Sendt: 15 Juni 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg har ofte undret mig lidt over de opgivelser mange producenter af højttalere bruger.
Der er mig bekendt ingen præcise krav/regler for opgivelser af data omkring en højttaler.
Når "man" opgiver frekvensområde på en højttaler, bruger producenter så roomgain?
Jeg tænker blandt andet på de målinger man efterfølgende udfører, der viser meget positive opgivelser fra producenterne. Tænk blot på den lille "historie" om Audio Pro's "misser": http://www.readybb.com/audiopro/viewtopic.php?t=413
Er der nogen der har gjort nogle erfaringer med højttalerbranchens "moral" på dette punkt?
|
|
|
Et uleldigt sammenrend af måleteknisk anarki og uvidenhed på begge sider af skranken. Producenten vil gerne sælge højttalere. Kunderne vil gerne ha' noget der ikke kan lade sig gøre hvilket producenterne så prøver at levere, med de midler der nu er til rådighed
For at forudsige en basenheds opførsel i den dybe ende skal man vide 3 ting. 1) kabinettype. 2) systemresonans 3) Qt
Alle basenheder gengiver til 0Hz med mindre de er forsynet med en seriekondensator. Hvordan de gør det kan udledes af ovenstående 3 oplysninger
Hvis der er brugt sære refleksafstemninger og/eller elektrisk korrektion hvad enten den er aktiv eller passiv vil det selvfølgelig påvirke resultatet.
Højttalermålinger skal selvfølgelig følges af detaljerede oplysninger om målebetingelserne. Der er standarder for måling af løse enheder, f.eks. baffelstørrelse men fabrikanterne blander betingelserne som det passer dem. Vifa / Scanspeak har (havde) ikke ensartede betingelser for målinger. Nærlæsning af de gamle trykte datablade afslører en højst irriterende uensartethed.
|