Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rensning af silverline... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Ja så stod jeg midt i forårsrengøringen og ville vaske min Nad S300 aluminiumsfront, men hvad bør man egentligt bruge på den. Kun ajax, eller bør man godt kunne bruge noget stærkere ? Det skal siges at den er rimeligt nusset og har ikke samme farve som min S500 og ved godt de ikke altid er ens .. men er sikker på jeg kan få dem tættere på henanden ved at give dem noget knofedt. Ved bare ikke helt hvor heftigt jeg må gå til værks.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hmm, godt spørgsmål... Tror man skal være varsom med diverse skrappe sager såfremt fronten er malet eller der er trykt noget på. Eloxeret alu derimod er ret robust og der kan man næsten bruge hvad som helst kemisk såfremt der ikke er en text der kan gå af. (OBS, jeg kender ikke belægningen/overfladebehandlingen på dine NAD's!)

Havde det været mine blev fronten pillet af og vasket med alm. håndsæbe (fast, ikke flydende) og en svamp (endelig ikke den grønne side af en grydesvamp ). Evt. lad sæben sidde lidt inden der grubbes efter.'
Har endnu ikke været ude for noget der ikke har kunnet holde til det - altså såfremt man har færdighederne dertil. Og pånær de ridser de jo har fået med tiden, vil de blive som nye!

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hmm oki .. det bliver så nok det ..

dvs ikke engang ajax er anbefaldesværdigt?

Det er børstet aluminium S300 er lavet i .. men der ersmå silketryk på så skal nok være varsom ..

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Alm. ajax burde der ikke være problemer med. Ej heller sulfo eller hvad man nu kunne finde på i den retning.
Jeg synes bare at hvis man beslutter sig for at give dem den store tur, så er alm. håndsæbe i fast form nu nr. 1.

Og husk at tørre godt af bagefter med en tør og blød klud/håndklæde, så overfladen efterlades skinnende blank/ren.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

oki .. det vil jeg så gøre .. hmm gad vide hvordan jeg for fronten af .. men det ser nu ikke så svært ud ..

Tak for hjælpen ..

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

Ajax indeholder salmiak-spiritus, det skal du altså ikke bruge!

Køb en mikrofiber-klud til små 25 kroner i den lokale FØdevare- og TEXtilforretning, det skal være den til vinduer med en fin og en grov side!

Lav en sulfoblanding, ganske lidt sulfo til en køkkenvask varmt vand, og så skal apparatet bare aftørres 1-100 gange, så skulle det være som nyt!

Ecolab har lavet et renseprodukt (jeg husker ikke nummeret, men kigger når jeg kommer hjem), det ligner lidt barberskum og er meget effektivt overfor indgroet snavs og nikotin! En sådan spray-dåse kan måske erhverves gennem den lokale "Hifi-klub" for ca. 75-100 kr. Mange radioforhandlere bruger dem til afrensning af "demo"; så er de ligesom nye! (Ecolab.com og .dk!)

Jeg har fundet den; kig under Ecolab.com/industrial-manifacturing/warehouse/housekeeping/ housekeeping specialties, så er den nederst på siden "spray cleaner aerosol for hard surfaces"

Sådan!  Den er go´!

NB: Silketryk er ikke så pivet som de gammeldags "gnubbe-bogstaver"!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Ajax indeholder salmiak-spiritus, det skal du altså ikke bruge!

Ahh, den havde jeg ikke lige tænkt på (i det hele taget sjældent jeg bruger sådan noget, hvis jeg endeligt bruger sådan noget lign. er det uden salmiak spiritus).
Hvis overfladen er eloxeret alu tager den nu ingen skade. Spørgsmålet er bare med silketrykket, men som du siger er det nu ikke så sart igen.
Men men skal i hvert fald holde sig fra acetone og celulosefortynder, de opløser næsten alle former for plastic/maling

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hmm .. oki tror jeg vil hoppe på det der rense ting fra ecolab.

hmm nu bliver jeg i tvivl om det er silketryk eller gnubbe bogstaver ..

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 05:40 | IP-adresse registreret  

1000% silketryk; det har man brugt de sidste 5-10 år!

Men om du har held til at finde den dersens Ecolab, det bliver spændende!

NB: 75-100 kr, det lyder halvdyrt, men det er drøjt i brug!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Det billigste er vel stadig helt almindelig opvaskevand.

For år tilbage stod jeg med en integreret Luxman med den lækreste gyldne aluminiums finish, man kunne tænke sig, - der var bare et par genstridige pletter her og der. Troede jeg.
Nå, jeg pillede fronten af, og lagde den i blød i opvaskevand. Det viste sig, det gyldne sandsynligvis var en god blanding af nikotin(røg) og almindeligt skidt.
Efter endt rengøring stod jeg med en Luxman front i det reneste blanke aluminium uden en eneste ridse.
Hvordan blev den så beskidt ? - Jo, den havde tilbragt nogle år på en højt placeret hylde i et lokalradio-teknikrum, hvor man meget politisk ukorrekt røg som skorstene, hvilket ofte gav anledning til rensning af fx. mixer, bl.a. med opsugning af aske fra bunden af mixeren. Eneste vej ind: Gennem faderne

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Der findes en speciel rensevædske til NAD's silverline serie. Jeg mener ikke den er specielt dyr.

NAD er hverken eloxeret eller børstet. Det minder nærmest om glasblæst alu.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej MonoTovarisj,

Mr. DIY himself, Mr. Leth, anbefalede engang i en TV udsendelse at bruge lugtfri petroleum til rengøring af elektroniske apparater, såsom mobilbamser, stereo etc.

Jeg har siden brugt det flittigt, og har endnu ikke oplevet (7-9-13) nogen problemer med det, hverken mht. til ændring i finish (som kun er blevet bedre af det), eller mht. tryk af forskellig art.

Dette politisk ukorrekte produkt virker endvidere på en stor del af forbrugsvarer, såsom bilens interieur, CD covers, you name it. Altså lidt af et vidundermiddel for sådan nogle som os, der har brug for det

Brug det sammen med en bløøød bomuldsklud, som du bagefter lader dampe behørigt af ude i det fri. Skidtet kan ligesom kombinationen linolie og bomuld nemlig selvantænde, skal du lige være opmærksom på. Har dog endnu ikke kunne få naboens køter til at gå op i røg på den konto, men man ved jo aldrig

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Der findes en speciel rensevædske til NAD's silverline serie. Jeg mener ikke den er specielt dyr.

NAD er hverken eloxeret eller børstet. Det minder nærmest om glasblæst alu.

hmm .. det lyder som om det er det jeg bør bruge .. selvom det sikkert bare er et mærke bluff .. men så har man da ihvertfald deres ord for at det er det man bør bruge .. kan man købe det i hifiklubben ?

Ghammel & Suhr skrev:
Hej MonoTovarisj,

Mr. DIY himself, Mr. Leth, anbefalede engang i en TV udsendelse at bruge lugtfri petroleum til rengøring af elektroniske apparater, såsom mobilbamser, stereo etc.

Jeg har siden brugt det flittigt, og har endnu ikke oplevet (7-9-13) nogen problemer med det, hverken mht. til ændring i finish (som kun er blevet bedre af det), eller mht. tryk af forskellig art.

Dette politisk ukorrekte produkt virker endvidere på en stor del af forbrugsvarer, såsom bilens interieur, CD covers, you name it. Altså lidt af et vidundermiddel for sådan nogle som os, der har brug for det

Brug det sammen med en bløøød bomuldsklud, som du bagefter lader dampe behørigt af ude i det fri. Skidtet kan ligesom kombinationen linolie og bomuld nemlig selvantænde, skal du lige være opmærksom på. Har dog endnu ikke kunne få naboens køter til at gå op i røg på den konto, men man ved jo aldrig

Med høflig hilsen
G&S

Hmm det vil jeg prøve hvis jeg ikke kan finde NAD rensevæsken

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

1000% silketryk; det har man brugt de sidste 5-10 år!

Men om du har held til at finde den dersens Ecolab, det bliver spændende!

NB: 75-100 kr, det lyder halvdyrt, men det er drøjt i brug!

jep .. men tror også vi bruger noget lignende på arbejdet til vores PA produkter, så vil spørge væske/kemikalie manden næste gang han kommer forbi ..

for pt tror jeg vi er løbet tør ..

MBAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Som Kjeldsen rigtig nok skriver, er der lavet en speciel rensevæske til Silverline-serien, som i øvrigt er sandblæst alu.

Du kan givetvis ikke købe den i HFK´s butikker, men den kan bestilles ved at sende en mai til deres service-værksted.

Jeg bruger den selv og det fungerer fint - indrømmet; jeg kalder det NAD opvaskevand, da det sikkert ikke er en speciel heksebryg med magiske evner.

Men som du selv skriver, er du da på den sikre side, ved at bruge et produkt udviklet til formålet.

Brug en ikke-fnuggende klud - eksempelvis et stykke af en gammel, hvid undertrøje

MBAA

Til top Vis MBAA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MBAA

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Selvom den er glasblæst kan den sagtens have fået en eloxering bagefter. Eloxeringer kan laves med mange udseender og behøver nødvendigvis ikke være sort eller sølvgrå, men kan også være blank (glat overflade) - eller børstet eller blæst hvis overfladen er det.
Uden overfladebehandling vil aluminum ret hurtigt blive grimt, miste sin glans og kedeligt at se på - og rører man ved det , kommer der oxiderede fingeraftryk, som kun vanskeligt lader sig bekæmpe uden at overfladen forandres.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

MBAA skrev:

Som Kjeldsen rigtig nok skriver, er der lavet en speciel rensevæske til Silverline-serien, som i øvrigt er sandblæst alu.

Du kan givetvis ikke købe den i HFK´s butikker, men den kan bestilles ved at sende en mai til deres service-værksted.

Jeg bruger den selv og det fungerer fint - indrømmet; jeg kalder det NAD opvaskevand, da det sikkert ikke er en speciel heksebryg med magiske evner.

Men som du selv skriver, er du da på den sikre side, ved at bruge et produkt udviklet til formålet.

Brug en ikke-fnuggende klud - eksempelvis et stykke af en gammel, hvid undertrøje

MBAA

oki det vil jeg gøre

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Ecolab 7601 spray-cleaner!  

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Ecolab 7601 spray-cleaner!  

hehe og hvor skaffer man det henne

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg købte min dåse spray-cleaner i Hifi-klubben, afdeling Korsgade, Slagelse!

Jeg gav vist 55 kroner i 1999, så dåsen holder i et stykke tid!  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes