| Forfatter |
|
Mirovich Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 03:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Lagt de fleste forstærkere har brug for en del luft for ikke at blive for varme dette bevirker at man er nød til at lave en del åbninger i den. Men samtidigt løber man ind i et andet problem nemlig støv eller gør man? Hvor følsomme er forstærkere egentlige over for støvpartikler?
Mir __________________ The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
|
| Til top |
|
| |
Novicen Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En del formentlig - over tid. Støvet isolerer, og det der slider komponenter op er varme.
__________________ Novicen
|
| Til top |
|
| |
Mirovich Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad gør fabrikanterne så ved problemet? Mange forstærkere har jo huller i toppen (logisk nok da varmen stiger opad og så nemt kan komme ud). Er der nogen der har fremstillet en forstærker med nogle specielle lufthuller således at støvet ikke ummidelbart kommer ind?
__________________ The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tag toppen af hver 3 måned!! eller under hver HOVED rengøring i hjemmet! ( hvis man da har sådanne! ellers er det en god ide at indføre for anlæget i hvert fal) og støv forsigtig af inde i alle apperater!.. ( brug eventuelt en lille "bord" støvsuger)
Sådan gør jeg 4 gange om året!..
Derfor NO! problem her!...
Det samme gør sig gældene for højtaler membraner, støv dem af og tør eventuelt med en let fugtig klud. ( ingen opløsnings midler eller sæbe eller andet eller for meget fugt dog!!)
Hvad angår anden service og vedligeholdelse, kan jeg lige nævne et par ideer & tip ved denne lejlighed.
Ligeledes træk lige kablerne ( stikkene ) ud og ind noglegange, for at få slidt oxidering væk, og genskab god kontakt, nogle vil mene af rens mm. er vigtig og en ide, man kan endda købe specielle produkter til dette!!.. jeg mener nu blot at lidt slid ved at køre stikket ind og ud nogle gange gør tricket!!!
Så kan det også samtidig være at konen får assosiationer hvis hun ser det! 
Uterminerede kabler bør efter spændes regelmæssigt!! ( gælder også spader!!)
Lidt olie ved tandhjul og skuffen mm. ( alle bevæglige mekaniske dele ) i en cd. et par gange om året, efter aftøring af støv og snavs der, er også en fordel.
Dette skulle være "service" nok!
Men som sagt, afstøvning af udstyr ikke kun udvendigt, men også ( forsigtigt) indvendigt er en GOD IDE!!
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Tag toppen af hver 3 måned!! eller under hver HOVED rengøring i hjemmet! ( hvis man da har sådanne! ellers er det en god ide at indføre for anlæget i hvert fal) og støv forsigtig af inde i alle apperater!.. ( brug eventuelt en lille "bord" støvsuger)
Sådan gør jeg 4 gange om året!..
Derfor NO! problem her!...
Det samme gør sig gældene for højtaler membraner, støv dem af og tør eventuelt med en let fugtig klud. ( ingen opløsnings midler eller sæbe eller andet eller for meget fugt dog!!)
Hvad angår anden service og vedligeholdelse, kan jeg lige nævne et par ideer & tip ved denne lejlighed.
Ligeledes træk lige kablerne ( stikkene ) ud og ind noglegange, for at få slidt oxidering væk, og genskab god kontakt, nogle vil mene af rens mm. er vigtig og en ide, man kan endda købe specielle produkter til dette!!.. jeg mener nu blot at lidt slid ved at køre stikket ind og ud nogle gange gør tricket!!!
Så kan det også samtidig være at konen får assosiationer hvis hun ser det! 
Uterminerede kabler bør efter spændes regelmæssigt!! ( gælder også spader!!)
Lidt olie ved tandhjul og skuffen mm. ( alle bevæglige mekaniske dele ) i en cd. et par gange om året, efter aftøring af støv og snavs der, er også en fordel.
Dette skulle være "service" nok!
Men som sagt, afstøvning af udstyr ikke kun udvendigt, men også ( forsigtigt) indvendigt er en GOD IDE!!
mvh.
|
|
|
Fint nok med alle disse tiltag....men hvad får du ud af det??.
Jeg har haft mit forstærkersæt i 8 år nu og har aldrig haft låget af det, det spiller fint og gør det sikkert de næste 8 år også uden yderligere tiltag.
Den med at tage stik af og på er også en fis i en hornlygte, jeg har haft alverdens fine væsker og lige lidt hjælper det...på lyden i hvert fald.
Efterspændidng..tja,,,hvis det er nye kabler man sætter på , så efterspænd dem et par gange, så burde det ikke være nødvendigt længere.
Olie ved tandhjul m.m......hmmm....joo efter en del år er det sikkert klogt nok at servicere disse dele, men et par gange om året virker overdrevet. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får det ud af det at jeg er sikker på at det IKKE! skulle blive noget problem!!..
Og godt for dig at du ikke har nogen problemer af nogen art med støv eller andet!.
Jeg har dog oplevet eksempel på hvor støv faktisk gjorde at der opstod overophedning i en forstærker, samt også et andet tilfælde decideret kortslutning!!
Ligeledes har jeg oplevet hvordan støv og møg har givet problemer for cd . maskiners funktion.. og det efter et års tid!..
Vedligeholdelse minsker unødig slid!! samt forebygger eventuelle problemer ( som måske aldrig vil komme, men igen måske ville de??? who nows!??? jeg ønsker ikke at finde ud af det!!)
Hvis det går fint for dig med "møg" i apperaterne så fint nok! men det gør det måske ikke for alle andre??
Så lidt vedligeholdelse og service / rengøring skader under alle omstændigheder ikke!!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Jeg får det ud af det at jeg er sikker på at det IKKE! skulle blive noget problem!!..
Og godt for dig at du ikke har nogen problemer af nogen art med støv eller andet!.
Jeg har dog oplevet eksempel på hvor støv faktisk gjorde at der opstod overophedning i en forstærker, samt også et andet tilfælde decideret kortslutning!!
Ligeledes har jeg oplevet hvordan støv og møg har givet problemer for cd . maskiners funktion.. og det efter et års tid!..
Vedligeholdelse minsker unødig slid!! samt forebygger eventuelle problemer ( som måske aldrig vil komme, men igen måske ville de??? who nows!??? jeg ønsker ikke at finde ud af det!!)
Hvis det går fint for dig med "møg" i apperaterne så fint nok! men det gør det måske ikke for alle andre??
Så lidt vedligeholdelse og service / rengøring skader under alle omstændigheder ikke!!!
mvh.
|
|
|
Jeg kan jo ikke pille ved dine oplevelser, men jeg har ALDRIG haft nogen som helst problemer af nogen art pga af støv og jeg har da altså haft adskilligt udstyr igennem igennem de sidste 25 år. Faktisk liiger jeg og sover op af det hver dag og det gir støv.
Nu er det ikke sådan at jeg ikke støver mit anlæg af, det gør jeg 2 gange om ugen, men kun udvendigt. Mit Cd -drev tager jeg dog låget af et par gange om året, men det er for at rense laser og selv om der er lufthuller i det er det faktisk minimalt med støv der er i det.
Mit Mark Levison efftrin er så tungt så jeg har ikke tænkt mig at pille det ud for at støvsuge inde i.
Der er dog ikke spor galt i dine tiltag, eller i at veligeholde tingene, men noget af det er overdrevet efter min mening, især den med at rense stik......spild af tid.
Hjøtalere.......sug dem af med støvsugeren(børste på), det gør jeg selv een gang om ugen...den med en fugtig klud ville jeg nok passe meget på med. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 20 November 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige på!
De fleste tandhjul og skuffer er lavet af ABS plast! Det har det ikke så godt med normal olie! da dette indeholder syre, Man kan købe silikone fedt uden syre. Og smør ALDRIG omkring motor.
Peter
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Husk lige på!
De fleste tandhjul og skuffer er lavet af ABS plast! Det har det ikke så godt med normal olie! da dette indeholder syre, Man kan købe silikone fedt uden syre. Og smør ALDRIG omkring motor.
Peter
|
|
|
Det er korekt!!...( jeg glæmte at skrive SYRE! fri olie eller silikone fedt...)
Det er kun de bevæglige "skuffe" dele der skal renses.
Man skal passe på ikke at fedte det hele ind og især omkring motor og laser hovede!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder også på at renholdelse / servicering af udstyret er vigtigt og er med til at forlænge levetiden og give bedre lyd.
Det at rense kontakterne KAN HØRES!
hVIS IKKE MAN KAN HØRE EN FORBEDRING AF DETTE TILTAG EFTER DE HAR SIDDET URØRTE GODT OG VEL ET HALVT ÅRS TID, SÅ ( FOR AT BRUGE ET JONAS B. UDTRYK) SIDDER MAN SGU PÅ ØRENE.
Eller også er det er og andet et og andet sted i anlæget der halter, hvorved sådanne hørbare tweaks ikke kommer hørbart til sin ret.
Støv på højtalermembraner ( især diskant) kan også give hørbare forringelser.
Støv i forstærkeren kan give termiske problemer og for høj arbejdes temperatur, dette slider og kan i nogle tilfælde resultere i overophedning med følgende skader, ligeledes kan det påvirke lyd kvaliteten negativt.
Så som Mike skriver, renholdelse er en RIGTIG god ide.
vh.
Morten. __________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=duck64]
Jeg holder også på at renholdelse / servicering af udstyret er vigtigt og er med til at forlænge levetiden og give bedre lyd.Hmm, får jeg bedre lyd af at støve mit effektrin af?
Det at rense kontakterne KAN HØRES!gu kan det ej jeg har prøvet alverdens fine dyre væsker før i tiden og har absoludt ikke kunne høre forskel. Jeg skal ikke kunne sige om man kan på billige termineringer og hvis udstyret står i et rygerhjem, jeg ryger ikke feks.
hVIS IKKE MAN KAN HØRE EN FORBEDRING AF DETTE TILTAG EFTER DE HAR , t SIDDET URØRTE GODT OG VEL ET HALVT ÅRS TID, SÅ ( FOR AT BRUGE ET JONAS B. UDTRYK) SIDDER MAN SGU PÅ ØRENE. det skal du have lov at mene, det er et frit land, men min ørelæge påstår jeg høre bedre de fleste af hans patienter
Eller også er det er og andet et og andet sted i anlæget der halter, hvorved sådanne hørbare tweaks ikke kommer hørbart til sin ret.
Støv i forstærkeren kan give termiske problemer og for høj arbejdes temperatur, dette slider og kan i nogle tilfælde resultere i overophedning med følgende skader, ligeledes kan det påvirke lyd kvaliteten negativt.
Så som Mike skriver, renholdelse er en RIGTIG god ide.jaja, hans effktrin vejer sikkert heller ikke 55 kg.
vh.
Morten.
[/QUOTE
Der er sku ikke noget i vejen med at veligholde sit udstyr, men at tage låget af en cd maskine et par gange om året og smøre løs er totalt hysterisk. Til gengæld bør man rense laseren en gang i kvartalet.....DET KAN HØRES. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mit grej i et rack, så kun den øverste komponent (cd
afspiller) ikke har en hylde over sig. Det begrænser støv i for- og
effekt-forstærker en hel del. CD-spillen har en helt lukket kasse,
så det er ikke noget problem. Hvis man vil ha' grejet stående frit
fremme, så skal det bare pustes rent et par gange om året hvis
man er pedantisk med den slags...
Jeg vil tro at varmen fra grejet giver en let opadgående luftstrøm
som også er med til at holde støvet væk.
Jeg kan egentlig ikke rigtig se at de skulle være det store
problem med hifi. Det er meget værre med computere. De satans
blæsere laver ikke andet end at suge støv ind i kabinettet :-/
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
| [QUOTE=duck64]
Til gengæld bør man rense laseren en gang i kvartalet.....DET KAN HØRES.
|
|
|
Hvordan renser du laseren?
v.h,
Keyvan E.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
| [QUOTE=duck64]
Til gengæld bør man rense laseren en gang i kvartalet.....DET KAN HØRES.
|
|
|
Hvordan renser du laseren?
v.h,
Keyvan E.
|
|
|
Du tager en vatpind og dypper i noget vodka og så pudser du FORSIGTIGT laserlinsen og tørre efter med den tørre side på vatpinden.
Hvor stor en virking det giver afhænger af hvor snavset din laser er, er du ryger vil jeg tro du sagtens kan høre det. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 22 November 2003 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
duck64 skrev:
|
Jeg holder også på at renholdelse / servicering af udstyret er vigtigt og er med til at forlænge levetiden og give bedre lyd.
Det at rense kontakterne KAN HØRES!...
vh.
Morten.
|
|
|
Jeg har god erfaring med at rengøre amp. + cd-spiller + rack + kabler med "let" sæbevand tilsat et voksent skvæt sprit.
Herefter behandler jeg hele herligheden med antistatic, ganske let..... Højttalerens membraner får ligeledes en forsigtigt rengøring, dog kun med antistatic.
Om man kan høre forskel?.......YES, no doubt about that.(naturligvis ikke revolutionært).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
duck64 skrev:
|
vh.
Morten.
|
|
|
Jeg har god erfaring med at rengøre amp. + cd-spiller + rack + kabler med "let" sæbevand tilsat et voksent skvæt sprit.
Herefter behandler jeg hele herligheden med antistatic, ganske let..... Højttalerens membraner får ligeledes en forsigtigt rengøring, dog kun med antistatic.
Om man kan høre forskel?.......YES, no doubt about that.(naturligvis ikke revolutionært).
|
|
|
Tro kan som bekendt flytte bjerge.
Antistatics på membranerne...........Du er godt klar over at alle former for noget der er antistatic man smøre på noget, det ligger en form for hinde altså, prøv du bare at pudse din fjersynsskærm i det, kig en times tid, fjern det med alm Ajax vinduesrens....vupti...sikke et flot skarpt billede du fik lige pludselig fik.
Hinden er nu iøvrigt også nem at se hvis sollyset står ind osv....Jeg ville meget nødig smøre noget som helst af mit kostbare grej ind i det sovs.
Hvis Duck kan høre der sidder lidt støv på hans membraner, hvordan mon det så ikke foringer med en klisterhinde.
Jeg tror jeg vil bruge tiden til noget mere fornuftigt....nemlig høre musik på anlægget, det er det , det er købt til. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
j_gerd Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
duck64 skrev:
vh.
Morten.
|
|
|
|
|
|
Antistatics på membranerne...........Du er godt klar over at alle former for noget der er antistatic man smøre på noget, det ligger en form for hinde altså, prøv du bare at pudse din fjersynsskærm i det, kig en times tid, fjern det med alm Ajax vinduesrens....vupti...sikke et flot skarpt billede du fik lige pludselig fik.
Hinden er nu iøvrigt også nem at se hvis sollyset står ind osv....Jeg ville meget nødig smøre noget som helst af mit kostbare grej ind i det sovs.
Hvis Duck kan høre der sidder lidt støv på hans membraner, hvordan mon det så ikke foringer med en klisterhinde.
Jeg tror jeg vil bruge tiden til noget mere fornuftigt....nemlig høre musik på anlægget, det er det , det er købt til. |
|
|
Haha...
Right you are!
Jeg tror også efterhånden at vi har bevæget os over på den forkerte side af grænsen for flueknepperi.
I øvrigt er det der antistatic tjuhej jo noget der er beregnet til at blive smurt på glasflader... Jeg har svært ved at forestille mig at en HT-membran kan have godt af at opsuge den slags kemikalier i det lange løb
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og rens af diverse kontakt flader skulle kun være nødvendigt hvis man har meget løse stik eller skifter kabler tit - otherwise kommer der intet mellem polerne! Godt nok kan skidt og kanel komme ind mange steder, men det er endnu ikke blevet så klogt at det kan presse sig selv ind mellem kontaktfladerne!
Støv-polymikken afhænger helt og holdent af det miljø det står i, men der intet forgjort i at hive låget af en gang om året og blæse tingene igennem - de går ikke i stykker og man holder skidtet nede på et minimum! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
duck64 skrev:
|
vh.
Morten.
|
|
|
|
|
|
Jeg tror jeg vil bruge tiden til noget mere fornuftigt....nemlig høre musik på anlægget, det er det , det er købt til.
|
|
|
Tro flytter bjerge og uvidenhed flytter ikke noget som helst.
Jeg beklager, men mit antistatic er ikke købt i bilka`s sovseafdeling og det ligger ikke en synlig hinde. Og foretrækker du en støvsuger til dit grej, så fred være med det
Så er det op til den enkelte at vurder hvad der er fornuftigt og effektivt, men tro nu ikke du er den eneste der lytter på sit anlæg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 November 2003 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|

gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
duck64 skrev:
|
vh.
Morten.
|
|
|
|
|
|
Jeg tror jeg vil bruge tiden til noget mere fornuftigt....nemlig høre musik på anlægget, det er det , det er købt til.
|
|
|
Tro flytter bjerge og uvidenhed flytter ikke noget som helst.
Jeg beklager, men mit antistatic er ikke købt i bilka`s sovseafdeling og det ligger ikke en synlig hinde. Og foretrækker du en støvsuger til dit grej, så fred være med det
Så er det op til den enkelte at vurder hvad der er fornuftigt og effektivt, men tro nu ikke du er den eneste der lytter på sit anlæg.
|
|
|
Hvem af os to der er mest uvidene skal jeg ikke kunne udtale mig om, men alt antistatisk laver form for hinde(usynlig eller ej), det kan du jo nok sige dig selv, hvordan skulle det ellers kunne holde støvet væk???. Sæt en børste på din støvsuger og sæt den ned på 500 watt, så fjerne du støvet effektivt uden at ødelægge noget med kemkaliker, men det er dit anlæg, så dit problem selvfølgelig .
Støv mig her og støv mig der, når jeg har haft mine apperater åbnet er det minmalt med støv der er i dem og min søster har en billig Denon maskine der har spillet i 16 år uden nogen sinde at have haft låget af.......spild af tid venner, jeg tror faktisk i gør mere skade end gavn på længere sigt. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |