| Forfatter |
|
manna_mann Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære entusiaster, eller hvem end der tør svare på mit meget kontroversielle spørgsmål! 
I en musiktime i dag skulle vi "analysere" en sang. Altså lytte efter forskellige instrumenter og deres rolle ift. omkvæd, vers, osv...
Min musiklærer kom så med den indførsel, at disse lydforhold bestemt ikke var optimale til at lytte efter detaljer i, og i kraft af skolens ellers respektable lydudstyr er jeg næsten 100% sikker på at manden hentydede til akustikken i rummet. I vores halvstore musiklokale har vi meget højt til loftet, og væggene er lavet af et hårdt beton-agtigt materiale, så derfor sad jeg tilbage med en undren over hvor meget akustikken egentlig betyder for lydoplevelsen!!?
Overvej f.eks. hvordan dit flotte anlæg til 100.000,- ville klare sig i en cykelkælder.... Og nå ja, hvad vil dobbeltsengen på mit lille værelse gøre ved lyden??
PS. Min lærer nævnte også at et par gode hovedtelefoner er velegnede til at servere detaljerigdom. Dermed ikke sagt at disse skulle være gode at nyde musik med, men hvordan vurderer I lyd fra hovedtelefoner i forhold til "the real thing"?
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget rigtigt - lytterummet vægter op mod 70% af den samlede funktion.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv et par rigtig gode hoved telefoner, så gang prisen med en faktor 100 for at få bare noget der ligner i en højtaler.
|
| Til top |
|
| |
manna_mann Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
| Prøv et par rigtig gode hoved telefoner, så gang prisen med en faktor 100 for at få bare noget der ligner i en højtaler. |
|
|
Ja, havde det på fornemmelsen: Der er intet andet for end at ryste lommeforet!
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller kigge brugt, kan anbefale STAX
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyd fra hovetelefoner er som nævnt glimrende til at få pindet detaljer i lyden ud, hvis det er det man ønsker, og at man slipper for rummets påvirkning af lyden er nok en del af forklaringen.
De falder til gengæld igennem når det drejer sig om at gengive et realistisk billede af at man sidder i koncertsalen med orkestret bredt ud foran sig i sand størrelse. Lyden har en tendens til at opleves som om den er "inde i hovedet" og der er ikke plads til mange blæsersektioner - eller koncertflygler, for den sags skyld.
Der findes dog de særlige "binaurale" indspilninger som er lavet specielt med henblik på at blive afspillet via hovedtelefoner, og de kan give en uhyggelig god rumillusion, men der findes næppe mange, som ikke udelukkende er interessante pga. teknikken.
Desuden så mangler den fysiske påvirkning af kroppen i basområdet, som også er en del af lydoplevelsen, derfor kan et godt højttalersystem ikke erstattes af hovedtelefoner for mit vedkommende.
|
| Til top |
|
| |
Maitreya Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant emne der har er sparket i gang. Vil dog gerne have lov, hvis det tilades i denne tråd, til at føre det en tand videre med spørgsmålet: Hvad kan vi så gøre for at optimere vores lytterum? En ide kunne være at tage udgangspunkt i et rektangulært rum der vel nok er det de fleste har til rådighed.
Der findes mange ideer om dette og jeg kunne godt tænke mig at få dem bragt på bane med forklaringer om hvorfor de virker og hvad de går ved lyden!
Da det ikke er min mening at spamme denne tråd, jeg vil bare gerne lære mere om optimering at et lytterum, vil jeg oogså gerne have forfatteren til at give sin mening til kende.
Mvh Jan __________________ Jan L
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 November 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er kun en vej, kombineret med en god sofa der ikke æder for meget bas
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&T PN=17
det er måske liiige i overkanten for de fleste, men planter, gardiner og de rigtige møbler kan man komme langt med, kombineret medvæg og gulvtæpper __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
manna_mann Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående min egen mening: Har ikke mange lytteoplevelser at forholde mig til da jeg er ret ny i hi-fi, så vælger først at lytte til hvad de garvede siger.
Ku være man sku smutte i Hi-fi-klubben (den kommercielle), og så prøve at spille en cd man godt kan li? Prøve sig frem på forskellige anlæg og sån. Jeg mener, de må jo have tænkt på det meste. 
LAD MIG HØRE LYSET!!!!!
|
| Til top |
|
| |
Maitreya Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=kim olsen]
der er kun en vej, kombineret med en god sofa der ikke æder for meget bas
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330&T PN=17
det er måske liiige i overkanten for de fleste, men planter, gardiner og de rigtige møbler kan man komme langt med, kombineret medvæg og gulvtæpper
[/QUOTE]
Det ser sgu spændende ud med de skumplader, men hvad har det gjort for lyden? Og er det bedre end det de fleste gør med at hænge et billede(lærred) eller to op - og hvordan?
Iøvrigt står der på siden at de kan males, man kan sikkert få en maling der er brandsikker, men god fornøjelse siger jeg bare med alle de dutter Dog ville jeg nok overveje det hvis det var mig.
Hvorfor har du igrunden kun tapeseret på midten af væggen ikke ikke fra loft til gulv når du nu var igang? Og hvad med bag og sidevægge?
Det var mange ??? på en gang håber du klarerdet - og ellers løber jeg chancen alligevel da jeg ser at du har rigeligt til at styrke dig med..hvad mon jeg mener??
Dine svar er kærkommen da dette er et emne jeg er ret ududdannet i!!
VH Jan __________________ Jan L
|
| Til top |
|
| |
Maitreya Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
manna_mann skrev:
|
Angående min egen mening: Har ikke mange lytteoplevelser at forholde mig til da jeg er ret ny i hi-fi, så vælger først at lytte til hvad de garvede siger.
Ku være man sku smutte i Hi-fi-klubben (den kommercielle), og så prøve at spille en cd man godt kan li? Prøve sig frem på forskellige anlæg og sån. Jeg mener, de må jo have tænkt på det meste. 
LAD MIG HØRE LYSET!!!!!
|
|
|
Mange tak manna_mann - så håber dette kan blive en tråd hvor man kan lære en hel del om forbedring af rumakustik.
Mvh Jan __________________ Jan L
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maitreya skrev:
|
Det ser sgu spændende ud med de skumplader, men hvad har det gjort for lyden? Og er det bedre end det de fleste gør med at hænge et billede(lærred) eller to op - og hvordan?
Absolut. jeg har besøgt andre der har forsøgt sig med måde billeder, vægtæpper og andet, men optimalt bliver det først med dæmpeplader. dog skal det være dæmpeplader der dæmper uønskede refleksioner fra rummet, og ikke bare alt hvad der er.
lyden ændre sig ved at man ikke får alt den farvning ens rum i realiteten tilføjer musikken. på det lidt mere hifi-agtige plan giver det en fantastisk rum og dybdefornemmelse, begræsningerne i et lille lytterum bliver utroligt meget mindre, og detaljer+dynamik fremtræder langt tydeligere
Iøvrigt står der på siden at de kan males, man kan sikkert få en maling der er brandsikker, men god fornøjelse siger jeg bare med alle de dutter Dog ville jeg nok overveje det hvis det var mig.
Hvorfor har du igrunden kun tapeseret på midten af væggen ikke ikke fra loft til gulv når du nu var igang? Og hvad med bag og sidevægge?
det er ikke nødvendigt pga den spredning mine højttalere har. bølgerne når simpelthen hverken derop eller derned. jeg er ikke helt sikker, men en total dæmpning kunne have negative konsekvenser. det er en af grundende til at der er brædder og ikke gulvtæppe. (har prøvet og det havde ikke rigtigt nogen effekt i så lille et rum)
Det var mange ??? på en gang håber du klarerdet - og ellers løber jeg chancen alligevel da jeg ser at du har rigeligt til at styrke dig med..hvad mon jeg mener??
jamen så snupper jeg da lige en hurtig til at klare et hårde arbejde 
Dine svar er kærkommen da dette er et emne jeg er ret ududdannet i!!
jeg kan ikke ligefrem prale af at vide ret meget på området... det er meget et spørgsmål om at prøve sig frem, ikke alting virker alle steder.
VH Jan
mvh Kim Olsen |
|
|
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Jacob AN Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
   Ja der er kun en ting at gøre, ud og købe noget indbo som kan standse efterklang  __________________ Med Venlig Hilsen
Jacob
-----------------------------------
Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
nielspf Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev: [Hovedtelefoner] falder til gengæld igennem når det drejer sig om at gengive et realistisk billede af at man sidder i koncertsalen med orkestret bredt ud foran sig i sand størrelse. Lyden har en tendens til at opleves som om den er "inde i hovedet" og der er ikke plads til mange blæsersektioner - eller koncertflygler, for den sags skyld.
Dette er en sandhed med modifikationer. Mine Stax Sigma (http://www.stax.co.jp/OLD/Photo/Sigma.jpg) købt i 1982 gengiver glimrende et realistisk billede - som yderst sjældent realiseret i højtaler anlæg.
Korrekt, de har ikke mavepumper bas, men dog god, fast bas - og deres lydtryk når ikke live-realistisk niveau.
Jeg tror, at "min" bedste lyd var fra grammofon/riaa direkte i et par brokoblede Sentec PA-8 (ca. 2* 180W) i Sigma'erne. Dynamik og lydbillede uovertruffent. Desværre har jeg ikke grammofon og PA-8'erne mere :-)
__________________ mvh niels
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 08 November 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ModifikationER, ligefrem... Sigma er jo en ener blandt hovedtelefoner, og deres konstruktion gør absolut rumgengivelsen mere overbevisende end andre hovedtelefoner. Men min oplevelse af dem (også ca midt i 80'erne) var var stadig at de ikke magtede at gøre rummet nær så dybt som et sæt kvalificerede højttalere - der var simpelthen ikke afstand til orkestret.
På alle andre områder var de vel stort set ethvert højttalersæt overlegne, skal det retfærdigvis nævnes. Lydkvaliteten af bassen fejlede heller ikke noget, men en stor del af bassen opleves altså gennem kroppen. Det har ikke nødvendigvis noget med mavepumperbas eller tækkno-lydtryk at gøre.
|
| Til top |
|
| |
Maitreya Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev: jamen så snupper jeg da lige en hurtig til at klare et hårde arbejde 
Det var skam ikke for at opfordre dig til at drikke på denne tid
Nå tilbage til emnet: Ydermere står der på siden om de dæmpeplader at det vil give en enorm forbedring med dem placeret på de kritiske punkter.
Kan nogen give en forklaring på hvad der vil vise sig som kritiske punkter i et rektangulært rum med højtalerne placeret i den ene ende (hjørner)??
Hilsen Jan __________________ Jan L
|
| Til top |
|
| |
manna_mann Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|

Mener du (nielspf) virklig at disse kasser skulle give god, realistisk lyd?? Dette må da ellers være indbegrebet af dårlig ergonomi. Og findes der ikke et bedre, tidssvarende alternativ? (Siger ikke at man ikk må gå på kompromis med udseendet! )
|
| Til top |
|
| |
manna_mann Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden er jeg ikke rigtig inde i klassisk musik, så til rock formoder jeg at et par gode telefoner er fine?
Ja, jeg ER udemærket klar over at "fint" er en subjektiv bedømmelse, men mit værelse kommer i hvert fald aldrig til at have bare nogenlunde akustik, hvilket det lader til betyder en hel del!
Anser lidt denne tråd for en "nybegynder-tråd", så til jer der vil snakke "lyds udbredelse i det tredimentionelle rum" ved jeg der findes langt mere langhårede tråde!
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maitreya skrev:
|
Kan nogen give en forklaring på hvad der vil vise sig som kritiske punkter i et rektangulært rum med højtalerne placeret i den ene ende (hjørner)??
Hilsen Jan
|
|
|
JEPS!!
Pladerne er mest effektive der hvor der er de såkaldte tidlige refleksioner. Dvs der hvor lyden fra højttalerne via 1-2 refleksioner rammer dine ører. Disse pladser er nemme at lokalisere:
Få nogen til at holde et spejl op mod venstre sidevæg og flyt dette langs væggen til du fra lyttepladsen kan se venstre højttaler i spejlet - Derfra kommer den første vægrefleksion fra venstre højttaler.
Flyt nu spejlet tilbage mod lyttepladsen (stadig langs væggen) til du kan se den højre højttaler i spejlet - Derfra kommer en refleksion fra højre højttaler (til dit venstre øre)
Dette gentages for den højre sidevæg.
Tilsvarende øvelser kan gøres på gulv, loft og for- og bagvæg.
Et tykt tæppe mellem højttalere og lytteplads er ret effektivt.
Generelt kan man sige at det på væggen bag højttalerne ofte er godt med noget mere absorptions- og diffraktionsmateriale (spreder lyden i mange retninger) mens man i lytteenden af rummet skal benytte diffraktionsmateriale frem for absorptionsmateriale.
Dette skyldes at vi gerne vil "æde" de tidlige refleksioner, som er forstyrrende for perspektiv og klang mens vi gerne vil bevare lidt rumklang (senere refleksioner) i lytterummet. Disse sene refleksioner skal dog være så kaotisk/tilfældigt fordelt som muligt (diffusfelt) for at give et diskret tilskud af rum og nærvær.
Møbler og reoler er fremragende diffussorer.
Samtidigt skal man prøve at opnå ensartet efterklang i hele frekvensområdet så det er højttalerne og ikke rummet der bestemmer den generelle klang (lyst/mørkt) af musikken.
MVH Anders D.
|
| Til top |
|
| |
nielspf Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 09 November 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mannamann: ergonomi = at gøre redskaber og arbejdsstillinger, så hentsigtsmæssige som mulig.
Stax Sigma er uovertruffen ergonomisk. Du kan lytte i timer, i hvilken som helst stilling, uden træthed - medmindre kilden keder dig.
Jeg skal prøve at oploade et billede, der beviser, at de kan benyttes i alle situationer - selv til søs! __________________ mvh niels
|
| Til top |
|
| |