Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 16:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Vanens magt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Som de der har set min egen tråd vil vide, så har jeg lige nu nogle højttalere på besøg, der har resulteret i en ret drastisk ændring af lyden hos mig.

Og det har så fået mig til at tænke lidt - ja det sker faktisk fra tid til anden

Når jeg skifter noget i anlægget, så er det første der sker, at alt det "kendte" musik får sig en tur og bliver lyttet igennem.
Det "kendte" i denne sammenhæng er noget af det musik der bliver spillet meget/ofte.

Det er også helt fint når der er tale om små ændringer/forbedringer i lyden, så kan jeg fint koncentrere mig om at nyde musiken og lytte efter de forskelle der er.

Problemet opstår, når der som denne gang, er tale om en stor ændring. Så bliver jeg distraheret af, at de "kendte" numre ikke lyder som de plejer. Jeg har svært ved at forholde mig til, om det er bedre eller dårligere, af den simple grund at det er så anderledes!

Nå jeg leger med nyt udstyr kommer jeg som regel også en del af de mindre "kendte" cd-er igennem, blandt andet for at få spillet så meget forskelligt musik som muligt.
Med de mindre kendte kan jeg bedre koncentrere mig om, hvorvidt det lyder godt eller ej, fordi jeg ikke er nær så opmærksom på hvordan det plejer at lyde.

Og så kommer vi til pointen!! *indsæt trommevirvel*

Hvis jeg laver en mindre ændring/forbedring i anlægget, så påvirker det ikke mine musikvaner og jeg vil primært høre det musik jeg plejer at høre mest af.

Hvis jeg laver en drastisk ændring, vil de i en periode påvirke hvilket noget musik jeg hører mest, og det vil typisk være noget andet end det "normale". I yderste (positive) konsekvens kan det være med til at påvirke indholdet af musiksamlingen.

Er jeg den eneste der har oplevet hvordan "vanens magt" kan påvirke hvordan man lytter til ændringer i anlægget, og omvendt hvordan ændringer i anlægget kan påvirke ens musikvaner?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Et virkeligt godt spørgsmål. som jeg gerne ville kunne svare entydigt på. Men så skal jeg nok lige have en tænkepause. Så den starter nu.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Et virkeligt godt spørgsmål. som jeg gerne ville kunne svare entydigt på. Men så skal jeg nok lige have en tænkepause. Så den starter nu.

ja det varede også et stykke tid før jeg kom til den erkendelse, og så tænkte tilbage i tiden og opdagede at det var sket før.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 December 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Når jeg ændrer noget eller lytter hos andre, er min første indskydelse altid at det er anderledes.

Er anderledes så godt eller skidt - ja, det er jo spørgsmålet .

For mit vedkommende skal anlæggets sammensætning ikke styre hvilken musik jeg hører, men man kommer gerne til at gå på opdagelse i musik-samlingen for at nyde evt. forbedringer i anlægget og det er jo super.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 December 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Når jeg ændrer noget eller lytter hos andre, er min første indskydelse altid at det er anderledes.

For mit vedkommende skal anlæggets sammensætning ikke styre hvilken musik jeg hører, men man kommer gerne til at gå på opdagelse i musik-samlingen for at nyde evt. forbedringer i anlægget og det er jo super.

Da jeg fik nye højttalere, skulle jeg bare høre de gamle cd er igen, utroligt som der er forskel, Gnags var jo meget bedre i 1984, end jeg gik og troede,

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Jeg er helt enig i, at anlægget ikke skal bestemme hvilket noget musik man skal høre. Hvis anlægget kun er godt til en slags musik, så er det ikke særlig godt

Pointen er måske nærmere, at man skal give sig tid til at lære forandring at kende, før man endeligt konkluderer om det er godt eller skidt.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 December 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Pointen er måske nærmere, at man skal give sig tid til at lære forandring at kende, før man endeligt konkluderer om det er godt eller skidt.

Det er jeg helt enig med dig i. Er forandringen hit eller skidt!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2005 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Som de der har set min egen tråd vil vide, så har jeg lige nu nogle højttalere på besøg, der har resulteret i en ret drastisk ændring af lyden hos mig.

Og det har så fået mig til at tænke lidt - ja det sker faktisk fra tid til anden

Når jeg skifter noget i anlægget, så er det første der sker, at alt det "kendte" musik får sig en tur og bliver lyttet igennem.
Det "kendte" i denne sammenhæng er noget af det musik der bliver spillet meget/ofte.

Det er også helt fint når der er tale om små ændringer/forbedringer i lyden, så kan jeg fint koncentrere mig om at nyde musiken og lytte efter de forskelle der er.

Problemet opstår, når der som denne gang, er tale om en stor ændring. Så bliver jeg distraheret af, at de "kendte" numre ikke lyder som de plejer. Jeg har svært ved at forholde mig til, om det er bedre eller dårligere, af den simple grund at det er så anderledes!

Nå jeg leger med nyt udstyr kommer jeg som regel også en del af de mindre "kendte" cd-er igennem, blandt andet for at få spillet så meget forskelligt musik som muligt.
Med de mindre kendte kan jeg bedre koncentrere mig om, hvorvidt det lyder godt eller ej, fordi jeg ikke er nær så opmærksom på hvordan det plejer at lyde.

Hvis jeg laver en mindre ændring/forbedring i anlægget, så påvirker det ikke mine musikvaner og jeg vil primært høre det musik jeg plejer at høre mest af.

Hvis jeg laver en drastisk ændring, vil de i en periode påvirke hvilket noget musik jeg hører mest, og det vil typisk være noget andet end det "normale". I yderste (positive) konsekvens kan det være med til at påvirke indholdet af musiksamlingen.

Er jeg den eneste der har oplevet hvordan "vanens magt" kan påvirke hvordan man lytter til ændringer i anlægget, og omvendt hvordan ændringer i anlægget kan påvirke ens musikvaner?

Hej MichaelWB...

Det du beskriver, kender vi vel alle? Efter min mening beskriver du selve 'kernen' i det der gør det sjovt og spændende at være hifi-entusiast!

Det er klart at man i første omgang spiller musik som er 'kendt' og det ser jeg ikke som en 'fare' medmindre at det ikke 'går over' igen!  Lysten til 'ny' musik skulle også gerne blive større efter ændringen af anlægget. Det gælder om at opnå en større og større tilfredsstillelse ved lytningen. Jeg plejer selv at tage det som et godt tegn, når det kniber med at få søvn nok i døgnet! Det skal være drønsvært at få slukket for strømmen til hifikomponenterne om aftenen/natten...

Altså: Hvis det kniber med at komme op om morgenen på grund af musiklytning er dit anlæg ikke bare blevet anderledes...men bedre!

Med venlig hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
MichaelWB skrev:

Hej MichaelWB...

Det du beskriver, kender vi vel alle? Efter min mening beskriver du selve 'kernen' i det der gør det sjovt og spændende at være hifi-entusiast!

Det er klart at man i første omgang spiller musik som er 'kendt' og det ser jeg ikke som en 'fare' medmindre at det ikke 'går over' igen!  Lysten til 'ny' musik skulle også gerne blive større efter ændringen af anlægget. Det gælder om at opnå en større og større tilfredsstillelse ved lytningen. Jeg plejer selv at tage det som et godt tegn, når det kniber med at få søvn nok i døgnet! Det skal være drønsvært at få slukket for strømmen til hifikomponenterne om aftenen/natten...

Altså: Hvis det kniber med at komme op om morgenen på grund af musiklytning er dit anlæg ikke bare blevet anderledes...men bedre!

Med venlig hilsen

Niels L.

Den sidste er ret god, den må jeg huske

Jeg synes da også, at det er dejligt at hifi interessen kan være med til at udvide musikinteressen. De fleste af os har sikkert oplevet, at vi har været til en lytteaften, en udstilling eller måske hos en forhandler og hørt noget musik, som vi ellers aldrig ville have hørt, og tænkt f*** det lyder spændende det må jeg have noget af.

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2005 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er et spørgsmål om at vores hjerner ikke kan kapere ret mange indtryk på samme tid. Når man får et nyt sæt højttalere vil man først studere udseendet og de fysiske specifikationer på enheder m.m., og når man så sætter en plade på skal man glemme øjnene og kun bruge ørerne, hvilket godt kan være svært! Det er så her at man prøver at bearbejde den nye lyd for at finde ud af om man kan høre ændringer, hvad enten det er positivt eller negativt. Dernæst eksperimenterer man med opstilling, hvilket som bekendt er afgørende for hvordan en given højttaler performer i dit rum. Det kan sagtens skubbe balancen mellem de forskellige parametre, og vupti, så lyder pladen fra før lidt anderledes, men man nåede jo slet ikke at blive enig med sig selv om hvorvidt det lød godt eller skidt før man eksperimenterede med opstilling, så nu er man da helt sikkert på herrens mark 

Når jeg køber en ny cd oplever jeg ofte at jeg bliver skuffet, og derfor dømmer jeg aldrig ny musik på førstehåndsindtrykket, men har brug for at lade oplevelserne bundfælde sig og høre cd'en igen. I langt de fleste tilfælde går der noget tid før jeg 'forstår' rytmerne, melodierne, teksterne osv. Sådan har jeg det også med hifi - man er nødt til at gå stille og roligt frem og lade indtrykkene bundfælde sig som de kommer, og ikke stresse noget frem, ellers har man ikke en jordisk chance for at vurdere om man har spildt penge eller ej! Hvis ikke man kan høre forskel, ja så kan man ikke høre forskel, og længere er den ikke. Så STOL på dine ører.

Derudover har jeg gode erfaringer med simpelthen at skrive lytteindtrykkene ned den første uge eller to, dvs. hver gang man kommer til en konklusion sørger man for, at man ikke glemmer det i forvirringen.

Ps. Det er fedt at nørde

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes