Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 05:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Producenters dataopgivelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har ofte undret mig lidt over de opgivelser mange producenter af højttalere bruger.

Der er mig bekendt ingen præcise krav/regler for opgivelser af data omkring en højttaler.

Når "man" opgiver frekvensområde på en højttaler, bruger producenter så roomgain?

Jeg tænker blandt andet på de målinger man efterfølgende udfører, der viser meget positive opgivelser fra producenterne. Tænk blot på den lille "historie" om Audio Pro's "misser": http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413

Er der nogen der har gjort nogle erfaringer med højttalerbranchens "moral" på dette punkt?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg har ofte undret mig lidt over de opgivelser mange producenter af højttalere bruger.

Der er mig bekendt ingen præcise krav/regler for opgivelser af data omkring en højttaler.

Når "man" opgiver frekvensområde på en højttaler, bruger producenter så roomgain?

Jeg tænker blandt andet på de målinger man efterfølgende udfører, der viser meget positive opgivelser fra producenterne. Tænk blot på den lille "historie" om Audio Pro's "misser": http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413

Er der nogen der har gjort nogle erfaringer med højttalerbranchens "moral" på dette punkt?

Et uleldigt sammenrend af måleteknisk anarki og uvidenhed på begge sider af skranken. Producenten vil gerne sælge højttalere. Kunderne vil gerne ha' noget der ikke kan lade sig gøre hvilket producenterne så prøver at levere, med de midler der nu er til rådighed

For at forudsige en basenheds opførsel i den dybe ende skal man vide 3 ting. 1) kabinettype. 2) systemresonans 3) Qt

Alle basenheder gengiver til 0Hz med mindre de er forsynet med en seriekondensator. Hvordan de gør det kan udledes af ovenstående 3 oplysninger

Hvis der er brugt sære refleksafstemninger og/eller elektrisk korrektion hvad enten den er aktiv eller passiv vil det selvfølgelig påvirke resultatet.

Højttalermålinger skal selvfølgelig følges af detaljerede oplysninger om målebetingelserne. Der er standarder for måling af løse enheder, f.eks. baffelstørrelse men fabrikanterne blander betingelserne som det passer dem. Vifa / Scanspeak har (havde) ikke ensartede betingelser for målinger. Nærlæsning af de gamle trykte datablade afslører en højst irriterende uensartethed. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også en ide om at der herskede anarki på området.

Har gamle datablade liggende på nogle Scan-Speak, hvor dataene ændre sig med tiden, selvom modellen hedder det samme. Gik ud fra det var fordi de blot ændrede (forbedrede?) lidt på modellerne.

Går ud fra du referere til den "rigtige" højttaler, siden du ikke kommentere lytterummet i forbindelse med hvor dybt der kan spilles.

Men det kan da ikke lade sig gøre at en højttaler spiller "rigtigt" i alle lytterum. Der vil da komme reflektioner fra omgivelserne på den ene eller den anden måde. Min ide gik på at mange højttalerproducenter målte højttalerne med dette roomgain (er det ikke helt op til 12dB gain i det dybe?). For så kan alle højttalere jo spille dybt.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Juni 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Jeg havde også en ide om at der herskede anarki på området.

Har gamle datablade liggende på nogle Scan-Speak, hvor dataene ændre sig med tiden, selvom modellen hedder det samme. Gik ud fra det var fordi de blot ændrede (forbedrede?) lidt på modellerne.

Går ud fra du referere til den "rigtige" højttaler, siden du ikke kommentere lytterummet i forbindelse med hvor dybt der kan spilles.

Men det kan da ikke lade sig gøre at en højttaler spiller "rigtigt" i alle lytterum. Der vil da komme reflektioner fra omgivelserne på den ene eller den anden måde. Min ide gik på at mange højttalerproducenter målte højttalerne med dette roomgain (er det ikke helt op til 12dB gain i det dybe?). For så kan alle højttalere jo spille dybt.

Scan Speak har lavet om på mange ting gennem årene. Den sekskantede spoletråd forsvandt, kobberkappen forsvandt, der blev bedre plads i magnetgabet, ågene var bedre tilpassede på de gamle enheder, sære membraner der spræller så det er en lyst og træge gummibølger afløste bløde skumbølger. Alt sammen lig lavere følsomhed, højere Q og begrænset anvendelig båndbredde

Et hurtig kik på nogle gamle datablade fra Scan Speak oplyser 2.83V og 0,314 meter i uendelig baffel. T/S data er målt med en seriemodstand på 0,15 -0,20 ohm på mellem- og basenheder.    

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes