Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Bedre – eller bare anderledes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Bedre – eller bare anderledes?

Når man surfer rundt her i forumet er der to ting som falder én i øjnene.

Den ene ting er at nogle medlemmer skifter udstyr hurtigere end man kan nå at sige: HIFI. De kan altid finde udstyr som lige er lidt bedre end det de allerede har. Selv efter mange år med mange skift mellem nyt og gammelt udstyr, og mellem transistor og rør – uden at bliver helt tilfreds, altid på jagt efter noget bedre.

Den anden ting man ofte støder på, er nogle meget voldsomme diskussioner om hvilken løsning eller udstyr der er giver den bedste lyd.

Jeg tror at de to ting har noget til fælles – nemlig hvordan vi lytter til vores anlæg. Men hvad kan vi forvente af vores anlæg og hvordan kan vi vurdere om lyden rent faktisk er blevet bedre - og ikke bare anderledes?

Mange lytter efter om musikken lyder rigtig, men hvad er rigtigt? Hvordan kan man høre om eksempelvis den guitar eller det bækken der er brugt på pladen lyder rigtigt? Mange musikere bruger meget tid på at finde, få bygget eller tilpasset deres instrument så det lever på til deres krav. Det vil sige, at hvis vi skal have, bare en lille mulighed for at vurdere om eksempelvis Claptons guitar lyder ”rigtig”, skal vi altså ”kende” lyden fra lige netop hans guitar (det er ikke engang nok at kende lyden fra en magen til – der er ikke to der er helt enes). Ikke nok med det, vi skal også kende ”lyden” fra det udstyr som er blevet brugt til at lave optagelsen med og stedet optagelsen er lavet.

Jeg mener altså ikke at man kan høre om noget lyder ”RIGTIGT”.

Men hvis man ikke kan høre/vurdere om noget udstyr lyder rigtigt (eller forkert) – så kan man vel bare høre om den ene eller anden løsning lyder bedst? Problemet med at vurdere udstyr efter hvad der lyder bedst, er at det er en meget personlig vurdering og at ens smag ændre sig som årene går. Det vil altså ikke være muligt at bliver enig om hvilke udstyr/løsning som er bedst.

Jeg mener altså at man hverken kan bruge ”RIGTIG” eller ”BEDST”. Jeg mener dog ikke det er umuligt at vurdere, om A eller B vil være den rigtigste løsning !?

Hvordan lytter du?

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej med dig

Den der diskussion som "hvad lyder bedst" eller " hvad er den rigtige lyd" har jeg personligt meldt mig ud af for længe siden. I MIN verden er der ikke noget som hedder sådan nemlig. Det som JEG personlig jagter om man så må sige er DEN LYD SOM JEG KAN LIDE hverken mere eller mindre. Og dermed også sagt at, hvad jeg kan lide, er bestemt ikke sikkert at naboen eller andre også kan lide. Jeg synes ikke man kan lave en generel facitliste om hvad der er "god eller rigtig" lyd, for det kommer an på hvem der lytter samt en del andre faktorer.

Ang. det der med at farte rundt og skifte Hifi, så er det heller ikke rigtig mig. Nok mest fordi jeg ikke har råd til det, for jeg er sikker på at jeg ville kunne finde andet udstyr som også efter MIN smag lyder bedre end det som jeg allerede har nu og har haft nogle år. - Men dermed ikke sagt at jeg ikke ville skifte "skidtet" ud hvis jeg vandt i lotto eller lign, det ville jeg helt sikkert, men indtil videre klarer jeg mig fint og der er ikke noget som skal skiftes, men muligvis noget som skal "bygges på" hen af vejen.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er sgu enig, det med den "rigtige lyd" er der vist blevet kogt nok suppe på nu.

Hvis du nyder dit musikken og dit anlæg mere med en ny komponent så er det værd at skifte ud IMHO.

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Spændende indlæg!

Jeg er meget enig med LAST i mange af synspunkterne. Jeg har altid undret mig over, at eksempelvis live-lyd skal kunne gengives 100% på et hjemme-hifi-anlæg, i mine ører må korrekt gengivelse af live-lyd indebære, at det også gengives på et PA-anlæg!!

Mit skræk-scenario er, at mine ører bliver så "gode" at jeg begynder at lytte efter mangler fremfor hvad der reelt er tilstede. Omvendt syndtes jeg sq også, at det er helt okay, at være hooked på den spænding der kan være ved, at skifte komponenter jævnligt. Men for mig handler det mere om, at få opbygget et anlæg som lyder godt i MINE ører

Diskussionerne bærer desværre ofte præg af, at nogle mener der er en facitliste på "rigtig" lyd og i forbifarten overser hvor subjektiv lydoplevelsen er. Selvfølgelig er der parametre som de fleste kan blive enige om er en forbedring, men i sidste instans handler det vel om hvad ens EGNE ører siger.. og ikke hvad smagsdommerne syntes..

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes