Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dansker og trafikkultur? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 April 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg flyttet til Danmark fra Norge for snart 4 år siden, og fik nærmest øjeblikkeligt et chok over trafikkulturen her nede.

Jeg var f.eks. vant med at gult trafiklys betyder 'stands om du kan'. Jeg opdaget hurtigt første gang jeg stod i et krys og skulle dreje over til venstre at gult er det samme som 'speederen i bund så kan du måske række det', og at det er rødt der betyder 'stans om du kan' Kedeligt for de der skal dreje over, men det finder de ud af selv.

Jeg lærte at når nogen skal dreje til venstre af en vej så har de ret til at krydse over i fejl kørebane, og at de der eventuelt kommer kørende der skal holde tilbage. Ellers så ville man behøve at dreje 90 grader i stedet for behagelige 30, og det bliver for meget.

Jeg lærte så siden igen at der er åben jagt på fodgængere, og at selv om de står i en fodgængerovergang skal man ikke føle sig tryg

Så kom lektionen at om du behøver at svinge udenom f.eks. en cyklist, og dermed havner i modgående kørebane, så er ikke det dit problem, bilisten der kommer i mod skal derimod følge med og give plads

Fartgrænser er kun angivende, og ikke absolutte

Hvad resulterer så disse holdninger i? Tja, jeg har netop set TV avisen hvor den unge dreng der kørte ihjel et 7 måneder gammelt børn, og dets 27år gamle far mener at han er uskyldig fordi at manden var døv, og dermed ikke kunne høre at han kom fisende i 130km/t og kunne flytte sig. Det er nemlig det generelle problemet her i landet, "det er ikke mit problem, de andre skal bare tilpasse sig"

Jeg færdes i trafikken som bilist, cyklist og fodgænger, og jeg har for længst sluttet at tage det som en selvfølge at jeg kommer levende hjem.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 April 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men hvad i alverden har det med hifi at gøre?

Andet
Til alt andet, som der ikke er en kategori til - IKKE off-topic emner!

Maurice
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 April 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Efter vi har fået en ansvarlig Regering er det begyndt at blive bedre med færdselssikkerheden. Det letter presset for mange af os at vi må køre 130 på motorvejen. Synes også det er et godt forslag om at vi må køre stærkere på udvalgte strækninger. Det skaber større respekt for skiltene.
Til top Vis Maurice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maurice

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

130 på motorvejene var halvejs fornuftigt. Problemet er bare at det ikke er alle der kan, eller af andre grunder ikke overholder 130, også er forskellen i fart mellem bilene større en nogensinde, og det er forskellen i fart der er farlig på motorvejen. Om alle kørte lige hurtigt ville det ha vært utroligt behageligt, jeg kører tit hellre landevejen om jeg har tid.

At fartsgrænsene burde øges på f.eks diverse strekninger i vestjylland kan der ikke være nogen tvivl om. 

Men det er desværre ikke der de store probleme eksisterer, det er i bebygde strøg, og på de små smalle landevejene. Og problemet er et holdningsproblem der jeg tror skyldes at der nesten ikke eksisterer trafikontroller, og at bøde/straffe niveauet er for lavt

PS! Norge og Danmark har lige mange indbyggere, men der er dobbelt så mange trafikdræbte i Danmark pr år.....

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes