Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Konstrueret rytmesans? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg mange gange herinde, læst om forstærkere og højttalere der enten kan spille rytmisk, kan gengive en særlig drivende kerne i musikken, og jeg har selv hørt en del der ikke kan.

Jeg er ikke teknisk anlagt og det kan være der ikke findes noget svar på spørgsmålet, men det lyder cirka sådan her:

Kan man konstruere et produkt til at opsøge og gengive rytmik?

Rytmik er så mit paraplybegreb over mange underbegreber som nogle få nævnt her; medrivende, taktfast, groovende, inciterende, timing, tempo, o.s.v..

I og med jeg siger jeg selv har hørt nogle der kan og andre som ikke kan, så må der være nogle konstruktionsmæssige, principmæssige beslutninger der afgør om for eksempel en forstærker eller en HT kan gengive rytme på en fed måde.

Hvad er en fed måde? Det kan eksempelvis være når man hører Stewie Wonders "Do like you" og "Cash in your face" på LP/CD´en "Hotter than july" fra 1980.

Den er indspillet med mange lag, for han spiller selv de fleste instrumenter, men det er ligemeget her. Pointen er, at hvis du hører de to numre på, eksempelvis et ældre Linn/Naim/Densen anlæg, eller et hvor de nævnte mærker dominerer, vil du få en tydelig oplevelse af hvor meget drive og hoppende rytme der er i alt hvad han laver. Og skæve pauser, der liiiiige holder til næste bigdrumattack!

Og omvendt; hører du dem på et anlæg hvor ingen af mærkerne der indgår er kendte for rytmikgenkendelse, så er man helt ligeglad med nummrerne, der sker ikke rigtig noget.

Det her er ikke skrevet for at polere på Linns/Naims eller Densens produkter, det kan de godt selv, når de nævnes er det fordi det er bevisligt at de kan noget specielt i den retning.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

THX1138
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om man kan konstuere en forstærker eller Cd-afspiller så de "opsøger" rytme / timing. Men jeg er helt sikker på at man konstruere forstærkere mm så det ødelægger timing / rytme og kun spiller lyde og ikke musik. Sådan oplever jeg faktisk rigtig mange Hi-Fi producenter. De har glemt musikken... Der sys jeg Densen og andre er et friskt pust...

Mvh

En densist...

Til top Vis THX1138's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af THX1138

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes