|
1. lav overskrifter der IKKE nedlader og gør dig bedre end andre.
(Jonas Bojer) vil jeg prøve på 
2. husk du ikke er fagmand, men blot en indkøber af konsum hifi. Prisen siger intet om din viden. Nogen vil måske sige det modsatte er tilfældet.
(Jonas Bojer) heldigvis er jeg ikke en fagmand jeg gør det KUN for musikkens og nydelsen skyld ganske egoistisk 
3. husk din mening ikke tæller mere end andres.
(Jonas Bojer) jo da hvis den er mere rigtig. Nogle syntes det er iorden at lave bankrøverier men det gør ikke deres mening lovlig. Var denne for stram stødte jeg nogle ? 
vi skal ikke til det igen, men jeg mener nu at min mening er lige så meget værd som din. og specielt når det kommer til min lytning, og hvad jeg sætter pris på.
jeg er ikke tilhænger af Jante loven. men husk at det der ophøjer sig selv skal ydmyges, og den det ydmyger sig selv skal ophøjes.
og nu til nogen spørgsmål:
1. du er meget katagorisk. kabler med boxe på virker ikke, ELS er noget fub osv. er det fordi du har hørt dem i alle kombinationer. eller har du bare ikke hørt dem i en hvor de fungerede ?
(Jonas Bojer) nope jeg har aldrig hørt dem i noget som helst system som virkede men jeg kan ikke udelukke at det ikke var selve systemet som ikke fungerede. Nogle vil nok sige i denne sammenhæng at ML og Krell ikke fejler noget.
2. du mener hifi er et endeligt. hvis det er tilfældet må den jo kunne måles, ellers er det jo ikke endeligt/bevist.
(Jonas Bojer) det kan det også.
du må da som ing. vide at, alt der ikke kan måles, bevises, eftervises osv. er helt åbent.
(Jonas Bojer) Alt er fysik og kemi at vi ikke kan måle det er blot fordi vi ikke er dygtige nok endnu.
og kun en påstand/ mening. din bedømmelse af dette påståede endelige, er vel ikke mere rigtig end du rækker. jeg ved godt at du og andre (læs Duen) mener det ikke er en smagssag/ opfattelse. Men så fortæl mig hvordan jeg får målt eller bedømt om mit anlæg er 100 eller kun 10% hifi. det plejer at være et spørgsmål i lader som om i ikke har hørt, men her er det igen.
(Jonas Bojer) Jaa jeg vil også gerne have en HIFI måler ;O) men jeg bruger den stærkeste computer til at bedømme HIFI med og det er hjernen. Det er altså ikke særligt komplekst men HIFI brancen er ophøjet til noget ophøjet gylle og folk tror at det handler om højde dybde og bredde. Jeg har demoet i 4 timer i dag for en tidligere HIFI-klubben ansat og endelig efter nogle timer kunne han forstå hvad melodi er. Som han selv siger det han er vantil at bedømme HIFI udfra en forudfatte mening han har inde bag i hovdet og det måler han alt HIFI med, derfor var det svær for han at give slip og lytte til simple melodier. efter han bletv stillet i døren for at lytte der kunne perspektivet nemlig ikke forvirre ham og her hørte han hvad der menes. Guitaren spille falsk og helt urytmisk og ved siden af, ved forkert stillede højtalere (b&W lig den nye 700 serie). Efter korrekt opstilling var der mere dynamik i sangerens stemme man kunne høre hvordan den gik dybere og højere og guitaren hjalp sangeren op. Jeg tror det har meget med dynamik at gøre og hvor langt anlægget spænder uden at begrænse musikken. Jeg sammenligner det med når jeg selv synger der er det meget monotomt i tonen selvom jeg synger de rigtige noder mens andre har blot mere dynamik og melodi og det er dette man også skal lytte ved anlæg HVIS man har musikken som mål.
den computer har jeg også. og den sig ok til mit. selv om det ligger langt fra dit !
3. er Linn efter din mening de eneste der kan lave HIFI ? NEJ
og hvis ja er alt deres hifi eller er det kun deres top pordukter ?
(Jonas BOjer) Jeg ser det sådanne at Linn angriber tingene fra en lidt anden side de ser musikken i første række derfor set du ikke samme subjektive "HIFI" detaljer i deres billige serie men det spiller mere musik og har man musikken som mål så er det også mere HIFI, selv et lille Classisksystem med ninka højtalere spilelr større forskelle og mere melodi end en STORT ML system.
4. mener du at du hører bedre (hvad det så end er) end andre, eller lige så godt ?
(Jonas Bojer) nej vi lytter alle lige godt vi lytter blot ikke efter det samme derfor siger jeg at folk sidder på øerne. Folk kan rose et system som det i HIFI-klubben på åbulevarden i kbh, Classe og B&W 800N, der var kke HIFI og melodi for 10.000 kr i det system og hvis man ikke kan høre det så sidder man på sine øre og kun tænker på størrelse og vægt af forstærkeren og højtalere.
Jeg fik en lille overhalning af en hifi ven som jeg lige har lært at kende her for nylig, han sagde følgende. Jonas det er altså svært at forstå det der LINN og det lyder næsten som en sekt og det rror jeg skrammer folk væk. Men når man som mig har været med til at tune nogle systemer forstår jeg pludselig hvad det også kan handle om nemlig det med at gå op i musikken og ikke anlægget. Det er svært at forstå at Linn's små kasser der kun vejer 5.6 kg kan give mine 25kg tunge denon forstærker røvfulde og detskal man som gammel HIFI mand lige vende sig til at ting som f.eks. vægt intet har med musikalitet at gøre.
Jeg ved at min frembrusen jager nogle folk væk men jeg vil kun det bedste og kan man ikke se gennem dette så er det faktisk kun eget tab. Det var jo værre hvis jeg var på f.eks. Linn løndingsliste så fik tingene jo pludselig et helt andet perspektiv. Faktisk vil Linn da hellere at jeg hold KAJE da jeg jager folk væk. Tænk på alt det høvl som Dali har fået af mig ingen Dali folk vil nogen sinde lytte linn nu måske fordi jeg har sagt at Dali og specielt MS ikke fungere.
jeg har det ok med Linn, men der er lidt ligesom B&O, det spiller musik som alle andre anlæg, men det kommer aldrig ud over stadiet hygeligt. jeg kalder det mormor lyd. fint, flot men det rykker ikke ved noget, men opdage ikke noget nyt, hører ikke nogen nye detalier osv
musik er et cocktail af informationer. en sammenkog at de enkelte dele. hvis anlæg som linn og B&O ikke formår at gengive detalier, små nuancer, men hele tiden holder på at der skal spilles mormor musik. så bliver det jo aldrig et anlæg der åbner for uopdagede ting. aldig skal man spole tilbage for at høre noget man ikke før har hørt, men som foraltid vil vare noget helt naturligt i det nummer.
det er der hifi handler om: gengive mindste detalie, så det lyder så realistisk som muligt.
musik spiller de sku alle, men ikke detaliet musik ! og det er jo det musik er, detalier fra instrumenter, sanger osv.
Nå jeg må til at stoppe jeg kan snakke HIFI i uendelighedder så hygge til dig og klap hunden. 
den kan få en Folic, og så ellers ligge sig til at sove. 
mvh
|