| Forfatter |
|
Gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er i gang med at få lavet tegninger på vores nye hus. Vores "plan" er at lave en egoist-bio-stue som ikke er særlig stor. Jeg har dog frygteligt svært ved at fornemme om den er for lille. Håber derfor I kan hjælpe.
Stuen vil blive (næsten) kvardratisk og bliver (som tegningerne er p.t.) ca. 4,5mx5m. Der vil blive enten en mindre sofa eller 2 lænestole. Disse vil blive rykket ud fra væggen, men hvor langt? Jeg har 2 baghøjt. og der kommer sikkert en bag-center til også. TVet er p.t. et 32" WS men vil gerne dimensionere efter et 42".
Mine bekymringer går på om vi kommer for tæt på TV og front-højt. Findes der nogle "regler" for disse ting? Jeg vil lige poste tegningerne så snart jeg kan.
Mvh
Gabriel
|
| Til top |
|
| |
GuldLos Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kommer for tæt på?
Altså når jeg har flyttet på fredag, så kommer jeg til at sidde ca. 4,5 meter fra mit lærrede som er 230cm bredt....
Tror ikke du kommer til at sidde for tæt på skærmen, der skal vel være lidt bio effekt i billedet.
Rune __________________ ...It's only as loud as the silence it brakes... Porcupine Tree
|
| Til top |
|
| |
epoxy5 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi sidder ca. 3m. fra 42" plasma - dette er perfekt :)
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den størrelse rum lyder helt fint til en egoist bio, og også til et større billede end 42" __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
Gabriel Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok... det lyder rigtig godt. Jeg takker for svarene. 
Jeg vil dog lige have lov til at vende tilbage med tegningerne til endelig "godkendelse". Vil jo gerne være sikker på at vi gør det rigtige. 
Gabriel
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du tænker på højttalerplacering vil det være optimalt at sidde lige langt fra alle højttalere. Man kommer hurtigt til at sidde for tæt på baghøjttalerne, så hvis rummet kan blive aflangt ville jeg anbefale det...
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gabriel ! ........er næsten ked af at sige, at kvadratiske (kubiske) lytterum er endog meget problematiske !
I et lytterum/bio-stue etc. vil der være en mængde resonanser fordelt over frekvensspektret, og ideelt set skal den være så jævn som muligt.
Dvs. et forhold 1:1,5:2,4 .........feks. har jeg 2,5m til loft, så den ideelle bredde er 3,75m og en længde på 6m !
Hertil skal man også tage stilling til konstruktionen - gulv, loft og væggene, er de af træ, beton eller noget helt andet ?
www.hunecke.de
God fornøjelse ved tegnebordet
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Gabriel Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... det lyder jo ikke så godt.
Konstruktionen bliver fuldmurede vægge (vandskurede) og gipslofter. Det er vist ikke den bedste ting i så lille et rum. Men hvem ved, vi er jo stadig igang med tegningerne, så tingene kan jo ændre sig. Tak for svar og link. 
Gabriel
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldmurede vægge og gipsloft er jo meget populært og ser godt ud... Husk tykke gardiner og gulvtæppe hist og her - det vil klart hjælpe på akustikken.
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder 2,5m fra 66" lærrede. Det er super. Men det skal ikke være meget større. Hvis I vil have et decideret bio-rum synes jeg det er synd at nøjes med 42", men det er bare min mening 
Held og lykke med huset.
|
| Til top |
|
| |
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 13 Juli 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
|
Hej Gabriel ! ........er næsten ked af at sige, at kvadratiske (kubiske) lytterum er endog meget problematiske !
I et lytterum/bio-stue etc. vil der være en mængde resonanser fordelt over frekvensspektret, og ideelt set skal den være så jævn som muligt.
Dvs. et forhold 1:1,5:2,4 .........feks. har jeg 2,5m til loft, så den ideelle bredde er 3,75m og en længde på 6m ! |
|
|
Korrekt !!!
Hvis du i tillegg kan benytte et loft med skrå sidevegger, vil forholdene bli optimale...........
Legger ved et "hint" her:
http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Flageborg
|
| Til top |
|
| |