| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gået og undret mig en del på det sidste både over kvalitetten for hamrende dyre mærker og mange selv-byggere.....Jeg ved godt at højttalere er en kæmpe viden og ikke mindst delefiltret.
Vi kunne starte med opbygningen af højttaleren rent videnskabeligt. Sweet-spot kan "undgåes", ved brug af korrekt størrelse enhed, altså en 1" starter sweet-spot ved 13.600hertz, en 6" starter sweet-spot ved 2266hertz, 10" ved 1360hertz. Man kunne bruge enheder som kunne holde til effekten og undgå dette sweet-spot. Nogle meget kendte mærker overskrider langt denne grænse og jeg er selv blevet lidt fladhovedet af det ellers så kendte B&W fordi de åbenbart ikke tager hensyn til sweet-spot i deres aller dyreste højttalere på den anden side af 50.000kr. Jeg tror da fandens de er sværer at tilpasse når de har disse flaskehalse udstrålinger.
Nåmen til delefiltret er der disse afsindige store spoler til de ellers potente basser, men man har valgt at sætte en lille snollet kondensator til en ellers hamrende dyr diskant hvilket jo giver en timing på fronten af højttaleren som gør at man skal ligge på gulvet under bassen for at diskant lydene når ens øre på samme tid som bassen.
Nogle priotere mellemtonen og sætter alt ind på dette, men det færdige resultat bliver jo ikke hi-fi, men noget afstumpet lydtingest som halter efter i bas og diskant.....
Jeg ved godt vi er alle forskellige angående lyd men at vi herinde brokker os over bilka-produkter og samtid sidder foran noget vi selv har bygget men som er vildt overdrevet de absolut forkerte og kritiske punkter såsom enorme spoler i delefiltre, så kunne jeg godt mangle lidt "ægte" hi-fi!!
Men jeg er ellers vildt glad for denne side da man jo lærer en del bare ved at læse og får idèer man ellers aldrig havde tænkt på.....Jeg har den fulde respekt for selvbyggere og dette skal bare være et lille nødråb så vi kommer ind på plads igen blandt dem med de bedste "hi-fi anlæg".
|