Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: bruger i netstøjsfilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

For nogle år siden var der en del polemik omkring netstøjsfiltre.
Jeg har selv haft den ud af kroppen oplevelse at når diverse industri lukker ned ja så stiger værdien af mit anlæg med det dobbelte... og diverse småproblemer forsvinder.
Jeg ved godt at der tit er pseudoakustik indvolvereret der er stille omkring en og det er tit mørkt og man kan tit bedre slappe af.
"mal din væg blå og du får en kold og analytisk lyd mal den rød og du får en varm og sammenhængene lyd groft sagt. det er skam bevist."

jeg har tidligere lånt et og det gav altså også en kæmpe forbedring om dagen men passede ikke så godt til pengepungen

jeg syntes bare ikke at jeg ser ret mange der bruger dem det kan ske at de er gemt væk for kønne er de sjældent. og vise dele i den bedre ende har dem også indbygget.

Jeg overvejer da alvorligt selv at købe et.
Hvad er jeres erfaringer ?

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at køre med et Filter fra LC, testede det på henholdsvis CD, forforstærker, effekt og center højtaler(aktiv), både hver for sig og samlet.

Min oplevelse var at dynamikken blev dårligere og i dag bruger jeg det kun på centeren (da jeg der havde et problem med støj fra andre elektriske app). - Det er det tilgængæld godt til, støjen er væk! 

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Har prøvet at køre med et Filter fra LC, testede det på henholdsvis CD, forforstærker, effekt og center højtaler(aktiv), både hver for sig og samlet.

Min oplevelse var at dynamikken blev dårligere og i dag bruger jeg det kun på centeren (da jeg der havde et problem med støj fra andre elektriske app). - Det er det tilgængæld godt til, støjen er væk! 

Ok det overrasker mig . hvis jeg tolker det korrekt så begræser det dynamikken til eventuelt forstærkere.. det der skal bruge meget strøm uden varsel. at det simpelthen virker som en sluse der ikke lader forstækeren trække hvad den vil? Hvorimod fordelen er mere udtalt på signalkilder ?

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Det var også den opfattelse jeg havde før jeg prøvede filteret, men da jeg kun brugte filteret på cd-afspilleren var det som om at lydbilledet blev mere sammenpresset - ikke så udtalt som når jeg sætter den til effekt-forstærkeren - men dog nok til at der var tale om en hørbar forværring af dynamikken (i forhold til når filteret ikke var sat til).

Nu har jeg jo kun prøvet det ene filter, så jeg skal ikke kunne udtale mig om andre, men på mit set-up var dette filter en dårlig idé (bortset fra på centeren). 

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Det var også den opfattelse jeg havde før jeg prøvede filteret, men da jeg kun brugte filteret på cd-afspilleren var det som om at lydbilledet blev mere sammenpresset - ikke så udtalt som når jeg sætter den til effekt-forstærkeren - men dog nok til at der var tale om en hørbar forværring af dynamikken (i forhold til når filteret ikke var sat til).

Nu har jeg jo kun prøvet det ene filter, så jeg skal ikke kunne udtale mig om andre, men på mit set-up var dette filter en dårlig idé (bortset fra på centeren). 

Ok men det er nu alligevel tankevækkende at det gav samme dynamikproblemer pa alle enheder.

men tak for din melding :-)

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 September 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Det er de passive der lyder sådan .

Har aldrig synes om det før jeg fik det jeg har nu .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 September 2005 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Min oplevelse var at dynamikken blev dårligere ...

Hejsa

Jeg forsøgte mig også, for et par år siden, med et filter fra LC og kom stort set frem til samme resultat
... mindre dynamik... mere kedelig lyd ...

I stedet for at bruge filtret på mit hifi setup, har jeg nu i stedet sat det imellem el udtaget og de andre apparater uden for hifi kæden (tv, lysdæmper, etc...)
Her virker det tilgengæld fint som "omvendt filter" til at forhindre at apparaterne "sparker bagud" tilbage på lysnettet og ind i hifi systemet.
Specielt lysdæmper der direkte switcher på 230V'en er rar at få adskilt fra ens hifi.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har det gamle Copenhagen Transformers net-filter som faktisk virker godt på nogle apparater (IKKE effektforstærkere).

Mit nyindkøbte Nordost THOR filter virker dog på alt, hvad jeg har prøvet indtil videre. Samme kan sige om andre filtre i den dyrere ende, feks. Exact Power, der nok må betegnes som noget mere end et filter, da den direkte stabiliserer netspændingen.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
dan.mp skrev:

Det er de passive der lyder sådan .

Har aldrig synes om det før jeg fik det jeg har nu .

Undskyld jeg spørger dumt men hvad er forskellen på et aktivt netfilter og et passivt i min logik er de alle aktive ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 11 September 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Tja, man kan vel godt kalde dem aktive, da de indgår med typisk spoler og kondensatorer. Der findes nogle som er mere aktive, og f.eks. anvender kredsløb til simulering af spoler og andre komponenter. F.eks. Nordost THOR har (blandt andet) en aktivt opbygget VDR modstand, da de mener dette normalt passive komponent ikke er godt for lyden.

Som nævnt er Exact Power MEGET aktiv (Den måler på udgangsspædningen og korrigere via elektronik). Det samme kan siges om de såkaldte power regenerators fra PS Audio og Accuphase. For alle disse taler vi dog om "filtre" der ligger i samme prisklasse som en god effektforstærker.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Jeg har det gamle Copenhagen Transformers net-filter som faktisk virker godt på nogle apparater (IKKE effektforstærkere).

Mit nyindkøbte Nordost THOR filter virker dog på alt, hvad jeg har prøvet indtil videre. Samme kan sige om andre filtre i den dyrere ende, feks. Exact Power, der nok må betegnes som noget mere end et filter, da den direkte stabiliserer netspændingen.

Så vidt jeg husker var det Copenhagen Transformers også et af de firmaer der fik en masse ros dengang

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 September 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Jeg har de samme erfaringer med netstøjfiltre (har prøvet en hel del): Dynamikken forringes betragteligt. Lyden bliver "for pæn". Idag bruger jeg kun (Copenhagen Transformers) netstøjfilter på min MicroMega converter, da den er ret støjfølsom (køleskab tænd-sluk).

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Takker for meldingerne.
Det er åbenbart ikke uden grund at der er blevet så stille om emnet. jeg tror jeg vil slå koldt vand i blodet da det ikke er intern støj der er mit problem, så ville det jo også have fortsat om natten.
Så har man lært det strømmen kan åbenbart blive for ren ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 14 September 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:

Nej, den konklusion tror jeg ikke du kan gøre

Problemet ligger snarere i at de fleste filtre indfører en seriemodstand (typisk i form af spoler) som begrænser strømmen. Det vil være mest høbart med effektforstærkere.

Mht. Copenhagen Transformers filteret, så har jeg "luret" diagrammet, og vil lægge det ud i aften, når jeg har fået tegnet diagrammet op. Det er faktisk meget nemt selv at lave.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 September 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Tja, man kan vel godt kalde dem aktive, da de indgår med typisk spoler og kondensatorer. Der findes nogle som er mere aktive, og f.eks. anvender kredsløb til simulering af spoler og andre komponenter. F.eks. Nordost THOR har (blandt andet) en aktivt opbygget VDR modstand, da de mener dette normalt passive komponent ikke er godt for lyden.

Som nævnt er Exact Power MEGET aktiv (Den måler på udgangsspædningen og korrigere via elektronik). Det samme kan siges om de såkaldte power regenerators fra PS Audio og Accuphase. For alle disse taler vi dog om "filtre" der ligger i samme prisklasse som en god effektforstærker.

Ja det kunne ikke skrives bedre .

Jeg har kun prøvet EX power , nu er jeg ved at prøve den lille og der er en god forskel især det med at den store giver stabil spæning .

Den store er klart bedst på RØR ampps og på de amps der ikke har indbyttet filter .

Så alt i alt de penge hver klart , kan ikke spille uden nu .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:

Undskyld jeg spørger dumt men hvad er forskellen på et aktivt netfilter og et passivt i min logik er de alle aktive ?
.

Et passivt netfilter benytter kun passive komponenter (spoler, modstande og kondensatorer) og er typisk lavet så de fjerner DC (jævnstrøm) og dæmper højfrekvensstøj og spikes (strømpulser) fra netspændingen.

Et aktivt filter derimod er i princippet en 1:1 spændingsforsyning hvor udgangen er reguleret så man får en ren og pæn sinuskurve på udgangsspændingen. Den kan altså fjerne DC, spikes, højfrekvensstøj, og fluktuationer i netspændingen, som faktisk kan variere mellem 225 og 240 volt.

Nogle aktive filtre er endda lavet med batteridrift. Dvs. strømmen fra elværket benyttes til at oplade batterierne og jævnspændingen fra batterierne konverteres elektronisk til vekselspænding. Denne form for spændingsforsyning giver, hvis batterikapaciteten er stor nok, mulighed for at afbryde netspændingen mens man spiller musik og dermed køre helt isoleret fra elnettet.

Denne principielle løsning kendes også fra IT-verdenen som en UPS (Uninterruptible Power Supply). Her sørger den dog primært for at man ved strømafbrydelser kan have sine servere kørende i et begrænset tidsrum og få dem lukket pænt ned, samt at indmaden i serverne beskyttes mod afbrænding som følge af kraftige spikes.

Jeg håber det gav en fyldestgørende forklaring.

MVH Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 14 September 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen skulle have lyst til at bygge en kopi af Copenhagen Transformers netstøjfilteret har jeg nu lagt et diagram på min hjemmeside:

http://www.soundimage.dk/cables.htm

Billedet er for stort til at jeg kan lægge det direkte her.

Dimensioneringen af de anvendte spoler står der intet om, men jo laverer DC modstand desto mindre. Typisk er de viklet på små ferritkerner. Kondensatorerne skal være 250 V typer beregnet til brug direkte på nettet. 

Venligst husk på at 230V AC er livsfarligt! Har du ikke nogen erfaring med selvbyg, bør du nok overlade det til en der har prøvet det før. Filteret SKAL bygges ind i en ikke ledende kasse af plastik eller træ.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

747DK skrev:

Nej, den konklusion tror jeg ikke du kan gøre

Problemet ligger snarere i at de fleste filtre indfører en seriemodstand (typisk i form af spoler) som begrænser strømmen. Det vil være mest høbart med effektforstærkere.

Mht. Copenhagen Transformers filteret, så har jeg "luret" diagrammet, og vil lægge det ud i aften, når jeg har fået tegnet diagrammet op. Det er faktisk meget nemt selv at lave.

ok tak for svaret lyder egenligt også logisk "bilen kører fint i tomgang men når jeg giver gas dør den ligesom "
LOL mig og en loddekolbe men det kan ske at andre får glæde af de diagrammer

Edit. hmm det ser faktisk ret enkelt ud hvor meget kan det trække ? det kunne ske jeg kunne få en til at bygge det for mig.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 14 September 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
Edit. hmm det ser faktisk ret enkelt ud hvor meget kan det trække ? det kunne ske jeg kunne få en til at bygge det for mig.

Meget mere end en ampere skal man nok ikke trække igennem (ca. 230 Watt). Anvender du filteret på f.eks. CD eller forforstærker er du på den sikre side. Har primært erfaringer med CD - og her kan det faktisk forbedre lyden en hel del.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Tak man kan jo også bare bygge flere ind i en kasse
det kunne ske at man skulle starte ved signalkilder der kan den jo sagtens trække flere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes