| Forfatter |
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun lige skimtet den igennem.... Men jeg arbejder bl.a. med EMC til dagligt, og kender derfor en del til problematikkerne. Hvis hifi-folk ville acceptere nogle af de ting man for længe siden har erkendt i resten af elektronikindustrien, kunne vi sikekrt slippe af med meget af den woodoo der er omkring kabler og andet tivolibraller til fantasipriser.
Men der er åbenbart stærke kræfter der gør, at det ikke er så let at slippe af med magien... Der er penge i skidtet!
I øvrigt fedt initiativ. Tror mange ville kunne få noget ud af at læse dokumentet, omend det måske er lidt teoritungt for menig-mand. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Dr. W Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din definition på EMC er ikke helt rigtig! Følgende er sakset direkte fra schneiders vejledning:
"Standarderne definerer elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) som en enheds, et udstyrs eller et systems evne til at fungere tilfredsstillende i sit elektromagnetiske miljø uden at tilføre uacceptabel forstyrrelse i dette miljø eller andet udstyr."
Ellers et glimrende link! Det er noget af det bedste materiale jeg længe har set.
Hurtig skrev:
|
Jeg har kun lige skimtet den igennem.... Men jeg arbejder bl.a. med EMC til dagligt, og kender derfor en del til problematikkerne. Hvis hifi-folk ville acceptere nogle af de ting man for længe siden har erkendt i resten af elektronikindustrien, kunne vi sikekrt slippe af med meget af den woodoo der er omkring kabler og andet tivolibraller til fantasipriser.
Men der er åbenbart stærke kræfter der gør, at det ikke er så let at slippe af med magien... Der er penge i skidtet!
I øvrigt fedt initiativ. Tror mange ville kunne få noget ud af at læse dokumentet, omend det måske er lidt teoritungt for menig-mand.
|
|
|
Fuldstændig enig Jeg støder på EMC problematikker dagligt igennem mit arbejde med maskinstyringer. Og har tit undret mig over de "HIFI-rigtige" løsninger der bliver præsenteret herinde
__________________ Min TV-stue er bestykket med:
- Mitsubishi HC6800, Deluxx 106" lærred, Denon AVR-4306, PS3 med PlayTV, Apple Airport Express Heco Celan 700, Heco Celan Center 3, Dali R1000 x4, Heco Celan Sub30A
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, mange kan være glade for, at HIFI trods alt er så lidt hysterisk med EMC. Ellers ville mange støde på kæmpe problemer, med de løsninger de selv tror er super gode. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk lidt sjovt, når selv-proklamerede high end producenter sender produkter på gaden, hvor man fysisk har adskilt analogdelen fra forsyningen eller digitaldelen med en kobberplade el. lign. for at undgå støj, men kablerne er ført lige gennem pladen uden nogen form for filtrering  __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. W skrev:
|
Din definition på EMC er ikke helt rigtig! Følgende er sakset direkte fra schneiders vejledning:
"Standarderne definerer elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) som en enheds, et udstyrs eller et systems evne til at fungere tilfredsstillende i sit elektromagnetiske miljø uden at tilføre uacceptabel forstyrrelse i dette miljø eller andet udstyr."
Ellers et glimrende link! Det er noget af det bedste materiale jeg længe har set.
Hurtig skrev:
|
I øvrigt fedt initiativ. Tror mange ville kunne få noget ud af at læse dokumentet, omend det måske er lidt teoritungt for menig-mand.
|
|
|
Fuldstændig enig Jeg støder på EMC problematikker dagligt igennem mit arbejde med maskinstyringer. Og har tit undret mig over de "HIFI-rigtige" løsninger der bliver præsenteret herinde
|
|
|
Det er der sikkert mange der har...
Men så må det være på sin plads at fortælle alle os hifi-idioter hvordan man kan 'gøre' tingene for en brøkdel af prisen.
Hvad kan vi 'nøjes' med???
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Det er faktisk lidt sjovt, når selv-proklamerede high end producenter sender produkter på gaden, hvor man fysisk har adskilt analogdelen fra forsyningen eller digitaldelen med en kobberplade el. lign. for at undgå støj, men kablerne er ført lige gennem pladen uden nogen form for filtrering 
|
|
|
Du har totalt ret! Man kan proppe en CD-afspiller op med kobber, og så bilde kunden ind at det virkelig hjælper osv. Og kunderne tror på det, og kan helt sikkert høre det.
Hvad man bare ikke fortæller er, at det slet ikke virker. Bl.a. fordi man kører kabler igennem uden nogen filtrering. Enhver der ved bare lidt om EMC vil vide, at så har kobberet INGEN betydning.
Det viser bare med al tydelighed, at folk der køber HIFI ikke bruger ørerne, men mere kigger efter om det ser ud som om det er godt. De færreste har bare nok forstandpå tingene, til at kunne vurdere om det er godt. Men kobber ser godt ud, og man har bildt folk ind, at bare det er der, så virker det... blablabla....
Faktisk kan kobberet ofte have en decideret negativ indflydelse. Jeg har eks set flere tilfælde, hvor kobberet slet ikke var forbundet til andet end den komponent det sad ved. Og hvad har man så?? Ikke en afskærming, men nærmere en fremragende antenne, der suger alt stj til sig, og direkte ned i komponenten. Men det forstår forbrugeren ikke. Derfor kan man sagtens sælge det alligevel, for det ser godt ud, og de færrest kan alligevel høre forskellen.
Hvis man vitterligt vil afskærme, så skulle man kigge lidt hos folk der ved noget om det. Drop de fine kobebrskærme.... Tag et kig på hvordan man laver tunere. Hvis ikke sådan en er skærmet HELT rigtigt inde, så virker den ikke. Og her benytes ikke kobber! Problemet er nok bare, at man ikke kan sælge et high end produkt med almndelige velfungerende skærmkasser på printet... Selvom det er effektivt, så ser det jo ikke fornemt ud, og så kan man ikke sælge det til HIFI-hovederne, for så tror de ikke det er godt nok.
I stedet vælger man en dyrere og meget ringere løsning, fordi den ser rigtig fornem ud. Med andre ord priotererman udseenet frem for lyden, for man ved det er udseenet der afgør om folk kan lide lyden....
Den dag folk begynder at tænke fornuftigt, og vitterligt stille krav til lyden fremfor udseenet og fine reklameord... Uha... så er hele woodoo-branchen åp spanden... Måske derfor de kæmper hektisk for at bibeholde woodoo'en. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|