Jeg flyttet til Danmark fra Norge for snart 4 år siden, og fik nærmest øjeblikkeligt et chok over trafikkulturen her nede.
Jeg var f.eks. vant med at gult trafiklys betyder 'stands om du kan'. Jeg opdaget hurtigt første gang jeg stod i et krys og skulle dreje over til venstre at gult er det samme som 'speederen i bund så kan du måske række det', og at det er rødt der betyder 'stans om du kan' Kedeligt for de der skal dreje over, men det finder de ud af selv.
Jeg lærte at når nogen skal dreje til venstre af en vej så har de ret til at krydse over i fejl kørebane, og at de der eventuelt kommer kørende der skal holde tilbage. Ellers så ville man behøve at dreje 90 grader i stedet for behagelige 30, og det bliver for meget.
Jeg lærte så siden igen at der er åben jagt på fodgængere, og at selv om de står i en fodgængerovergang skal man ikke føle sig tryg
Så kom lektionen at om du behøver at svinge udenom f.eks. en cyklist, og dermed havner i modgående kørebane, så er ikke det dit problem, bilisten der kommer i mod skal derimod følge med og give plads
Fartgrænser er kun angivende, og ikke absolutte
Hvad resulterer så disse holdninger i? Tja, jeg har netop set TV avisen hvor den unge dreng der kørte ihjel et 7 måneder gammelt børn, og dets 27år gamle far mener at han er uskyldig fordi at manden var døv, og dermed ikke kunne høre at han kom fisende i 130km/t og kunne flytte sig. Det er nemlig det generelle problemet her i landet, "det er ikke mit problem, de andre skal bare tilpasse sig"
Jeg færdes i trafikken som bilist, cyklist og fodgænger, og jeg har for længst sluttet at tage det som en selvfølge at jeg kommer levende hjem.