| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft kig på en forstærker (effekt) hvori de i spec skriver at den yder 200 w i 8 Ohm, men "kun" 250 w i 4 Ohm. Kan man udlede af dette at forstærkeren er "svag"??
Synes jeg har læst et eller andet sted at w helst skal fordobles i 4 ohm i forhold til 8 ohm hvis det skal være "noget ved"??
Michael
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
[QUOTE=rattanhuset]Jeg har haft kig på en forstærker (effekt) hvori de i spec skriver at den yder 200 w i 8 Ohm, men "kun" 250 w i 4 Ohm. Kan man udlede af dette at forstærkeren er "svag"??/QUOTE]
Ja
|
|
|
Tak for det korte og præsise svar. Synes nok jeg havde "lært" et eller andet om det.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
| Jeg har haft kig på en forstærker (effekt) hvori de i spec skriver at den yder 200 w i 8 Ohm, men "kun" 250 w i 4 Ohm. Kan man udlede af dette at forstærkeren er "svag"?? |
|
|
Ja __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et hurtigt indspark mht. fordobling ... når de skriver f.eks. 200 w 8 ohm, 400 w 4 ohm og 800 w 2 ohm, så giver den sikkert 280w 8 ohm 460 4 ohm og 800 w 2 ohm, det er nemlig ikke muligt at doble op, så derfor opgiver man en lavere effekt i 8 ohm end den egentligt er i stand til at producerer inden klipning. Men i det tilfælde du nævner ligner det unægteligt en svagp***er
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du skal tage det så tungt. Jeg har læst at teoretisk set skulle effekten være fordoblet i 4 ohm i forhold til 8 ohm, men det er den ikke altid. Selv ved dyre forstærkere. Så det ville jeg slet ikke bekymre mig om hvis jeg var dig.
|
| Til top |
|
| |
Glowing-Tube Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 26 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
At den ikke yder det dobelte i 4 ohm er fordi strømforsyningen ikke kan følge med, eller de anvendte udgangstransistor ikke kan klare mosten, der skulle bruges kraftige transistor eller flere i parallel.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Lige et hurtigt indspark mht. fordobling ... når de skriver f.eks. 200 w 8 ohm, 400 w 4 ohm og 800 w 2 ohm, så giver den sikkert 280w 8 ohm 460 4 ohm og 800 w 2 ohm, det er nemlig ikke muligt at doble op, så derfor opgiver man en lavere effekt i 8 ohm end den egentligt er i stand til at producerer inden klipning.
Men i det tilfælde du nævner ligner det unægteligt en svagp***er 
|
|
|
Det var også lidt min fornemmelse. Skulle lige se hvad vincent havde på deres sortiment. Der er jo lidt af hvert, deribland deres 45 kg´s surround, og det var den jeg lige se på, bare af nysgerrighed. På deres store 991ér ser det helt anderledes ud, i alle tilfælde i forhold til hvad de skriver. Og nej, det er ikke for at starte en vincent tråd mere, undrede mig bare over dataerne på denne "kæmpe".
Michael
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig hørt Vincent så det skal jeg undlade at kommenterer på (lyder farligt!  ). Jeg fandt dog lige et citat fra en mand der har en væsentligt større hjerne end mig selv (tak janils!)
janils skrev:
Uanset hvor mange udgangs-"bolcher" der sidder
vil der også være emittermodstande. Mange i parallel vil gøre den
samlede seriemodstand mindre, men den den vil udgøre en større
procentdel jo lavere impedans der "kigges" ud i. Derfor kan det aldrig lade sig gøre at doble 100% op for hver halvering.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Har aldrig hørt Vincent så det skal jeg undlade at kommenterer på (lyder farligt! ). Jeg fandt dog lige et citat fra en mand der har en væsentligt større hjerne end mig selv (tak janils!)
janils skrev:
Uanset hvor mange udgangs-"bolcher" der sidder vil der også være emittermodstande. Mange i parallel vil gøre den samlede seriemodstand mindre, men den den vil udgøre en større procentdel jo lavere impedans der "kigges" ud i. Derfor kan det aldrig lade sig gøre at doble 100% op for hver halvering.
|
|
|
|
|
|
Manden har jo bestemt ret, deri er der ingen tvivl. Men man ser mange som yder TILNÆRMELSESVIS det dobbelte i 4 ohm, i alle tilfælde på papiret. feks 200/350 synes jeg at have set flere gange. Men igen, det skal understreges at det er på papiret. Om det så holder i virkelighedens verden ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lav udgangseffekt ved 4 Ohm, kan også skyldes et heftigt sikkerhedskredsløb, med strømbegrænser.
Det er ikke sikkert at man mærker noget til det, ved normal lydstyrke. Men effektivt betyder det at du kun kan udnytte effekten i 8 Ohm halvt, på de højttalere der svinger meget i impedans.
På en ren 8 Ohms belastning, kan forstærkeren såmen være fin nok. Mine gamle Epos ES14 kommer f.eks. ikke lavere end 7 Ohm i impedans.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Lav udgangseffekt ved 4 Ohm, kan også skyldes et heftigt sikkerhedskredsløb, med strømbegrænser.
Det er ikke sikkert at man mærker noget til det, ved normal lydstyrke. Men effektivt betyder det at du kun kan udnytte effekten i 8 Ohm halvt, på de højttalere der svinger meget i impedans.
På en ren 8 Ohms belastning, kan forstærkeren såmen være fin nok. Mine gamle Epos ES14 kommer f.eks. ikke lavere end 7 Ohm i impedans. |
|
|
Aaaar...på den måde 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Maj 2006 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forstærker med de egenskaber, ville jeg kun bruge med højttalere der ikke dykker for langt under 8 Ohm. Desuden er det jo lidt betænkeligt som investeringsobjekt, hvis man overvejer at skifte højttalere senere. EDIT: Undtagelsesvis kunne man også prøve om den spiller godt med de højttalere man har. Et eksempel på strømbegrænsning, er udgangstrafoerne i en rørforstærker, der kan gå i mætning. Jo bedre diskant man går efter, jo dårligere bas kan man så ende med at få. Lyt grundigt før køb, hvis der er tale om en rørforstærker.
|
| Til top |
|
| |