| Forfatter |
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet ud af at min frontvæg i mit surroundrum giver voldsomme resonanser ved ca 55hz.Der er et peak på ca 13db i forhold til resten af frekvenskurven.Vægen består pt af træ(listeloft)med flamingo på bagsiden.Jeg har en teori, at vægen fungere som en stor ht membran.Er der nogle der har erfaringer med evt gips eller andet lyddødt materiale?.Vægen er ca2,5x3,5,jeg har god afstand til ht+sub.Håber at nogle kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan øge egenvægten på væggen (pladen) falder resonansfrekvensen - det kan være en løsning!
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstået hvordan.Den eksisterene væg eller?????.Idag har jeg forsøgsvis prøvet at flytte suben på linie med sweetspot,for at få den væk fra vægen.Men uanset hvor i rummet den står gør det ingen forskel resonansen er så slem at selv om mine front ht (b&w 603s3) har alle basporte lukket lyder det som om der kør en stor lastbil forbi mit vindue.Min svigerfar som går meget op i hifi(har meridian)har aldrig hørt noget ligende.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 07:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er sikker på, at der er tale om resonans i selv væggen og ikke blot stående bølger mellem front- og bagvæg? Frekvensen passer nemlig meget godt til et rum med ca. 3,1 m mellem væggene.
Hvis det er væggen der svinger som en stor membran vil det være en god ide som nævnt at øge massen af den, evt ved at beklæde den med tykke mdf-plader, eller også stive den bagvedliggende konstruktion af med lægter, gerne anbragt med uens afstande for at fordele resonanserne.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er slet ikke sikker .I dag har jeg prøvet at flytte suben hen mod døråbningen til køkkenet(ca160 bred).og jo mere den spillede hen mod døren des mindre resonans/stående bølger.Hvordan kan jeg konstatere hvad det er?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidste du nævner er netop tegn på stående bølger.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er stående bølger ,hvad gør man så uden at det kommer til at ligne en æggebakke?Jeg har også en kone som har noget at skulle havde sagt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for hjælpen og giver en tilbagemelding når problemet er løst.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
Hvis det er stående bølger ,hvad gør man så uden at det kommer til at ligne en æggebakke?Jeg har også en kone som har noget at skulle havde sagt |
|
|
Bare lige for fuldstændighedens skyld: Æggebakker hjælper ikke mod stående bølger og basproblemer generelt, de kan allerhøjest dæmpe og sprede de øvre frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindes at Madsen i High Fidelity for et par år siden skrev en artikel om nogle aktive bass-traps designet af Nelson Pass. Noget med nogle rør med 8'' enheder i hver ende, forstærkere og mikrofoner indbygget. Han havde pillet lidt i dem. Ved ikke, om andre har syslet med tilsvarende/samme løsnings-idéer.
Man kan selvfølgelig diskutere, hvor pænt det er med sådan nogle rør placeret i 2 eller flere af rummets hjørner, men det slår givet en "standard"-behandling med diverse passive diffusorer, absorbere mv. - De fylder, nemlig.. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den med røret og membranerne har jeg også læst om.DE var ret effektive,men ikke særlig konevenlig.Jeg har forsøgsvis prøvet at smide sækkestole i hjørnerne,og dyner på gulvet uden resultat.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den mest radikale løsning er at opbygge en ny væg eller udskifte listebklædningen med en ny "skal" uden på den eksisterende ramme, som ikke er parallel med den modstående væg. Det kan evt, laves så væggen får et lodret "knæk" på midten som ligger 20-30 cm længere fremskudt i forhold til hjørnerne, hvis du forstår. Dette vil dog især dæmpe flutter-ekko.
Hvis du vil have has på den stående bølge, kan du opbygge den nye væg som et spaltepanel, afstemt til den frekvens, du skal dæmpe.
Desuden har placering af højttaler og lytter meget at sige, som du selv har fundet ud af.
Sækkestole og dyner hjælper ikke meget anbragt lige op ad de reflekterende flader - slet ikke i basområdet. Langs vægge og især i hjørnerne vil der være maximum for trykvariationer men minimal partikelbevægelse - omvendt midt i rummet hvor hastighedsabsorbenter som tæpper og dyner vil gøre størst gavn.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg står i lyttepos og går frem mod front vægen aftager basen.Jeg så en skitse over hvad der sker når man har en stående bølge.Og hvis jeg har forstået det ret vil det altid være værst midt i rummet det er værst.Så det man skal gøre er altså at opbygge en væg som istedet for at kaste lyden ligeud,kaster den til siden grov sagt.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter udskiftning af anlæg(Fra NAD til Primare)er problemet blevet mindre.MEN det er stadig ikke godt nok.Jeg har b.l.a prøvet gardiner foran vinduespartiet(sidevæg) ht laaaangt fra vægen uden resultat.Det lyder simpelhen som om at vægge og loft spiller med,men hvis jeg stikker hovedet ud af døren er det væk.jeg har fundet ud af at der to måder at gribe problemet and på.Lyddifuser eller absorvering.Og jeg har valgt absorvering.skal jeg sætte nyt loft op eller er det bagvægen jeg skal arbejde på(modsat ht)EVT med hvilke materialer?
|
| Til top |
|
| |