. til bas ) dette fungere ganske fornuftigt...

Jeg deler også ved 150 hz. til bas systemerne.

Selv her kunne jeg høre at der var noget der ikke stemte da jeg forsøgte med et andet mærke ( AudioQuest Midnight ) det var som om at området mellem 100 hz. og 300 Hz. ikke rigtig hang sammen.

Men med Taralabs RSC. type kabel typer BEGGE! steder, er der ikke noget problem.

På eks. en to vejs højtaler kunne sådan kabel blanding føre til endda meget stpre problemer!

At finde forskellige kabler med hver sine egenskaber og forcer der kan fungere optimalt sammen, vil kræve ret meget eksperimenteren for at ramme rigtigt, det er ik noget man blot gør i blinde eller udfra enkelte seperate lyttetest, det er ganske vanskligt!... ( her ved ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre ! man man skal nok påregne at afprøve ganske mange kabler før man finder de der sammen fungere optimalt og 100% homogent)

Du kan i øvrigt gå et skridt videre og bi-ampe. Dvs. du kobler en ekstra forstærker ind, som så kun trækker basserne mens den anden forstærker kun trækker diskant/mellemtone. Dette kræver dog som regel, at forstærkerne har samme gain, ellers vil du enten få en for kraftig diskant/mellemtone eller for kraftig bas.

Her har du ret! dette er lige vigtigt at bide mærke i!!... ellers får man problemer på den "konto" begge effekttrin skal have samme "følsomhed" / gain.. ( eller kunne justeres ind i forhold til hinanden)

mvh.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum