Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: High-end... hvad er det ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hajen71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hvad er high-end egentlig ??? er det prisen der bestemmer om det kan kaldes for high-end ?? er det op til den enkelte om det er high-end ??? eller er det nogle bestemte mærker som er high-end (ML Krell osv)

Hvad mener i ???

Til top Vis hajen71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hajen71

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

High-end har intet med prisen at gøre .

Krell ML og mange andre store mærker er ikke high-end , det er bare dyrt og hvorfor , det startet som high-end nu er det bare en penge maskine og mange af de store mærker får alt lavet i østen til low pris så de kan tjene max i skulle bare vide .

High-end
Noget der holde .

Bygget pænt og testet godt før det kommer ud (et stort problem idag for mange mærker ).

Og at de ikke tager røven på ders kunder når det skal til rep .

Lyden er en smags sag , high-end kan i mine øre gøres for meget få kr .

Så vil nogle sige High-end er det der kommer så tæt på live lyd , men hvad gør det ? .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

SANmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej Hajen71

Når en producent benytter de bedste elektronik komponenter til at opbygge hans/hendes produkt efter hans/hendes lyd- filosofi, uden at tage det store hensyn til prisen på disse komponenter, men udelukkende koncenterer sig om lyden, så er det High-End.

Disse ”bedste elektronik komponenter” er som regel komponenter uden den store tolerance og er også dyre, hvilket resultere i at prisen på det endelig produkt bliver høj.

Men dermed ikke sagt at man ikke kan finde billige produkter som lyder fantastiske, men disse er som regelt lavet ud fra kvantitet fremfor kvalitet, hvor de billigeste komponenter er benyttet, så her er der tale om held hvis et sådanne produkt lyder godt. Billige komponenter har som regel også større tolerance og der kan/må derfor være forskel på lyden af de enkelte produkter.

Det er jo det samme med biler, sammenlign en Ferrari, Aston Martin, Pagani Zonda, etc. med en hvilke som helst alm. hr-fru Jensen bil og det er her det samme der gør sig gældende i forhold til pris og kvalitet.

Endeligt så har design, og alt det andet lir som ikke har indflydelse på lyden, ikke noget med High-end at gøre .

Mvh

SANmann

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

SANmann skrev:

Hej Hajen71

Når en producent benytter de bedste elektronik komponenter til at opbygge hans/hendes produkt efter hans/hendes lyd- filosofi, uden at tage det store hensyn til prisen på disse komponenter, men udelukkende koncenterer sig om lyden, så er det High-End.

Disse ”bedste elektronik komponenter” er som regel komponenter uden den store tolerance og er også dyre, hvilket resultere i at prisen på det endelig produkt bliver høj.

Men dermed ikke sagt at man ikke kan finde billige produkter som lyder fantastiske, men disse er som regelt lavet ud fra kvantitet fremfor kvalitet, hvor de billigeste komponenter er benyttet, så her er der tale om held hvis et sådanne produkt lyder godt. Billige komponenter har som regel også større tolerance og der kan/må derfor være forskel på lyden af de enkelte produkter.

Det er jo det samme med biler, sammenlign en Ferrari, Aston Martin, Pagani Zonda, etc. med en hvilke som helst alm. hr-fru Jensen bil og det er her det samme der gør sig gældende i forhold til pris og kvalitet.

Endeligt så har design, og alt det andet lir som ikke har indflydelse på lyden, ikke noget med High-end at gøre .

Mvh

SANmann

Øhh nu er en Toyota mere driftsikker end en Ferrari og et billigt masseproduceret minianlæg kan nemt være lige så driftsikkert som produkter fra "high-end" leverandører.

Jeg vil nok holde med Jensen og sige, at det er high end når man har haft fokus på at lave et produkt med den bedst mulige lyd (som man så kan have forskellige definitioner af) og som er i stand til at levere den vare over en længere periode. Den type produkter kan sagtens laves uden det behøver at koste en bondegård, men vil selvfølgelig være dyrere end lavprisprodukterne fra Aldi!

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

High End for mig betyder at producenten har lagt følelse i produktet, eller sagt på en anden måde, har lagt væsentlige ressourcer og know how i at optimere lyden i den prisklasse apparatet er i. Det behøver ikke være specielt dyrt for i min verden at blive kaldt High End, i og med High End i min verden sagtens kan gradbøjes og således spænder over priser fra 10.000 til over 10 mio.

Lad mig komme med nogle eksempler. En forstærker kan sagtens lyde rigtig godt, men hvis det bare er en standard power opamp, kan man ifølge min definition ikke kalde det High End, prisen på det færdige produkt uagtet, da producenten hverken har lagt specielt meget udvikling eller know how i at bygge den. Derimod, bygger forstærkeren på en højt niveau af diskrete elementer, har producenten langt større grad af frihed til at tune den endelige forstærker - og giver anstrengelserne pote, ja så er det High End. Så, f.eks. Densen og Thule er, på trods af de billigere forstærkere er fuld opnåedelige for hr. og fru Jensen, i min verden at betegne som High End. Derimod er f.eks. Vincent i samme prisgruppe ikke, selvom det måske også bygger på diskretion, men Vincent mangler den der "touch" - i stedet er pengene brugt på power.
Af indlysende årsager, vil High End i specielt de billigere prisgrupper oftest være no nonsense produkter, da mange detajler og blåt lysshow blot stjæler ressourcer fra det egentlige og produkterne vil derfor have svært ved at leve op til de mere simple i prisgruppen hvad angår lydkvalitet - og så er det jo pludseligt ikke High End længere

Det samme gør sig i princippet gældende for f.eks. CD afspillere, omend graden af diskretion jo i sagens natur er noget lavere end for forstærkere. Men, en rigtig god jitterfri clock, stabilt løbeværk, højkvalitets D/A og så lige en portion knowhow fra konstruktørens side så komponenterne kan udnyttes optimalt, ja så nærmer High End sig.

Det var så bare min definition på High End.
Andre har en anden, de tror bare de køber en pose blandet B&O til ½ mio, så er det High End

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Når jeg hører ordet High-end, kommer jeg altid til at tænke på håndbygget grej.

I særdeleshed det grej hvor komponenterne er monteret på loddebukke, eller hul-plader, så der er bygget helt uden print.

High-end med gode printplader er der også masser af - f.eks. Audio Research, hvor printet er forsølvet, og bygget til at modstå store varme/kuldepåvirkninger.

Rigtigt meget alm. hifi får forkortet levetiden drastisk når der luftes ud i de små hjem, og hele hifi-racket begynder at knage ved kuldepåvirkningen.

En bekendt af mig havde købt topmodellen af CRT-fjernsyn inden for et velrennomeret mærke, og det holdt i 6 år !

Dette er ikke high-end, men blot den dyreste model.

Med CD-afspillere, er det mere kompliceret at vælge efter pris.

Her kan en model fra et mærke, overgå en til den dobbelte pris, fra et andet mærke.

Med Kabler er det endnu værre, og her sælges meget fup og fidus.

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Og så' der Aldi, de har en lidt anden definition af begrebet High-End:
http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_41/OFF04.HTM

Og da linket udløber i næste uge, gentager vi teksten:
gælder fra den 12.10.2005
High-End hovedtelefon
Sammenklappelig hovedtelefon ideel til MP3 afspilleren.
Udstyret med elektronik der eliminerer støj fra eksterne
støjkilder. Frekvensområde 20 Hz-20 KHz, impedans 32
ohm, 1,5 m kabel, stik til brug i flyver. Opbevaringspose.
3 års garanti.
Pr. stk.
149,-

Ved ikke med jer, men uden at have hørt den tør jeg godt sige den næppe er High End godkendt i henhold til min definition

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Når jeg hører ordet High-end, kommer jeg altid til at tænke på håndbygget grej.

I særdeleshed det grej hvor komponenterne er monteret på loddebukke, eller hul-plader, så der er bygget helt uden print.

High-end med gode printplader er der også masser af - f.eks. Audio Research, hvor printet er forsølvet, og bygget til at modstå store varme/kuldepåvirkninger.

Rigtigt meget alm. hifi får forkortet levetiden drastisk når der luftes ud i de små hjem, og hele hifi-racket begynder at knage ved kuldepåvirkningen.

En bekendt af mig havde købt topmodellen af CRT-fjernsyn inden for et velrennomeret mærke, og det holdt i 6 år !

Dette er ikke high-end, men blot den dyreste model.

Med CD-afspillere, er det mere kompliceret at vælge efter pris.

Her kan en model fra et mærke, overgå en til den dobbelte pris, fra et andet mærke.

Med Kabler er det endnu værre, og her sælges meget fup og fidus.

Vi kan hermed konkludere at der blev bygget rigtig mange highendprodukter i 50'erne (bl.a. fjernsyn) Selv min uforgængelige værkstedsradio (Lux R800s) må kandidere til titlen når man bedømmer den håndværksmæssige kvalitet, og 30 års fejlfri tjeneste på nær 5 afbrændte skalalamper som Nesa må tage skylden for

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

@Bjørn

Tv-fabrikanterne er idag direkte afhængige af at tingene går i stykker, så de kan sælge reservedele og nye modeller.

Dette gælder i endnu højere grad i bilindustrien, som ikke tjener meget på at sælge nye biler.

Meget af det der i sin tid 'kun' var hifi, er idag rene klassikere der betegnes som highend.
Rørforstærkere med håndviklede udgangstrafoer, er stadig noget man gemmer på, og ikke smider på genbrugspladsen.

Kigger man på prisudviklingen, er det sjovt at se at man igen kan sælge et TV der koster flere månedslønninger.

Hvor længe det så holder? - hmm - godt spørgsmål.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Frekvensområde 20 Hz-20 KHz, impedans 32
ohm, 1,5 m kabel, stik til brug i flyver. Opbevaringspose.
3 års garanti.
Pr. stk.
149,-

Ved ikke med jer, men uden at have hørt den tør jeg godt sige den næppe er High End godkendt i henhold til min definition

uden at dreje tråden, så må jeg spørge hvilken en af de sparsomme oplysninger der gør at du på forhånd kan sige at dette ikke er high-end?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
uden at dreje tråden, så må jeg spørge hvilken en af de sparsomme oplysninger der gør at du på forhånd kan sige at dette ikke er high-end?

Ud over at producenten nok ikke har lagt specielt meget følelse i produktet (hvilket ingen af os jo kan vide), så kan vi kigge på hvad man får ud over en hovedtelefon. Der er elektronik + stik til brug i flyveren. Altså, er der ud af de 149 kr. nu kun 75 kr. tilbage til selve hovedtelefonen. Altså, hvis vi ser på lydkvaliteten, så får du altså mere for pengene andre steder. Dertil kommer jeg kan godt kan have min tvivl om kvaliteten af den støjdæmpene funktion - og specielt til den pris, den har næppe positiv indflydelse på lydkvaliteten. Dermed ikke sagt den er uanvendelig, bevares, det er den da sikkert og under de rette omstændigheder, men High End.... Nej.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

High-end er når et hifi produkt ikke kan laves bedre eller mere optimalt rent teknisk og her af ydelselsmæssigt!... MNO.

Det bedste... absolut!!.. bedste bud fra en given fabrikant, hvor de virklig viser hvad de formår, med dagens teknik / teknologi.. når ingen kompromisser laves og ingen andre hensyn tages end optimale løsninger og her af lyd kvalitet!...

High = høj end = ende..  altså hifi i den høje ende og som regel priser som følge her af i den høje ende...

Samtidigt er der også en forventning til en finish, udførsel og samle kvalitet af aller højste klasse.. ( hvilket ydderligere driver prisen i vejret!)

Der er da enkelte økonomisk mere overkommelige produkter der giver noget nør highend lyd og løsninger hvor der ikke er taget hensynt til fordyrende finish og udenoms / for lyden uvedkommende tiltag at finde hvis man ser sig godt for.. ( og måske selv skal have en finger med i "spillet" iform af lidt semi DIY mm.) men ofte så går folk også efter lækker udseende når de alligevel har den store "tegnedreng" oppe!... så disse er relativ få!...

Men generelt så vil jeg definere ordet og begrebet high-end som udstyr der med dagens teknik ikke kan laves bedre og mere optimalt uanset pris!.. ( altså ægte highend!... for det er jo relativ nemt at putte mindre optimale løsninger i en lækker indpakning der signalere ULTIMATIVITET! og så give prisen et gevaldigt spark op af!..  og sælge det som highend!.  det er set!! og ses!... og som er med til at give inflation i begrebet på samme måde som hifi er brugt fra alt til clok radios til mere seriøst og godt gedigent grej.. )

Men high-end er som oftest sjofelt dyrt, da optimale løsninger og preformance samt ikke mindst udseende koster!... som set med alt andet man kan købe.. Ure, Tv. Biler, tøj, ja ALT!! selv mad..

Kvalitet ud over det sedvanlige koster!...  ( selv om der da vitterligt er smuthuller her og der.. heldigvis! men disse dog også kun til en hvis grænse..)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
kyhn skrev:
<>uden at dreje tråden, så må jeg spørge hvilken en af de sparsomme oplysninger der gør at du på forhånd kan sige at dette ikke er high-end?
Ud over at producenten nok ikke har lagt specielt meget følelse i produktet (hvilket ingen af os jo kan vide), så kan vi kigge på hvad man får ud over en hovedtelefon. Der er elektronik + stik til brug i flyveren. Altså, er der ud af de 149 kr. nu kun 75 kr. tilbage til selve hovedtelefonen. Altså, hvis vi ser på lydkvaliteten, så får du altså mere for pengene andre steder. Dertil kommer jeg kan godt kan have min tvivl om kvaliteten af den støjdæmpene funktion - og specielt til den pris, den har næppe positiv indflydelse på lydkvaliteten. Dermed ikke sagt den er uanvendelig, beveres, det er den da sikkert og under de rette omstændigheder, men High End.... Nej.

McAllan skrev:
High End for mig betyder at producenten har lagt væsentlige ressourcer og know how i at optimere lyden i den prisklasse apparatet er i.

Jeg tro vi er enige, blot mener jeg ikke at man skal afskrive produkter uden at prøve! måske er det en par billige afløsere til HD-650

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

At det er designet med hjertetHeart, så produktets lyd filosofi og design smitter, af på den der køber det.

Og så er det fuldstændigt ligegyldigt om det er lavet i Kina eller kommer fra en producent, der i forvejen er stor.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Highend er i den øverste klasse, noget der designes først, og herefter finder man ud af hvad det skal koste.

Konsumhifi er når man sætter en prisramme, og ser hvad der er muligt indenfor prisrammen.

Indimellem kommer der også nogle rigtig elegante løsninger frem, når man skal tage prisen med i betragtning.

Et eksempel er Leaks 'sikringskredsløb' der beskytter nettrafoen i Leak Stereo 20 ved at en effekttransistor bliver så varm at den lodder sig selv ud af printet.

Billigt, og forbløffende praktisk.

Næppe noget der ville blive CE-godkendt idag.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hvad så med "State of the art" .... er det endnu højere end High End?

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg mener High-end er et produkt, hvor man kun har haft meget få, og små, kompromier. Med hensyn til spørgsmålet om pris, mener jeg ikke man kan sige at high-end SKAL koste mange penge, det gør det bare altid, for et produkt med meget små kompromier kan ikke være billigt.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

De fleste af udtrykkene er lavet af smarte marketingsfolk - high-end er et af dem. Normalt er det i de kredse synonymt med dyrt grej, men "almindelige" hifi-nørder har taget udtrykket til sig som en faktor for lyd af meget høj karat uden skelen til pris, som har det med at overskygge alt ved enkelte personer.

Pris er ikke synonymt med god lyd - godt grej er derimod synonymt med god lyd, og når lyden når en vis klasse, er det fair nok nok at snakke om en lyd i hign-end klasse når faktorerne er med udstyret!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

De fleste af udtrykkene er lavet af smarte marketingsfolk - high-end er et af dem. Normalt er det i de kredse synonymt med dyrt grej, men "almindelige" hifi-nørder har taget udtrykket til sig som en faktor for lyd af meget høj karat uden skelen til pris, som har det med at overskygge alt ved enkelte personer.

Pris er ikke synonymt med god lyd - godt grej er derimod synonymt med god lyd, og når lyden når en vis klasse, er det fair nok nok at snakke om en lyd i hign-end klasse når faktorerne er med udstyret!

Jeg ved der er stor aldersforskel på os, men i slutningen af tresserne og i starten af halvfjerserne havde bl.a. JBL, Lenco, Revox, Tandberg og Accuphase opbygget et vist ry for god lyd. Selvfølgelig var der også dengang dygtige markedtingsfolk til, og jeg tror at, hvis man kigger i bakspejlet, vil se, at der i den periode blev bygget milestene. At det meste så i dag lyder ad h.....til er en anden sag. Priserne dengang var skyhøje, set i forhold til et Philips all round anlæg med det hele. Undskyld, men nostalgien kom lige ind over

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum