Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Denon PRA 1000 upgrade...hjælp ønskes (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 April 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej alle på siden...

Jeg har en ældre Denon PRA 1000, en udmærkedet forforstærker. Jeg faldt over en tråd på nettet som omtaler at skifte nogle upamps i den. Jeg kunne godt tænkte mig at høre nogle kyndige om de forslået Burbrown-kredse er det bedste, og måske har DU et andet forslag baseret på erfaring. Jeg bruger slet ikke RIAAen så det er kun liniedelen som jeg vil rører ved. Der står:

Re: Any tweaks for Denon PRA-1000 or POA-1500 - nightdoggy 08:59:23 03/14/06 (5)

The PRA-1000 is an excellent pre with a large toroidal transformer, Noble volume pot., unusual blue epoxy pc boards and a superb mc phono. I completely rebuilt mine. It is a dc servo design with feedback op amps used in the mc, mm and line stages. I changed the 741's (bad) op amps (2), (mc stage) to Linear Technology LT1115's. It is the lowest noise op amp available. I changed the 4560 (1) in the mm section to Burr-Brown 2132. I changed the 4558 (1, like a dual 741) in the line stage to 2132. I replaced every single electrolytic with matched Panasonic FA ones. I replaced every single carbon film resistor to matched (L-R) 1% low-noise metal films. I bypassed the balance control. I replaced and added heat sinks to the power supply regulators. They run very hot-discolored the board. Lastly, ultrasonic pcb wash, silver teflon wire and calibration. The service manual is essential. The results were amazing. There is zero noise whatsoever open circuit mc phono. Much work but worth it.

Hvad tror du du er bedst?

Mvh

Brad

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Burr-Brown laver mange gode amps, men det gør Analog Devices også.

Der var engang en tråd herinde netop om lyttetests af opamps, men jeg kan ikke finde den. Desuden har det min synsvinkel vist sig at være en smagssag. Derudover synes nogen opamps at være mere passende visse steder end andre steder.

De andre tips ang. udskiftning af elektrolytter og køleplader på regulatorerne er IMHO mindst lige så vigtige opgraderinger som gamle opamps alene.

Ang. opamps: Jeg kan ikke se ud af dit indlæg, hvor meget du ved om elektronik; kendskabsniveau og erfaring. Kan du fortælle lidt mere om dette, så er det nemmere at vejlede. Til at starte på: Husk, at man ikke altid "lige" kan udskifte opamps - hvis du altså ikke vidste det .

Du kan også prøve www.diyaudio.com, bruge deres søgefunktion og søge på "opamp"

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Tak for det Bo.....det er smaddergodt indlæg som jeg kan bruge. Jeg er ikke "kyndig" men har fusket med skift af 5532/5534 til andre typer, og det betyder noget. Jeg ved også at der kan være forskel på spændingen, modkobling, og anvendelse af et HF filter....selvsving i mega-hertz området osv. Det er noget kompliceret noget. Nogen snakker en del om ensretterdioder også betyder meget...noget jeg ikke ved noget om, men det er vel sandt.....som så pokkers meget andet. Umiddelbart er jeg nybegynder og er lidt usikker omkring det.

Takker

Mvh

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Velbekomme.

Vend tilbage med resultater !

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes