KimG skrev:
|
Hvordan bi-wirer man en højttaler med seriekoblet delefilter ?
Miju: Bi-amping - Snakker du så med aktivt eller passivt delefilter ? Den bedste kontrol over højttaler-enhederne opnåes jo vel både i teori og praksis med aktiv deling. Er bi-amp med passivt delefilter (passiv bi-amping?) overhovedet noget værd, hvis man på forhånd afviser tanken om bi-wiring? Hvis vi snakker om en højttaler, der er født med seriekoblet (passivt) delefilter, så følger måske, at passiv bi-amping ikke er en mulighed, men at man er nødt til at vælge et aktivt delefilter, hvis der skal bi-ampes!
|
|
|
Biamping har en en fordel ved mere effekt til eks. de mere tunge basser i et støre højtalersystem.. også ved "passiv" drift!
Eller som sagt hvis man har mindre kraftige men gode effekttrin, eks. rør eller klA... så vil to stk. en på "top" og en på kun bassen, give en klar fordel.
Denne vil være mere kontrol og kraft overskud, især i bunden, hvilket kan posetivt forplante sig til hele toneområdet..
Serielle filtre kan generelt IKKE! biwires og derfor heller ikke biampes..
Medmindre bas sektionen er fradelt og køre "normal" parallel filter, hvilket ses på nogle konstruktioner. ( altså serie filter på diskant og mid. og alm parallel til bas)
Biamping er altså somregel en fordel uanset hvad! men alm. biwiring fra kun ET. effekttrin eller integreret forstærker somregel ikke giver det store..
Her vil som sagt et godt singlewire kabel til samme pris man giver for to sæt til, biwire, som oftest giver et bedre resultat! og ISÆR! hvis man blot har en to vejs konstruktion.
OK! jeg må medgive en ting.... og det er at man vil da klart få en forbedring med biwire i forhold til singlewire, hvis man køber noget af samme type som man eventuelt allerede har og her ved deler signalet op og fordobler tværsnit, (især i bassen!) det er da ganske klart!
MEN! havde man nu fra begyndelsen købt et dobbeltså dyre kabel så ville man som sagt opleve den samme forbedring, og endda i endnu støre omfang og endnu mere markant.
Hvis man ofre 2 x 1000 kr. på eks. 4 x 3 m. kabel og køre biwire med dette, vil man opleve en klar forbedring i forhold til kun singlewire med samme kabel.
Primært i bassen.
Men! køber man et singlewire kabel til 2000 kr. vil lydforbedringen være endnu støre.
Hvad angår deciderede biwire kabler?
Så har jeg erfaring med dette gennem Taralabs RSC Prime.
Taralabs ( blandt andre) laver noget singlewire der hedder RSC Prime500. ( altså med 2 ledere) og så laver de et biwire kabel ( altså med 4 ledere) der hedder RSC Prime 1000.
Prime har 4 ledere der er 100% identiske med de der er 2 af i Prime 500.
Kablerne er 100% identiske bortset fra at der altså så er 4 x leder i Prime 1000.
Prime 1000 er godt dobbelt så dyrt som Prime 500.
Her prøvede jeg at gå fra Prime 500 til prime 1000 og biwiring, og JA! der var da klar hørbar forskel.
Så prøvede jeg for sjov at køre Prime1000 singlewire, altså bare et kabel megen til Prime 500 bare med dobbelt tværsnit, effekten var den samme!
Om jeg kørte biwire eller singlewire med bøjlerne på terminalerne, med Prime1000 gav samme effekt.
Så prøvede jeg to sæt Prime 500 med biwire, dette lød bedre end med Prime 1000, både med single og biwire.
Her af ku jeg konkludere at deciderede biwire kabler ikke er så gode som helt seperate kabel træk!
Da jeg sammenlignede Prime 1000 biwire kablerne samt biwire run af Prime 500 med et "nummer" dyre kabel af samme fabrikat (Taralabs) altså springet op til Taralabs RSC Reference Gen2. (der faktisk som single wire kostede mig det samme som biwire sæt af Prime 500.) var forskellen mildestaget ENORM!
Altså markant bedre lyd fra det noget dyre reference end fra to sæt ( biwire) Prime 500 og lysår bedre end Prime 1000.
Havde jeg da bare købt reference med det samme.
EN! fordel ahvde det så da, for da jeg gik til biamping, ( købte endnu et effekttrin) med de fordele DETTE! vitterligt giver, så havde jeg Prime 500 til bas, og DET! gav et kæmpe løft.
Men dette på en højtaler der deler til bas under 200 Hz.
De før omtalte eksperimenter var lavet på en decideret to vejs højtaler, hvor biwiring så foregik mellem diskant og bas/mellemtone.
Her er der ikke noget at hente.
Dog skal jeg bemærke at hvis du nu ligger inde med et sæt gode kabler, og ikke har råd til endnu dyre model eller type, men køber noget magentil, så kan du da her opnå en lille forbedring ved at biwire selv her.
Det er jo måske nemmere rent økonomisk at ofre 1000 kr på et kabel magen til det man har til eks 1000 kr. og få en forbedring, end det er at skulle bruge hele 2000 kr. på et helt nyt kabel.
Sådan kan man vende og dreje det lidt.
Men skal du starte helt fra bunden om man så kan sige eller tage et spring fra noget billigt til noget rigtig godt? så er det bedre at investere alt i ET! rigtig godt single wire.
Læs iøvrigt dette :
http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf
Tankevækkende! 
mvh.